PENGARUH KEMANDIRIAN TERHADAP MINAT BERWIARAUSAHA MAHASISWA PENDIDIKAN EKONOMI
Abstract
Low interest in entrepreneurship is one of the crucial problems faced by various regions. One of the solutions that can be done to encourage interest in entrepreneurship is to increase the character of young people, especially self-regulated. Based on this description, this research is focused on looking at the contribution of independence to the interest in entrepreneurship by using a quantitative method (explanatory survey). The population of this study was students of economics education (Undana) with a total sample of 59. In the process, this study used a questionnaire of 30 statements consisting of 12 questions (x) and 18 questions (y) (valid and reliable). This study uses a simple regression analysis technique by first testing the classical assumptions. Based on this description, the results show that independence has a positive and significant effect on interest in entrepreneurship.
Downloads
References
Dhaneswari, R. (2016). Hubungan Kemandirian dengan Minat Berwirausaha Siswa Sekolah Menengah Kejuruan Negeri 1 Sewon. Jurnal Keluarga, 2(1), 51–57.
Hendrawan, J. S., & Sirine, H. (2017). Pengaruh Sikap Mandiri, Motivasi, Pengetahuan Kewirausahaan terhadap Minat Berwirausaha (Studi Kasus pada Mahasiswa FEB UKSW Konsentrasi Kewirausahaan). AJIE - Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, 2(3), 291–314.
Hendro, E., & Tewal, P. (2020). Self-Regulation toward Entrepreneurship Intention : Mediated by Self-Efficacy in the Digital Age. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 395, 91–93.
Ketaren, B. A., & Wijayanto, P. (2021). Pengaruh Kemandirian dan Self Efficacy terhadap Minat Berwirausaha pada Mahasiswa FEB UKSW. Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan, 8(1), 67–78. https://doi.org/10.26740/jepk.v9n1.p67-78
Mahardika, I. G. K., Haris, I. A., & Meitriana, M. A. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi dalam Berwirausaha pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Undiksha. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 10(2), 554–562.
Marpaung, L. L., & Wardhana, A. (2017). Analisis Faktor Motivasi Berwirausaha Mahasiswa Administrasi Bisnis Angkatan 2013 Universitas Telkom. E-Proceeding of Management, 4(1), 909–914.
Nurrizalia, M., & Ardiwinata, J. S. (2016). Pengaruh Motivasi Belajar, Proses Pembelajaran dan Lingkungan Sosial terhadap Sikap Berwirausaha Pemuda (Studi pada Santri Mukim Program Pendidikan Akhlak Plus Wirausaha Pesantren Daarut Tauhiid Bandung). Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 12(2), 1–11.
Paulina, I., & Wardoyo. (2012). Faktor Pendukung Terhadap Intensi Berwirausaha pada Mahasiswa. Jurnal Dinamika Manajemen, 3(1), 1–10.
Rantina, M. (2015). Peningkatan Kemandirian Melalui Kegiatan Pembelajaran Practical Life (Penelitian Tindakan di TK B Negeri Pembina Kabupaten Lima Puluh Kota Tahun 2015). Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(2), 181–200.
Saragih, F., Saragi, C. N., & Manurung, L. W. (2022). Pengaruh kesiapan belajar terhadap kemandirian belajar pada masa pandemi covid 19 (Studi kasus penerapan kebijakan pembelajaran Tatap Muka Terbatas). Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 7992–7999.
Suryana. (2006). Kewirausahaan, Pedoman Praktis, Kiat dan Proses Menuju Sukses. Salemba Empat.
Suryawan, I. N. (2013). Kewirausahaan Sebagai Solusi untuk Mengatasi Keterbatasan Lapangan Pekerjaan. Seminar Nasional Inovasi Dan Tren (SNIT), 1(1), 25–29.
Wanto, S. F. (2011). Pengaruh Kemandirian dan Motivasi Berwirausaha terhadap Minat Berwirausaha Siswa SMKN 1 Seyegan. E-Jurnal Pendidikan Teknik Mesin, 2(3), 185–192.
Zoltán J. Ács, Szerb, L., Lafuente, E., & Márkus, G. (2019). The Global Entrepreneurship Index 2019. In Global Entrepreneurship Index 2019. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.17692.64641