Pengaruh Cyberbullying di Media Sosial Terhadap Kepercayaan Diri Remaja Akhir di Kota Kupang
Abstract
This study aims to determine (1) the description of cyberbullying experienced by adolescents, (2) the description of self-confidence of adolescents, and (3) the investigation of the influence of cyberbullying on social media on adolescents’ self-confidence. This research uses a quantitative approach with an ex-post facto type. A total of 154 adolescents aged 17-20 years and active social media users were involved. Data analysis techniques use descriptive analysis and simple linear regression tests with SPSS Applications. The research findings show that teenagers' cyberbullying experience is in the low category (66%) and their level of self-confidence is in the medium category (64%). There is a significant negative influence between cyberbullying and self-confidence. These findings show that the higher the cyberbullying experienced, the lower the adolescent's self-confidence. Future researchers are expected to pay attention to other factors that influence self-confidence, then be able to specifically choose social media that is used as a means for carrying out cyberbullying as well as cyberbullying behavior in terms of gender.
Downloads
References
Adawiyah, D. (2020). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Tiktok Terhadap Kepercayaan Diri Remaja di Kabupaten Sampang. Jurnal Komunikasi. 14(2). 135-148. https://doi.org/10.21107/ilkom.v14i2.7504
Answar, S. (2012). Penyusunan Skala Psikologi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Aprilia, N. (2016). Instagram Sebagai Ajang Eksistensi Diri Studi Fenomenologi Mengenai Pengguna Instagram Sebagai Ajang Eksistensi Diri Pada Mahasiswa Ilmu Komunikasi Fisip Unpas. Skripsi. http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/12619 Diakses pada 29 Oktober 2022.
Apriliana, I. P. A., Abel, R. M., Siagian, F. R. D., Wijaya, I. N. W. E., Ratu, K. T. R., Devi, R. A., & Lima, S. S. (2023). Generasi Milenial Cakap Digital; Penyuluhan dan Pendampingan Remaja di Kelurahan Bakunase Nusa Tenggara Timur. Kelimutu Journal of Community Service, 3(2), 30-36.
Apriliana, I. P. A., & Suranata, K. (2020). Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Counseling to Increase Self-Confident of Vocational High School Students. Bisma The Journal of Counseling, 4(2), 194-207.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta: Jakarta.
Atmoko, D. B. (2012). Instagram Handbook. Jakarta: Media Kita.
BKKBN. (2021). Remaja Ideal Generasi Perubahan (Problematika , Perkembangan dan Profesi). Diakses pada 24 Mei 2023 Pukul 01.15
Corliss, C. L. (2017). The Established and the Outsiders: Cyberbullying as an Exclusionary Process. University of Glasgow. (thesis). http://theses.gla.ac.uk/8175/1/2016CorlissPhD.pdf Diakses pada 29 Oktober 2022.
Da Costa, G. A., Upa, M. D. P., Masi, L. M., & Nalle, A. P. (2023). Hubungan Antara Intensitas Penggunaan Facebook dengan Kecenderungan Nomophobia Mahasiswa BK Undana. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 1(2).
Darmawan, D. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Diananda, A. (2018). Psikologi Remaja dan Permasalahannya. 1(1). ISSN: 2655-8459. Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam. https://doi.org/10.33853/istighna.v1i1.
Fitri, E., Zola, N. & Ifdil, I. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. 4(1). ISSN: 2502-8103. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia. http://dx.doi.org/10.29210/02017182
Gujarati, D. (2003). Ekonometrika Dasar: Edisi Keenam. Jakarta: Erlangga.
Gunawan F. dkk. (2018). Religion Society dan Social Media. Deepublish. https://books.google.co.id/books?id=QY2BDwAAQBAJ Diakses pada 15 Mei 2023 Pukul 23.40.
Hana, D. R. & Suwarti, S. (2019). Dampak Psikologis Peserta Didik yang Menjadi Korban Cyber Bullying. Psisula: Prosiding Berkala Psikologi, Vol 1. doi: http://dx.doi.org/10.30659/psisula.v1i0.7685
Halukati (2016). Pengembangan diri siswa SMA. Ideas Publishing: Gorontalo
Hurlock, E. B. (2011). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (Edisi 5). Jakarta: Erlangga.
I. Kurnia. (2016). Bullying. Yogyakarta: Relasi Inti Media.
Komara, I. B. (2016). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Prestasi Belajar dan Perencanaan Karir Siswa. Jurnal Psikopedagogia. 5(1). 33-42. ISSN: 2301-6167. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php? Diakses pada 20 Agustus 2022 Pukul 11.03.
Kurnia, I. (2016). Bullying. Yogyakarta: Relasi Inti Media.
Kusuma, P. W. (2020). Di Balik Fenomena Ramainya TikTok di Indonesia, https://tekno.kompas.com/read/2023 Diakses pada 27 Maret 2023 Pukul 07.25.
Kusumaningtyas (2012). Sekilas tentang rasa percaya diri pada remaja. Jurnal Widya Wacana. Vol. 8, No.2: Mei 2012.
Larasati, W. dkk. (2013). Efektivitas Pemanfaatan Aplikasi WhatsApp sebagai Sarana Diskusi Pembelajaran Pada Mahasiswa (UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta). https://www.academia.edu/10886930/EfektMarlaMallette, D. B. 2020. onUsing Google Form. By Educators, for Educator, 1 – 2. https://booksc.xyz Diakses pada 15 Mei 2023 Pukul 23.50.
Munthe, R., Brata, K., & Fanani, L. (2018) Analisis User Experience Aplikasi Mobile Facebook (Studi Kasus pada Mahasiswa Universitas Brawijaya). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer, 2(7), 2679-2688. ISSN 2548-964X. https://j-ptiik.ub.ac.id/index.php/j-ptiik/article/view/1672 Diakses pada 21 Februari pukul 08.59.
Murphy, A. G. (2009). Dealing with bullying. New York: Chelsea House.
Musharraf, S., Bauman, S., Anis-Ul-Haque, M., & Malik, J. A. (2018). Development and validation of ICT self-efficacy scale: Exploring the relationship with cyberbullying and victimization. International Journal of Environmental Research and Public Health, 15(12). https://doi.org/10.3390/ijerph15122867
Muzdalifah, F. & Zanirah, F. (2018). Pengaruh Keterampilan Sosial Terhadap Cyberbullying Pada Remaja Pengguna Instagram. Jurnal Penelitian dan Pengukuran Psikologi, 7(2), 60-69. https://doi.org/10.21009/JPPP.072.01
Nasrullah, R. (2015). Media Sosial: Perspektif Komunikasi, Budaya, dan Sosioteknologi. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Nations, D. (2017) . What Is Social Media? Explaining the Big Trend. online. https://www.lifewire.com/g00/what-is-social-media-explaining-the-big-trend-3486616?i10c.referrer. Diakses pada 15 Mei 2023 Pukul 23.54.
Purnomo, A. R. (2016). Analisis Statistik Ekonomi Dan Bisnis Dengan SPSS. Ponorogo: Wade Droup.
Pustikayasa, I. M. (2019). Grup Whatsapp Sebagai Media Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pendidikan, Agama dan Kebudayaan Hindu. 10(2). https://doi.org/10.36417/widyagenitri.v10i2.281
Putra, G. L. A. K. (2019). Pemanfaatan Animasi Promosi Dalam Media Yotube. Senada (Seminar Nasional Desain dan Arsitektur). Vol 2. https://eprosiding.idbbali.ac.id/index.php/senada/article/view/147
Putri, I. A., & Pratama, M. (2021). Hubungan Kepercayaan Diri Terhadap Perilaku Cyberbullying Media Sosial Pada Remaja. Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial. 8(3), ISSN: 2550-0813 http://dx.doi.org/10.31604/jips.v8i3.2021.125-%60133
Rachmayanti, A. & Candrasari, Y. (2022). Perilaku Cyberbullying di Instagram. Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), ISSN: 2614-0381. https://doi.org/10.23969/linimasa.v5i1.4291
Rifauddin, M. (2016). Fenomena Cyberbullying pada Remaja (Studi Analisis Media Sosial Facebook). Jurnal Ilmu Perpustakaan, Informasi, Dan Kearsipan Khizanah AlHikmah, 4(1), 35–44. https://doi.org/10.24252/kah.v4i1a3
Riyanto, A. D. (2023). Hootsuite (We Are Social): Idonesian Digital Report 2023. https://andi.link/hootsuite-we-are-social-indonesian-digital-report-2023/. Diakses pada 2 Mei 2023 pukul 10.30
Ryan, D. & Zulfah, Z. (2021). Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Pembelajaran E-Learning Via Whatsapp Di Kelas X MIPA Madrasah Aliyah Hasanah Pekanbaru. Journal on Education, 3(2), 196-207. https://doi.org/10.31004/joe.v3i2.358
Rumra, N. S., & Rahayu, B. A., (2021). Perilaku Cyberbullying Remaja. Jurnal Ilmu Kesehatan Jiwa. Vol. 3. No 1. ISSN: 2721-9429. http://jurnal.rs-amino.jatengprov.go.id/index.php/JIKJ/article/view/32
Samsiah, A. N. & Sumaryanti, I. U. (2023). Pengaruh Anonimitas terhadap Perilaku Cyberbullying pada Remaja Akhir di Bandung. Bandung Conference Series: Psychology, 3 (1), 366-372. https://doi.org/10.29313/bcsps.v3i1.5362.
Saputra, P. A., & Nugroho, A. (2017). Perancangan Dan Implementasi Survei Kepuasan Pengunjung Berbasis Web Di Perpustakaan Daerah Kota Salatiga. JUTI: Jurnal Ilmiah Teknologi Informasi, 15(1), 63–71. https://doi.org/10.12962/j24068535.v15i1.a636
Shania, M. (2022). Penggunaan Fitur Instagran Reels Sebagai Personal Branding. Skripsi. Fakultas Ilmu Komunikasi. Universitas Islam Riau: Riau.
Shilvina Widi. (2023) “Pengguna Media Sosial di Indonesia Sebanyak 167 Juta Pada 2023. https://dataindonesia.id/Digital/detail/pengguna-media-sosial-di-indonesia-sebanyak-167-juta-pada-2023 diakses pada 21 Februari 2023 pukul 10.38.
Stets, J. E., & Burke, P. J. (2014). Self esteem and identities. Sociological Perspectives, 57(4), 409-433. https://doi.org/10.1177/0731121414536141
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Ting, C. T. (2014). The Study of Motives, Usage, Self-Presentation and Number of Followers on Instagram. Student E-Journal. Vol. 3. http://ssweb.cityu.edu.hk/download/RS/EJournal/Vol3/journal1.pdf Diakses pada 29 Oktober 2022.
Utami, A. S. F & Baiti, N. (2018). Pengaruh Media Sosial Terhadap Perilaku Cyber Bullying Pada Kalangan Remaja. Jurnal Humaniora Universitas Bina Sarana Informatika. 18(2), ISSN: 2579-3314. https://doi.org/10.31294/jc.v18i2.3680
WHO. (2022). Health for the World’s Adolescents: A Second Chance in the Second Decade. Geneva: World Health Organization Departemen of Noncommunicable disease surveillance.
Willard, N. (2005). Cyberbullying and Cyberthreats. Washington: U.S. Department of Education.
Yanti, N. (2018). Fenomena Cyberbullying pada Media Sosial Instagram. Jurnal Pustaka Ilmiah. 4(1). 575-581. https://jurnal.uns.ac.id/jurnalpustakailmiah/article/viewFile/33796/22290
Zebua, F. (2017). “Laporan Daily Social: Survey Instan Messaging 2017”. Dailysocial.id. diakses pada 25 Oktober 2023 Pukul 16.54.
Copyright (c) 2024 Maria Cahyani Samantha Assan, M.K.P Abdi Keraf, Paulinus A. S. Uda, I Putu Agus Apriliana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.