Hubungan Perhatian Orang Tua dengan Kedisiplinan Kehadiran Siswa di Sekolah pada SMA Negeri 2 Amarasi
Milka Martina Kwangko, Imanuel Lohmay, Rizky M. Abel & Andriyani E. Lay
Abstract
This study aims to find out: (1) a description of people's attention, (2) a description of student attendance discipline (3) the relationship between parental attention and student attendance discipline at SMA Negeri 2 Amarasi. This study uses a quantitative approach to the type of correlation research. The sampling technique was through Proportional Random Sampling with a total sample of 79 students. The data collection technique is the Parental Attention Questionnaire and the Student Attendance Discipline Questionnaire. Data analysis used descriptive analysis techniques and correlation analysis. The research results show that (1). Description of Parental Attention to SMA Negeri 2 Amarasi students belonging to the low category, if the low and very low categories are combined it becomes 60 students with a percentage of 76.0%. (2). Discipline of Student Attendance at SMA Negeri 2 Amarasi belongs to the low category, if the low and very low categories are combined it becomes 64 students with a percentage of 81.0%. (3) it is known that there is a significant relationship between the Parental Attention Relationship and Student Attendance Discipline of r-hit = 0.676 with a significance value of (sig) 0.000 < r-table (0.05) = 0.227. Thus it can be said that there is a correlation because rcount ≥ rtable, namely 0.676 ≥ 0.227. For this reason, there is a significant relationship between parental attention and student attendance discipline at SMA Negeri 2 Amarasi
Downloads
References
Ahmadi, Abu dan Nuruhbiyati. (2001). Ilmu Pendidik. Jakarta: Rineka Cipta.
Ahmadi, Abu. (2003). Psikologi Umum. Jakarta: Rieneke Cipta.
Akhmad, Sudrajat. (2008). Pengertian Pendekatan, Strategi, Metode, Teknik dan Model Pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algensindo
Alya, Qonita. (2011). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Bulan Bintang.
Ardy, Novan. (2014). Manajemen Kelas. Jogjakarta:Ar-Ruzz Media.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arikunto, Suharimi (2006). Prosedur Pendekatan Suatu Pendekatan Praktik, Ed Revisi VI, Jakarta : PT Rineka Cipta.
Daradjat, Zakiah. (2012). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Darwin, Bangun. (2008). Hubungan Persepsi Siswa Tentang Perhatian Orang Tua, Kelengkapan Fasilitas Belajar, dan Pengunaan waktu Belajar di Rumah Dengan Prestasi Belajar Ekonomi. Volume 5 Nomor 1, April 2008 78 (Staf Pengajar pendidikan Ekonomi FKIP Unila).
Daryanto dan Suryatri, Darmiatun. (2013). Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Gava Media
Depdiknas. (2001). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Jakarta: Bala Pustaka.
Depdiknas. (2007). Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI). Jakarta: Bala Pustaka
Friedman, M. (2010). Buku Ajar Keperawatan Keluarga : Riset, Teori, dan Praktek. Jakarta: EGC
Ghozali, I. (2005). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan SPSS. Semarang: UNDIP.
Gunarsa, S. D. dan Singgih, D. G (2008). Psikologi perkembangan anak dan remaja. Jakarta: PT. BPK Gunuung Mulia .
Hadi, Abdul. (2016). Nilia-nilai Pendidikan Keluarga Dalam UU No.23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak. An-Nisa.
Hurlock, Elizabeth B. (2007). Psikologi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan Edisi Kelima. ( Alih Bahasa: Dra. Istiwidayanti & Drs.Soedjarwo). Jakarta: PT Erlangga.
Kartono, Dkk. (2013). Modul PLPG (Pendidikan Latihan Profesi Guru) Guru kelas SD. Surakarta: UNS.
Kartono, Kartini. (2007). Psikologi Anak (Psikologi Perkembangan). Bandung CV Mandar Maju.
Masyhuri dan M. Zainuddin. (2008). Metodologi Penelitian Sosial dan Ekonomi ,Teori dan Aplikasi. Bandung: Alfabeta.
Nurochim. (2013). Perencanaan Pembelajaran Ilmu-ilmu Sosial. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Prayitno. (2012). Jenis Layanan dan Kegiatan Pendukung Konseling. Padang: Fakultas Ilmu Pendidikan UNP.
Purwoko. (2015). Assesmen Individu Teknik Non Tes. Surabaya: Unesa University Press.
Ridwan. (2009). Rumus Dan Data Dalam Analisis Statistik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta
Sabeuleleu, Andriana. (2016) dalam jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Vol. 3 No.5 Hal: 821 yang berjudul Hubungan perhatian orang tua dengan kedisiplinan kehadiran siswa kelas IV”
Sadulloh, Uyoh. (2012). Pengantar Filsafat Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Santoso,S. (2010). Mastering SPSS 18. Jakarta: PT Alex Media Komputindo.
Shochib, Moh. (2010). Pola Asuh Orang Tua ( Dalam Membantu Anak Mengembangkan Disiplin Diri Sebagai Pribadi Yang berkaraker). Jakarta: Rineka Cipta
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Fakor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor Yang Mempengaruhi. Jakarta: PT. Rienike Cipta.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfa Beta.
Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif. Bandung: Alfa Beta.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfa Beta.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif. Bandung: Alfa Beta.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfa Beta, CV.
Sundayana ,R. (2015). Statistik Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfa Beta,CV.
Suryabrata, Sumadi. (2004). Psikologi Penelitian. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Suryabrata, Sumadi. (2007). Psikologi Pendidikan. Jakarta : PT. Raja Grafindo Persada.
Suryabrata, Sumadi. (2013). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers.
Tu’u, Tulus. (2004). Peran disiplin pada perilaku dan prestasi siswa. Jakarta, PT. Grasindo.
Walgito, Bimo. (2002). Pengantar Psikologi Umum. Yogyakarta: Andi Offset.
Wibowo,Agus. (2012). Pendidikan Karakter, Strategi Membangun Karaker Bangsa Berperadapan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar