Analisis Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ekonomi di Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Mollo Selatan
Abstract
this research aims to determine the factors that cause students to have difficulty learning economic in class XI IPS SMA Negeri 1 Mollo Selatan. This research was carried out using quantitative analysis with a descriptive approach. The sample in this research was class XII IPS students, taken using nonprobability sampling techniques. Data collection techniques in this research were observation, questionnaires and documentation. Meanwhile the data in this study was analyzed using multipler linear regression. The result of the t test result of learning motivation (X1) are positive and significantly influencer learning difficulties significantly 0,000 < 0,05 thitung 8843 > 1,667 with ttable, parents attention (X2) are positive and significantly influencer lerning difficulties significance 0,000 < 0,05 thitung 6.761 > 1,667 ttable and teacher teaching methods (X3) are negatively and do not significantly influencer lerning difficulties significantly 0,078 > 0,05 thitung -1.792 > 1,667 ttable. Meanwhile the result of the F test (FHitung 83,622 > 2,74 Ftable )
Downloads
References
Amaliyah, M., I Nyoman Suardana, & Slamet, K. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Dan Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar IPA Siswa SMP Negeri 4 Singaraja .Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia. 2 (5).89-90.
Asmanullah, A. S., Hamdani, A, Ariyono. (2019). "Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Mekanika Teknik di SMK Bidang Teknologi dan Rekayasa". Journal of Mechanical Engineering Education 6 (1) : 13-22.
Astuti, S.Y, K. Haidar, dan R Riyadi. (2022). “Analisis Kesulitan Bealajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Siswa Kelas XI IPS Di SMA Negeri 16 Samarinda.” Journal Educational Studies 2(1): 63–73.
Clements, D. H. (2004). Learning Trajectories in Mathematics Education .Journal Mathematical Thinking and Learning, 2(6),81–89.
Dalyono. (2010). Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT.Rineka Cipta.
Dewey, John. (2004). Experience And Education. Bandung: Teraju.
Dwi, D. F., & Audina, R. (2021). Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika Kelas IV Sekolah Dasar Negeri. Journal Educational Research and Sosial Studies. 3 (4). 94-106.
Hamalik, O. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. umi Aksara.
Hariyanti, N. T. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Pada Materi Persamaan Dasar Akuntansi Kelas XII IPS-1 di SMA Negeri 1 Candiroto. Jurnal Inovasi Pendidikan IPS. 1(2).93-100.
Hidayat, Mutik. (2017). “Pengaruh Kebiasaan Belajar, Lingkungan Belajar, Dan Dukungan Orang Tua Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Siswa Kelas IX IPS Di Man Bangkalan.” Jurnal Ekonomi Pendidikan Dan Kewirausahaan 3 (1) : 103.
Jusra, J. (2014). "Faktor - Faktor yang Melatarbelakangi Kesulitan Belajar Siswa dan Cara Mengatasinya di MI As’adiyah No.170 Layang". Jurnal Pendidikan dan Ilmu Pengetahuan Sosial. 4 (2) : 90-110.
Khafid, Muhammad. (2007). “Pengaruh Disiplin Belajar dan Lingkungan Keluarga Terhadap Hasil Belajar Ekonomi.” Jurnal Dinamika Pendidikan 2 (2) : 185–203.
Mardayanti M., &. H.(2021). "Hubungan Antara Perhatian Orang Tua dan Motivasi Belajar dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas X SMK Batik 2 Surakarta."Jurnal Pendidikan : Riset dan Konseptual 5 (4) : 680-86.
Maula, L. S. (2018). "Analisis Kesulitan Belajar Pada Mata Pelajaran Akuntansi (Studi Kasus pada Kelas XII IPS SMA Yayasan Atikan Sunda Bandung)". Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial. 5 (4) : 88-97.
Mufridah, Hendriana, H., & Alawiyah, T. (2021). Gambaran Sikap Belajar Positif Siswa Kelas VIII di SMPN 3 Batujajar. Jurnal Kajian Bimbingan dan konseling dalam pendidikan 2 (2) : 99–104.
Muhibbin. S. (2008). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Natasya, Nor Diana, Yenni Fitria Surya, dan Rusdian Marta. (2019). “Analisis Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Matematika di Kelas IV Sekolah Dasar Negeri 004 Bangkinang Kota (Materi Pecahan).” Jurnal Riset Pembelajaran Matemataika Sekolah 3 (2) : 1–8.
Rahma, A., & Hia, Y. D (2014). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kesulitan Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Siswa Kelas XII IPS SMA N 2 Sijunjung. Jurnal Of Economi Education. 3 (1) : 81-88
Ratnawati. (2017). Faktor Penyebab Kesulitan Belajar. Pedagogi Jurnal Penelitian Pendidikan, 4 (2) : 15-27.
Sardiman, A. M. (2011) Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rajagrafindo.
Slameto. (1995). Belajar dan Faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
-----------. (2015) Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Sobur, A. (2011). Psikologi Umum. Bandung: PT.P Pustaka Setia.
Syahmawati. (2020). “Analisis Kesulitan Belajar Siswa Kelas XII IPS 1 SMA Negeri 1 Kepahiang Tahun Pelajaran 2019/2020 Dalam Memahami Materi Ekonomi Akuntansi Laporan Keuanagan Perusahaan jasa.” Jurnal Perspektif 14 (2): 58–66.
Watoni, M. S. (2019). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Kesulitan Belajar Pada Bidang Studi Akuntansi. Jurnal Manajemen dan Ilmu Pendidikan 1 (3). 64-80.
Wulandari, M., Djaja, S., & Suharso, P. (2014). Analisis Kesulitan Belajar Akuntansi Pada Materi Jurnal Penyesuaian (Studi Kasus Pada Siswa Kelas XI IPS di SMA Negeri 1 Pakusari Tahun Ajaran 2013 2014). Jurnal Edukasi UNEJ, 1(2).1-8.