Peningkatan Hasil Belajar Sejarah Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Lottery Card Pada Peserta Didik Kelas XI IPS di SMA Negeri Oinlasi

  • Tirsa Marteda Missa(1*)
    Universitas Nusa Cendana Kupang
  • Djakariah Djakariah(2)
    Universitas Nusa Cendana
  • Delsy A Dethan(3)
    Universitas Nusa Cendana
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Learning, Learning Outcomes, Lottery Card Model, History Learning

Abstract

This study aims to improve student learning activities and learning outcomes in history, particularly in the material on the arrival of Japan in Indonesia, through the use of the lottery card cooperative learning model. The type of research used is classroom action research (CAR). With the use of the lottery card learning model in this learning process, it can be seen that the classroom action research (CAR) conducted shows the percentage of scores obtained in each cycle. Thus, the conclusion of this study is that the use of the lottery card cooperative learning model can improve the history learning outcomes of students in class XI IPS 2 at Oinlasi State High School.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agus Suprijono. (2009). Cooperative Learning. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Agustina. (2015). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Pelajaran Sains dengan Menggunakan Media Gambar di Kelas IV SD BK Maranatha. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 5(7), 215-226.
Arikunto, S. (2006). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta : Bumi Aksara.
Donni Juni Priansa. 2015. Manajemen Peserta Didik dan Model Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.
Ernayetti. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Karftu Arisan Dapat Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pokok Bahasan Program Linier Di Kelas MIA 2 SMA NEGERI 2 PEKANBARU. Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntansi FKIP UIR.
Hamalik, 2013. Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta : PT Bumi Aksara. Huda,
Huda, Miftahul. 2013. Model-model pengajaran dan pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Isjoni. 2012. Cooperatif Learning. Bandung: Alfabeta.
Kasmadi & Nia Siti Sunariah, Panduan Modern Penelitiankuantitatif, Bandung : Alfabeta, 2013.
Kuntowijoyo. (2013). Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Tiara Wancana.
Kunandar. 2013. Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Suatu Pendekatan Praktis Disertai Dengan Contoh. Jakarta: Rajawali Pers.
Priansa. (2015). Manajemen Peserta Didik dan Model Pembelajaran. Bandung: CV Alfabeta.
Rahayu, M. (2014). Peningkatan Hasil Belajar IPA Materi Penggolongan Hewan Melalui Pembelajaran Kooperatif Model Lottery Card (Kartu Arisan) pada Siswa Kelas IIIA SD Negeri 005 Penajam Tahun Pembelajaran 2014/2015. Volume 05. Nomor 2. Kalimantan Timur: J-TEQIP.
Sanjaya, Wina. 2011. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta : Kencana.
Sudjana, Nana 2011. Dasar-Dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru.
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung:Alfabet.
Sinar, 2018. Metode Active Learning, Upaya Peningkatan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish CV Budi Utama.
Suprijono, (2011). Cooperative Learning Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

PlumX Metrics

Published
2025-10-12
How to Cite
Missa, T., Djakariah, D., & Dethan, D. (2025). Peningkatan Hasil Belajar Sejarah Melalui Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Lottery Card Pada Peserta Didik Kelas XI IPS di SMA Negeri Oinlasi. FLORESIENSIS, 3(1). https://doi.org/10.35508/floresiensis.v3i1.16282
Section
Articles