Pengaruh Motivasi Dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kelas XI MPLB Mata Pelajaran Ekonomi Bisnis SMK Negeri 6 Kupang
Abstract
This research was conducted in class XI MPLB SMK Negeri 6 Kupang which has low student learning outcomes. The purpose of the research is to determine the impact of learning motivation and learning environment on the learning outcomes of grade XI MPLB students. The strategy used in this quantitative research method is associative causal. The observation population was 61 students, while the sample for this observation consisted of 53 students of class XI MPLB. Data was collected by means of a questionnaire of 32 statements. Based on the results of data analysis, t count = 9.949 and t table = 2.008. This means that 9,949>2,008, so that the H1 submitted can be accepted, namely the results of learning business economics students at SMK Negeri 6 Kupang are influenced by their learning motivation, 9,588>2,008 which means that the learning environment is compared with student learning outcomes in business economics subjects at SMK Negeri 6 Kupang, where the H2 submitted can be accepted, In addition, the estimated value for the F test is 251,039 > Ftable 3,182, with significance levels of 0.00 < 0.05. So it can be said if H3 is accepted or learning motivation and learning environment simultaneously have an impact on learning outcomes.
Downloads
References
Aulia Dini Hanipah, Titan Nurul Amalia, & Dede Indra Setiabudi. (2022). Urgensi Lingkungan Belajar Yang Kondusif Dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. Education : Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 2(1), 41–51. https://doi.org/10.51903/education.v2i1.148
Basmar, E., Purba, B., Damanik, D., Banjarnahor, A. R., Sipayung, P. D., Hutabarat, M. L. P., Astuti, A., Hendrawati, E., Lie, D., & Simanjuntak, M. (2021). Ekonomi bisnis indonesia. Yayasan Kita Menulis.
Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Bumi Aksara.
Efendy, M., Murwani, D., Hitipeuw, I. H., & Rahmawati, H. (2021). Motivasi Berprestasi Siswa Di Sekolah, Bagaimana Peran Relasi Guru Dan Siswa. Jurnal Psikologi Konseling, 19(2), 1047–1056.
Febriansyah, S. (2015). Pengaruh Lingkungan Belajar Dan Kemandirian Belajar Terhadap Prestasi Belajar Akuntansi Siswa Kelas Xi Ips Sma Muhammadiyah Wonosobo Tahun Ajaran 2014/2015. Universitas Negeri Yogyakarta.
Hamalik, & Oemar. (2012). Kurikulum dan Pembelajaran. Bumi Aksara.
Hasan, M., Fahmi, A. I., Siregar, N., Musyadad, V. F., Sakirman, S., Subakti, H., & Walukow, D. S. (2021). Pengelolaan Lingkungan Belajar. Yayasan Kita Menulis.
Hasbullah. (2009). Dasar Ilmu Pendidikan. Raja Grafindo Persada.
Jumrawarsi, J., & Suhaili, N. (2021). Peran Seorang Guru Dalam Menciptakan Lingkungan Belajar Yang Kondusif. Ensiklopedia Education Review, 2(3), 50–54. https://doi.org/10.33559/eer.v2i3.628
Junita, S. (2022). Strategi Pembiayaan Pendidikan Berbasis Filantropi Islam Dalam Memberdayakan Anak Yatim di Yayasan Pendidikan Sosial Keagamaan Sekolah Menengah Kejuruan Nurut Taqwa Desa Balak Kecamatan Songgon.
Maya Nuraini Faiza, D. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 5(5), 3829–3840.
Pratama, H. J., & Ghofur, M. A. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Saat Pembelajaran Daring. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1568–1577. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/621
Sardiman. (2011). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Raja Grafindo Persada.
Sholihah, A. (2016). Analisis Pengaruh Motivasi Belajar Dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar. Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, Jurusan Pendidikan Ekonomi, Fakultas Ekonomi, 1–5.
Simanungkalit, E. F. B., & Manu, R. (2021). Hubungan antara motivasi dan self-regulated learning siswa selama pembelajaran jarak Jauh di kota kupang. Haumeni Journal of Education, 1(2), 44–48. http://ejurnal.undana.ac.id/index.php/haumeni/article/view/5350
Sudjana, & Nana. (2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Wafiroh, L., Arifin, M., & Sholihah, H. (2019). Upaya Guru PAI Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa PAI Teacher Efforts to Increase Learning Motivation. Jurnal Konferensi Ilmiah Mahasiswa Unissula (Kimu) 2, 1438.
Wahid, A. H., Muali, C., & Mutmainnah, M. (2018). Peningkatan Prestasi Belajar Siswa Dalam Menciptakan Suasana Belajar Yang Kondusif. Al-Fikrah: Jurnal Manajemen Pendidikan, 5(2), hal 179.
Walgito, & Bimo. (2004). Pengantar Psikologi Umum.