Hubungan antara Burnout Belajar dengan Perilaku Displacement pada Mahasiswa Bimbingan dan Konseling FKIP Universitas Nusa Cendana

Elisabeth Agnesia Noviatri, Imanuel Lohmay, Katharina E.P. Korohama & I Putu Agus Apriliana

  • Elisabeth Agnesia Noviatri(1)
    Universitas Nusa Cendana
  • Imanuel Lohmay(2*)
    Universitas Nusa Cendana
  • Katharina E.P. Korohama(3)
    Universitas Nusa Cendana
  • I Putu Agus Apriliana(4)
    Universitas Nusa Cendana
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Burnout, Displacement, Learning, Students, Kupang

Abstract

This study aims to determine: (1) a description of learning burnout, (2) a description of displacement behavior, (3) the relationship between learning burnout and displacement behavior in BK FKIP Undana students. This research uses a quantitative approach. The population is students, amounting to 483 students. The sampling technique used proportional stratified random sampling so that a sample of 80 students. The data collection technique is a questionnaire. Data analysis, namely descriptive and correlation analysis techniques with the help of the SPSS version 26 program. The results of this study include: (1) a picture of burnout learning for BK FKIP Undana students, very high category of 1 student (1.25%), high category of 43 people students (53.75%), low category as many as 33 students (41.25%), very low category as many as 3 students (3.75%). (2) description of displacement behavior in BK FKIP Undana students, very high category of 1 student (1.25%), high category of 54 students (67.5%), low category of 25 students (31.25%) ), very low category of 0 students (0%). (3) there is a relationship between learning burnout and displacement behavior in BK FKIP Undana students, where r value is 0.404 > r table with a significance of 0.05 = 0.219.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. PT Rineka Cipta.

Aryani, F. (2016). Stress Belajar: Suatu Pendekatan Dan Intervensi Konseling. Edukasi Mitra Grafika.

Christiana, E. (2020). Burnout Akademik Selama Pandemi Covid 19. Prosiding Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling Mengukuhkan Eksistensi Peran BK Pasca Pandemi Covid-19 Di Berbagai Setting Pendidikan, 8–15.

Fatmawati. (2018). Hubungan Antara Kejenuhan Belajar Dengan Stres Akademik. Psikoborneo, 6(4), 704–712.

Fudyartanta, K. (2012). Psikologi Kepribadian: Paradigma Filosofis, Tipologis, Psikodinamik Dan Organismik-Holistik. Pustaka Belajar.

Hakim, T. (2004). Belajar Secara Efektif. Niaga Swadaya.

Hardani. Ustiawaty, J. A. H. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif Dan Kuantitatif (Cetakan 1, Issue Maret). Pustaka Ilmu.

Hude, M. D. (2006). Emosi: Penjelajahan Religio-Psikologis Tentang Emosi Manusia Di Dalam Alquran. Penerbit Erlangga.

Japar, M. (2013). Pemahaman Individu: Teknik Tes ( Sebagai Pijakan Layanan Bimbingan Konseling ).

Lestari, A. D. (2021). Hubungan Kejenuhan Belajar Secara Daring Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Sekolah Menengah Atas Islam Al-Falah Kota Jambi. Doctoral dissertation, UIN Sultan Thahan Saifudin Jambi.

Mianti, R. (2019). Penggunaan Rational Emotive Behavioral Therapy Untuk Menurunkan Burnout Belajar Pada Siswa Kelas Xi Di Sma Negeri 1 Bangun Purba. Doctoral Dissertation, 8(5).

Mubarok, M. I. (2018). Upaya Menurunkan Kejenuhan Belajar Melalui Bimbingan Kelompok Teknik Games Pada Siswa Kelas XI Akuntansi SMK YPKK 2 Sleman. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 4(3), 143–154.

Nahak, H. (2017). Tingkat Kejenuhan Belajar Mahasiswa (Studi Deskriptif Pada Mahasiswa Angkatan 2013 Program Studi Bimbingan Dan Konseling Universitas Sanata Dharma Yogyakarta). 1–177.

Orpina, S. (2019). Hubungan Antara Academic Self-Efficacy Dengan Academic Burnout Pada Mahasiswa Yang Bekerja. Fakultas Psikologi Universitas Mercu Buana Yogyakarta, 1–14.

Piliang, W. S. H. (2018). Mekanisme Pertahanan Diri Tokoh Sentral Dalam Antologi Cerpen “Cerita Pendek Tentang Cerita Cinta Pendek” Karya Djenar Maesa Ayu (Kajian Psikologi Sastra). Peka: Jurnal Pendidikan Ekonomi Akuntans, 2(9), 164–170.

Priliana Dan Alfiyanto. (2021). "Displacement" Karya Penciptaan Tari Non-Tradisi. 05(212), 45–56.

Rozzaqyah, F. (2021). Hubungan Kejenuhan Belajar Dalam Jaringan Dengan Prokrastinasi Akademik. Jurnal Konseling Komprehensif: Kajian Teori Dan Praktik Bimbingan Dan Konseling, 8(1), 8–17.

Saputra, Y. A. A. (2020). Hubungan Antara Academic Burnout Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa Universitas Mercu Buana Yang Bekerja. Naskah Publikasi.

Sari, W. P. (2019). Gambaran Perbedaan Mekanisme Pertahanan Diri Pada Remaja Ditinjau Dari Sekolah Umum, Pondok Pesantren, Dan Panti Asuhan. Jurnal Ilmu Psikologi UMA, Vol. X, 1–140.

Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian. Alfabeta.

Sugiyono. (2018). Statistik Nonparametris Untuk Penelitian. Alfabeta.

Sunardi., Akhlan, R.N.R., Heryati, E., MIF, B. (2019). Psikiatri: Konsep Dasar Dan Gangguan-Gangguan (Revisi). Refika Aditama.

Sutoyo, A. (2017). Pemahaman Individu (Edisi Revisi). Pustaka Belajar.

Syah, M. (2015). Psikologi Belajar (Edisi Revisi). PT Raja Grafindo Persada.

Thahir, A. (2014). Psikologi Belajar.

Yusuf, S. (2016). Konseling Individual: Konsep Dasar Dan Pendekatan. Refika Aditama.

PlumX Metrics

Published
2023-04-06
How to Cite
Noviatri, E. A., Lohmay, I., Korohama, K. E., & Apriliana, I. P. A. (2023). Hubungan antara Burnout Belajar dengan Perilaku Displacement pada Mahasiswa Bimbingan dan Konseling FKIP Universitas Nusa Cendana. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 1(1). https://doi.org/10.35508/jbkf.v1i1.10355
Section
Articles