Museum Balaputra Dewa Sebagai Destinasi Wisata Yang Menawarkan Nilai Historis Dan Edukatif
Abstract
Located in Palembang City, South Sumatra, Balaputra Dewa Museum one of the top museums in the area, Balaputra Dewa Museum offers visitors from all walks of life an engaging educational experience in addition to its rich historical significance. This study aims to examine how museum contributes to both attracting tourists and increasing understanding local history. Interviews with museum managers, visitor surveys, and examination of relevant data comprise the qualitative research methodology. To determine the essential components that make this museum a hub for tourism and education, collected data was analyzed. The findings demonstrate that Balaputra Dewa Museum's extensive artifact collection and cutting-edge educational initiatives draw visitors. Visitors value opportunity engage with locals and gain firsthand knowledge of their history and culture. The study comes to the conclusion that museum plays a significant role in promoting tourism and education in the Palembang region addition to being a storehouse for historical artifacts.
Downloads
References
Djumadin, H., & Bunga, R. D (2023) Nilai Historis Dalam Cerita Rakyat Nagajata: Sebuah Kajian Strukturalisme. Jurnal Retorika.
Fadli, M. R., Sudrajat, A., Aman, & Amboro, K. (2021). The influence of sorogan method in learning history to increase historical understanding and historical awareness. International Journal of Evaluation and Research in Education, 10(1), 300–307.
Febriani, S. W., Wahyudi, D. Y., Sayono, J., Puji, I. Tradisi Sanggring (Desa Gumeno Gresik) Sebagai Materi Penanaman Budaya Lokal Peserta Didik. Jurnal Artefak, 11(2).
Hamzah, F., & Utomo, E. T. (2016). IMPLEMENTASI SAPTA PESONA PADA MUSEUM MANDALA WANGSIT SILIWANGI KOTA BANDUNG. Jurnal Pariwisata.
Herlina, N. (2020). Metode Sejarah (Revisi 2). Satya Historika.
Mauizah, A. Z., Apriliani, D. R., Utomo, S., Heriansyah, D., & Naqiyah. (2021). Urgensi Sejarah sebagai Ilmu dalam Upaya Penyadaran Kembali Identitas Nasional Bangsa Indonesia kepada Generasi Muda di Era Society 5.0. Jurnal Riset Agama, 1(3), 97–111.
Oktaviani, E. D., Umasih, & Kurniawati. (2020). Pemanfaatan Museum Keprajuritan Indonesia sebagai Sumber Belajar Sejarah. Jurnal Pendidikan Sejarah, 9(2), 153–171.
Parwati, N. N., Suryawan, I. P. P., & Apsari, R. A. (2018). Belajar dan Pembelajaran (Cet-1). PT. Raja Grafindo Persada.
Ridwan, M., AM, S., Ulum, B., & Muhammad, F. (2021). Pentingnya Penerapan Literature Review Pada Penelitian Ilmiah. Jurnal Masohi, 2(1).
Sugiyani, Y., Rosalina, V., & Yunan, I. (2014). Perancangan Aplikasi Edukatif Berbasis Multimedia Untuk Memudahkan Siswa Belajar Membaca Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. PROSISKO: Jurnal Pengembangan Riset dan Observasi Sistem Komputer, 1.
Sutaarga, Moh. Amir. (1998). Pedoman Penyelenggaraan dan Pengelolaan Museum. Jakarta: Direktorat Jendral Kebudayaan, Depdikbud.
Syahputra, M. A. D., Sariyatun, S., & Ardianto, D. T. (2020). Peranan Penting Sejarah Lokal sebagai Objek Pembelajaran untuk Membangun Kesadaran Sejarah Siswa. Historia: Jurnal Pendidik Dan Peneliti Sejarah, 4(1), 85–94.
Yusnaniah, B. A. (1998). Museum Balaputra Dewa sebagai Sarana Pendidikan Non-Formal. Museum Negeri Provinsi Sumatra Selatan “Balaputra Dewa”.
shifa nurria(1*)








