STRATEGI PEMASARAN KOMODITI TOMAT DI KOTA KUPANG

  • Jumiatin Lenda(1*)
    Mahasiswa Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian Undana
  • Maria Bano(2)
    Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian Undana
  • Sondang S. P. Pudjiastuti(3)
    Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian Undana
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Strageti, pemsaran, tomat

Abstract

This research is conducted in traditional market and modern market of Kupang City, in December 2016 until May 2017. This research aim to know marketing strategy and big income of tomato commodity. The types of data collected are primary and secondary data. Data and information obtained, analyzed qualitatively and quantitatively. The results of research show that: (1) The marketing strategy of tomato commodity in Kupang market is done by several strategies, namely: (a) Product strategy: product in traditional market does not use packaging and price tag and place open. While in modern products are packed properly, using price tags, stored in refrigerators that have been given the temperature. (b) Pricing strategies in traditional markets can be applied by demand-based pricing methods, on a cost basis and by rival. While in modern, the applied method is the pricing method based on the profit. (C) Place Strategy: products sold traders in traditional markets are products imported from Oesao, Oenesu, Kecamatan Kupang Timur and Taklale. Traders transport by pick-up or motorcycle taxi to the location of the sale. While on the modern market imported from Kupang, Java and abroad (Australia), with the process of shipping through the freighter and has been regulated by the Cake Container or special container fruit. (D) Promotion strategy: traders in traditional markets make sales with face to face. While in the modern market is through direct marketing. (2) The income of tomato commodity in traditional market is Rp. 1,026,967 / res while income in modern market is Rp. 1.050.000. (3) Based on the calculation of R / C, it is known that in the traditional market the R / C is 3.29 whereas in the modern market the R / C is 2.5.

ABSTRAK Penelitian ini dilakukan di pasar tradisional dan pasar modern Kota Kupang, pada bulan desember 2016 sampai bulan mei 2017. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi pemasaran dan besar pendapatan komoditi tomat. Jenis data yang dikumpulkan adalah data primer dan data sekunder. Data dan informasi yang diperoleh, dianalisis secara kualitatif dan kuantitatif. Hasil penelitian menunjukan bahwa: (1) Strategi pemasaran komoditi tomat di pasar Kota Kupang dilakukan dengan beberapa strategi yaitu : (a) Strategi produk : produk di pasar tradisional tidak menggunakan kemasan dan label harga dan tempatnya terbuka. Sedangkan di modern produknya di kemas secara baik, menggunakan label harga, disimpan dalam lemari pendingin yang sudah sudah diberi suhu. (b) Strategi penetapan harga di pasar tradisional dapat diterapkan dengan metode penetapan harga berdasarkan permintaan, berdasarkan biaya dan berdasarkan saingan. Sedangkan pada modern, metode yang diterapkan adalah metode penetapan harga berdasarkan laba.(c) Strategi tempat: produk yang dijual pedagang di pasar tradisional adalah produk didatangkan dari Oesao, Oenesu, Kecamatan Kupang Timur dan Taklale. Pedagang mengangkut dengan menggunakan pick-up atau ojek agar sampai dilokasi penjualan. Sedangkan pada pasar modern didatangkan dari Kupang, Jawa dan luar Negeri (Australia), dengan proses pengirimannya melalui kapal barang dan telah diatur oleh Konteiner Ciler atau konteiner khusus buah.(d) Strategi promosi: pedagang di pasar tradisional melakukan penjualan dengan tatap muka. Sedangkan di pasar modern adalah melalui pemasaran langsung. (2) Pendapatan komoditi tomat di pasar tradisional sebesar Rp. 1.026.967/res sedangkan pendapatan di pasar modern sebesar Rp. 1.050.000. (3) Berdasarkan perhitungan R/C diketahui bahwa di pasar tradisional  memperoleh R/C sebesar 3,29 sedangkan di pasar modern memperoleh R/C sebesar 2,5.

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics

Published
2019-08-06
How to Cite
Lenda, J., Bano, M., & Pudjiastuti, S. (2019). STRATEGI PEMASARAN KOMODITI TOMAT DI KOTA KUPANG. Jurnal EXCELLENTIA, 7(02), 127-133. Retrieved from https://ejurnal.undana.ac.id/index.php/JEXCEL/article/view/1447
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.