Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Konsumen Transportasi Maxim Bike pada Mahasiswa FKIP Universitas Nusa Cendana
Abstract
This study measures Maxim Bike transportation satisfaction of FKIP students at Nusa Cendana University Kupang through five quantitative factors, namely physical evidence, reliability, responsiveness, assurance, and empathy, with a population of 10. 059 students from various study programs at FKIP Undana, using an incidental quantitative method that resulted in 140 samples, as well as multiple regression analysis through SPSS 22 which showed a positive and significant effect of physical evidence (t count 7.203), reliability (t count 2.187), responsiveness (t count 3.120), assurance (t count 6.628), and empathy (t count 5.494), with a calculated F value of 41.725 which confirms the positive impact of these parameters on customer satisfaction.
Downloads
References
Amalia, N. M., DWP, S., & Santoso, J. T. B. (2020). Pengaruh Bukti Fisik, Keandalan, Daya Tanggap, Jaminan. Business and Accounting Education Journal, 1(2), 170–180.
Aspiani. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pelanggan pada Pengguna Jasa Transportasi Grab Online di Kota Makassar. Universitas Negeri Makassar.
Dra. Natalia E.T Sihombing, Ms., & Silitonga, E. H. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Dalam Menggunakan Transportasi Online Grab (Studi Kasus Mahasiswa Ilmu Sosial dan Ilmu Politik Universitas HKBP Nommensen Medan). Jurnal Ilmiah Sp Stindo Profesional, 7(1), 1–17.
Eswika, N., & Istiantin. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Dealer Pt. Ramayana Motor Sukoharjo. Paradigma : Jurnal Ekonomi, 13(01), 1–12. https://media.neliti.com/media/publications/115736-ID-pengaruh-kualitas-pelayanan-terhadap-kep.pdf
Hamni Fadlilah Nasution, M. P. (2016). Instrumen Penelitian Dan Urgensinya Dalam Penelitian Kuantitatif. Al-Masharif: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Keislaman, 4(1), 59–75.
Ilahi, A. A. A., & Arifuddin. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Bank Syariah. Jurnal Akuntansi, Manajemen, Bisnis dan Teknologi (AMBITEK), 3(1), 53–62. https://doi.org/10.56870/ambitek.v3i1.65
Kaengke, B. L., Tumbel, T. M., & Walangitan, O. (2022). Pengaruh Bukti Fisik, Kehandalan, Daya Tanggap, Jaminan, dan Empati terhadap Kepuasan Nasabah PT. Bank Rakyat Indonesia (BRI) Unit Tateli. Productivity, 3(3), 271–278.
Khristianto, P. L. (2011). Integrasi Ilmu Psikologi Dalam Kegiatan Pemasaran. In Yogyakarta: Caps.
Kosasih, M. P. P. (2016). Keandalan, Daya Tanggap Dan Empati Pengaruhnya Terhadap Keputusan Pembelian Di Princess Cosmetic. Manajemen dan Start-Up Bisnis, 1(2), 1–10.
Kuswanto, A. (2011). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Tingkat Kepuasan Nasabah. Jurnal Ekonomi Bisnis, 4(2), 125–134.
Larasati, R., Supinardi, B., & Fadhilah, M. (2024). Analisis Kualitas Pelayanan dan Pengaruhnya terhadap Loyalitas Pelanggan : Studi Kasus pada PT Pos Indonesia (Persero) Kantor Pos Sleman. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(2), 585–594. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v6i2.3642
Lusiana, L., Pasda, S., Mustari, M., Ahmad, M. I. S., & Hasan, M. (2020). Pengaruh Reliability, Responsiveness, Assurance, Empathy dan Tangibles Terhadap Kepuasan Konsumen GrabBike. JEKPEND: Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 3(2), 34. https://doi.org/10.26858/jekpend.v3i2.14307
Maidiana, M. (2021). Penelitian Survey. ALACRITY : Journal of Education, 1(2), 20–29. https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i2.23
Maimunah, S. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Persepsi Harga, Cita Rasa Terhadap Kepuasan Konsumen Dan Loyalitas Konsumen. IQTISHADequity jurnal MANAJEMEN, 1(2), 57–68. https://doi.org/10.51804/iej.v1i2.542
Moha, S., & Loindong, S. (2016). Analisis Kualitas Pelayanan Dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Hotel Yuta Di Kota Manado. Jurnal EMBA, 4(1), 575–584. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/emba/article/view/11715
Muhtadi, R., Subaida, & Mansur. (2020). Strategi keandalan pelayanan pada pt. BPRS sarana prima mandiri. Ar-Ribhu: Manajemen Ekonomi dan Keuangan Syariah, 1(2), 265–274.
Mutiara, S., Hamid, R. S., & Suardi, A. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan Persepsi Harga dan Cita Rasa Terhadap Kepuasan Konsumen. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 4(1), 411–427. https://doi.org/10.36778/jesya.v4i1.300
Najmi, F. (2017). Pengaruh Keandalan Dan Prosedur Pelayanan Terhadap Kepuasan Masyarakat Pada Kantor Urusan Agama Liang Anggang Kota Banjarbaru. Jurnal Ilmiah Ekonomi Bisnis, 3(2), 251–263. https://doi.org/10.35972/jieb.v3i2.102
Prihandoyo, C. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Jne Cabang Balikpapan. Jurnal GeoEkonomi, 10(1), 116–129. https://doi.org/10.36277/geoekonomi.v10i1.59
Romelus Anigomang, F., Aristarkus Tang, S., & Maruli, E. (2023). Pengaruh Dimensi Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengguna Jasa. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Januari, 2023(1), 698–709. https://doi.org/10.5281/zenodo.7639297
Setianto, G., & Wartini, S. (2017). Pengaruh Bukti Fisik dan Empati terhadap Loyalitas Konsumen melalui Kepuasan Konsumen. Management Analysis Journal, 6(4), 367–376. http://maj.unnes.ac.id
Sholihin, U. (2019). Pengaruh 5 Dimensi Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan. At-Tamwil : Kajian Ekonomi Syariah, 1(1), 72–97.
Solechan, A., & Sidik, M. (2021). Determinasi Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Penggunaan Aplikasi Ojek Online. Jurnal JEBAKU, 1(3), 58–66.
Sugiyono, D. (2014). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Syahfitri, M. N., & Kusnanto, D. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pelanggan Loyal. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 4(2), 216–237. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v4i1.567
Syakila, M., Akhmad, I., & Fikri, K. (2023). Pengaruh Dimensi Kualitas Pelayanan Transportasi Online Gojek Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Masyarakat Kota Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Merdeka EMBA, 2(3), 227–240.
Tampubolon, L. L. (2021). Pengaruh Fasilitas, Kualitas Pelayanan Dan Kepercayaan Terhadap kepuasaan Pelanggan Pengguna Jasa Maxim Di Kota Batam. Prodi Manajemen.
Velly, V. khairunnisa, & Nurul Jannah. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pelanggan pada PT. BPRS Puduarta Insani. SAUJANA : Jurnal Perbankan Syariah dan Ekonomi Syariah, 4(01), 41–52. https://doi.org/10.59636/saujana.v4i01.58
Veronica, D. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan(Studi Pada Salondewidi Kota Jambi). STIEMuhammadiyah Jambi, 5(1), 55–69.
Wibowo, A. (2014). Pengaruh Kualitas Pelayanan Transportasi Umumbus Trans Jogja Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Ilmu Manajemen, 11(2), 67–81. https://doi.org/10.21831/jim.v11i2.11765
Wicaksono, T. (2017). Pengaruh Dimensi Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Upik Futsal Banjarmasin. At-Tadbir : jurnal ilmiah manajemen, 1(2), 40–55. https://doi.org/10.31602/atd.v1i2.913
Yessi Yospita Barus, S., Ria Veronica Sinaga, SE, M. S., & Dra. Roslinda Sagala, M. S. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Lokasi Terhadap Kepuasan Konsumen. Jurnal Manajemen Dan Bisnis (JMB), 20(1), 141–150.