Pengaruh Emotional Branding terhadap Loyalitas Pelanggan pada Toko Central Perabot Kupang: Studi Kasus pada Produk Elektronik Merek Miyako
Abstract
Abstract: The numerous factors that consumers take into account when selecting brand of Miyako product are the driving force behind this study. This study aims to ascertain the partial and simultaneous effects of brand image and brand awareness on customer loyalty at the Centarl Perabot Kupang shop. This study employed a quantitative research design with a sample size of thirty samples and data gathering methods that included literature reviews, interviews, and questionnaires. Instrument trials were carried out to determine the validity and reliability of the measuring devices. The product moment correlation technique was used to test the validity of the instruments, the Cronbach Alpha technique was used to test their reliability, and SPSS V 21.0 was used to assist with data analysis using multiple linear regression. The study's findings show that: 1. Customer loyalty is impacted by brand awareness; 2. Customer loyalty is impacted by brand image. 3. Customer loyalty is impacted by both brand image and brand awareness at the same time. The two independent variables' coefficient of determination (R2) is 0.616, or 61.6% of consumer loyalty.
Downloads
References
Andjarwati, A. L., & Chusniartiningsih, E. (2018). Pengaruh Kesadaran Merek dan Citra Merek terhadap Loyalitas Pelanggan (Studi pada Pelanggan Teh Pucuk Harum Wilayah Surabaya Utara). Jurnal Minds: Manajemen Ide Dan Inspirasi, 5(2), 189–202. https://doi.org/10.24252/minds.v5i2.6736
Anggrianto, C., Shaari, N., & Hamid, N. binti A. (2017). Pengelolaan Strategi Branding Apple Inc. Untuk Menciptakan Loyalitas Konsumen. Demandia : Jurnal Desain Komunikasi Visual, Manajemen Desain Dan Periklanan, 2(2), 216–228. https://doi.org/10.25124/demandia.v2i02.936
Artaningsih, L. (2014). Berbisnis dalam era globalisasi. Amerta : Jurnal Manajemen Fak., 1(1), 41–59.
Artanti, Y., & Wulansari, D. (2014). Pengaruh Pemasaran Berdasarkan Pengalaman, Pemasaran Emosional Terhadap Loyalitas Pelanggan. Jurnal Ilmu Manajemen, 2(4), 1–13.
Firmansyah. (2018). Pengaruh Emotional Branding terhadap Loyalitas Pelanggan (Studi Kasus Pelanggan Kopi Kenangan). 1–27. https://repository.uksw.edu//handle/123456789/28100
Hedyatna, M. S., Edwin, B., & Vany, O. S. (2020). Emotional Experience di Gerai Kopi Lokal dan Internasional Kota Bandung 2019 Bandung City is one of the cities that has many local and international coffee outlets but local coffee outlets still have. (2020). Jurnal: EProceedings of Applied Science, 6(1), 419–422.
Hendro, S. (2017). Pengaruh kreativitas, komunikasi, dan kepemimpinan guru terhadap prestasi belajar siswa pada smp negeri di kecamatan ilir timur ii palembang. JURNAL Ecoment Global, 2(1), 74–87.
Khairi, U. A., Hasibuan, N., Zidan, A. P. R., & Suhairi. (2024). Strategi Pemasaran dan Posisi Target sebagai Kunci Keberhasilan Bisnis. Jurnal Masharif Al-Syariah: Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah, 9(1), 9–17.
Kim, Y. K., & Sullivan, P. (2019). Emotional branding speaks to consumers’ heart: the case of fashion brands. Jurnal: Fashion and Textiles, 6(1), 1–16. https://doi.org/10.1186/s40691-018-0164-y
Malik, H. A. (2024). Dinamika Transformasi Bisnis di Era Digital: Strategi Adaptasi dan Peran Kepemimpinan pada Industri 4.0. Jurnal Administrasi Bisnis Fakultas Ilmu Administrasi, 1(1), 1–5. https://jurnal.universitasjakarta.ac.id/index.php/jurnal-fia-unija/article/view/70%0Ahttps://jurnal.universitasjakarta.ac.id/index.php/jurnal-fia-unija/article/download/70/56
Mauboy, S., Timuneno, T., Neno, M. S., & Nursiani, N. P. (2016). Pengaruh Pelatihan dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Karyawan Pada Toko Central Perabot Kupang. Glory: Jurnal Ekonomi&IlmuSosial, 1213–1221.
Muhammad Rafee Ramadhani, A. K. (2024). Analisis Pengaruh Pengalaman Pelanggan, Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Intervening (Studi pada Konsumen AHASS Motor di Kota Semarang). Diponegoro Journal Of Management, 13(4), 1–11.
Rahmawati, E., & Aji, S. (2015). Pengaruh Customer Engagement Terhadap Kepuasan Pelanggan Dan Kepercayaan Merek Serta Dampaknya Pada Loyalitas Merek. Jurnal Riset Ekonomi Dan Manajemen, 15(2), 246. https://doi.org/10.17970/jrem.15.150204.id
Rusdiyanto, Wahyau Suranti, S. (2021). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Pada Loyalitas Pelanggan Dengan Kepuasan Pelanggan Sebagai Variabel Mediasi. Jurnal : Pedidikan Administrasi FE UNY, 18(1), 15–28.
Siregar, N. (2017). Pengaruh Pencitraan, Kualitas Produk dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Rumah Makan Kampoeng Deli Medan. Jurnal Manajemen Tools, 8(2), 87–96. https://journal.pancabudi.ac.id/index.php/JUMANT/article/view/117/99
Sitaniapessy, A., Aunalal, Z. I., & Sitaniapessy, H. A. P. (2022). Pengaruh Kepercayaan , Kecintaan dan Keterikatan Emosional pada Loyalitas Merek. Journal of Business