Penerapan Konseling Individu dengan Pendekatan Humanistik dalam Mengatasi Insecure pada Korban Bullying

  • Vira Pratiwi(1)
    Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Abdur Razzaq(2)
    Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang
  • Muhamad Afdoli Ramadoni(3*)
    Universitas Muhammadiyah Palembang
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Client-centered, Insecure, Individual Counseling, Humanistic Approach

Abstract

Insecure is a condition where individuals feel insecure, unsure, afraid, anxious, and so on. This study aims to know the description of insecure victims of bullying client "G" and apply individual counseling with a humanistic approach in dealing with insecure victims of bullying client "G". This study uses a qualitative approach with a case study method. The subjects in this study were clients "G". Data collection techniques used consist of three techniques namely observation, interviews, and documentation. The data analysis included reduction of data, presentation of data, and make conclusion. The result of this study shows that the image of insecure client "G" included feels unhappy, feels insecure, doubts about ability, do something is unable, feels guilty, easily anxious, experiencing body image disturbance, withdrawing from social environment, often alone because of embarrassment, and choose not tosocialize. Application of individual counseling using the humanistic approach  with client-centered technique is done 6 times meetings with a time of 45x/meeting. Implementation of this individual counseling carried out in three stages, namely, the initial stage, the core/work stage, and the final stage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afrizal. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif. Depok: RajaGrafindo Persada.

Apriliana, I. P. A., & Suranata, K. (2020). Effectiveness of Cognitive Behavioral Group Counseling to Increase Self-Confident of Vocational High School Students. Bisma The Journal of Counseling, 4(2), 194-207.

Anggito, A., & Setiawan, J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: CV. Jejak.

Devi, C. M. (2021). Mengenal Insecure dan Cara Mengatasinya. Jakarta: https://satupersen.net/blog/mengenal-insecure.

Fadli, R. (2021). Ini Yang Akan Terjadi Ketika Merasa Insecure. Jakarta: Halodoc.

Hartini, N., & Ariana, A. (2016). Psikologi Konseling: Perkembangan dan Penerapan Konseling Dalam Psikologi. Surabaya: Airlangga University Press.

Hasanah, L., & Maula, F. (2022). Penanganan Insecure Pada Anak Usia Dini. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Vol.6 No.1 Mei, 89-90.

Kaesti, M. R. E., Aiwani, A., Nate, M. P., Hasanah, B. U., Munir, A. F., & Fahira, I. C. (2023). Keefektifan Teknik Metafora Konseling Realita dalam Mereduksi Self-Blaming Siswa Akibat Korban Body Shaming. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 1(2).

Khoirina, N. (2018). Pentingnya Pemahaman Nilai-Nilai Budaya Lokal Dalam Pendekatan Konseling Humanistik. Jurnal Seminar Nasional Bimbingan Dan Konseling, Vol. 2, No. 1, 265.

Kohariah, I. (2019). Pendekatan Humanistik Dalam Mengatasi Masalah Psikososial Anak Yatim Di Lembaga Kesejahteraan Sosial Anak Yatim Karya Fajar Kabupaten Serang. Serang: UIN Sultan Maulana Hasanuddin Banten.

Kurniawati, I. (2019). Efikasi Diri Remaja Untuk Mengurangi Delinkuensi Dengan Pendekatan Humanistik (Studi Kasus) Pada Siswa Kelas Xi Smk Negeri 11 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Medan: Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.

Kusumawati, P. N. (2020). Bimbingan Konseling Client-Centered Dalam Mengatasi Kecenderungan Perilaku Negatif. Jurnal Widyasari Press, 2020, Vol.3, No.12, 3-4.

Linawati, & Siallagan, T. (2021). Pendekatan Konseling Berbasis Client Centered Ditinjau dari Yohanes 4:4-40 Bagi Penanganan Kasus Generalized Anxiety Disorder dan Insecure Parents Attachment Pada Remaja. Jurnal Teologi Cultivation,Vol.5, No.2, 8-9.

Maslow, A. (1942). The Dynamics of Psychological Security-Insecurity. Journal Of Personality Vo.10 No.4, 331-344.

Maturidi. (2021). Praktis Memahami Teori-Teori Yang Mendasari Bimbingan dan Konseling (Sebuah Catatan Mahasiswa). Jawa Barat: Guepedia.

Mu‘awiyyah. (2017). Perilaku Insecure Pada Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini,Vol.2, No.1, 47-58.

Mulyadi. (2016). Bimbingan Konseling di Sekolah dan Madrasah. Jakarta: Prenamedia Group.

Mulyatiningsih, R. (2004). Bimbingan Pribadi-Sosial, Belajar, dan Karier. Jakarta: PT.Grasindo.

Paramitha, Y. (2019). Pengaruh Pendekatan Client Centered Terhadap Kepercayaan Diri Siswa Kelas Viii-1 Di Smp Negeri 7 Kisaran. Medan: Universitas Islam Negeri Sumatera Utara.

Pawe, M. F., Upa, M. P., Geradus, U., & Masi, L. M. (2023). Burnout Belajar selama masa Pandemi Covid 19 pada Siswa Kelas X di SMA Negeri 6 Kota Kupang. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 1(1).

Prianti, E. R. (2018). Layanan Konseling Individual Dengan Pendekatan Humanistik Bagi Warga Binaan Pemasyarakatan Kasus Pembunuhan Di Lembaga Pemasyarakatan Perempuan Kelas Ii A Way Hui Kota Bandar Lampung. Lampung: Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Razzaq, A., & Haryono, A. (2017). Analisis Metode Tafsir Muhammad Ash-Shabuni Salam Kitab Rawaiu. Wardah, Vol. 18, No.1. Juli, 48-59.

Rohana, S. (2020). Layanan Konseling Kelompok Dalam Mengembangkan Rasa Percaya Diri Anak Terlantar (Studi Kasus di Dinas Sosial Provinsi Sumatera Selatan). Jurnal Dakwah dan Kemasyarakatan, Vol. 21. No.2,, 8-9.

Rokom. (2021). Kemenkes Beberkan Masalah Permasalahan Kesehatan Jiwa Di Indonesia. Jakarta: Kemenkes.

sukirno, A. (2015). Teori & Teknik Konseling. Serang: A-Empat.

Suranata, K., Apriliana, I. P. A., & Ifdil, I. (2020). The Effect of Problem-Solving Training to Improve Students Critical Thinking and Decision-Making Skills: Racked Analysis. Acta Counseling and Humanities, 1(1), 1-9.

Susanti, S. (2018). Pengaruh Konseling Pendekatan Client Centered Terhadap Peningkatan Kepercayaan Diri Siswa Kelas Xi Di Smkn 1 Solok. Pekanbaru: Institut Agama Islam Negeri Batusangkar.

Waskito, A. A. (2020). Implementasi Layanan Konseling Individu Dalam Meningkatkan Kedisiplinan Siswa Di Smk Negeri 1 Jenangan Ponorogo. Ponorogo: Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.

Wijaya, F. (2017). Konseling Individual Dalam Mengatasi Kenakalan Remaja Di Madrasah Tsanawiyah Negeri 1 Yogyakarta. Jurnal Al-Tazkiah, Vol. 6, No. 2,, 99.

Yusuf, S. (2016). Konseling Individual (Konsep Dasar dan Pendekatan). Bandung: Refika Aditama.

Zulamri, & Juki, M. A. (2019). Pengaruh Layanan Konseling Individual Terhadap Keterbukaan Diri (Self Disclosure) Remaja Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak Klas II B Pekanbaru. Jurnal At-Taujih, Vol. 2, No. 2, 22.

Zulfa, W. M. (2017). Pendekatan Humanistik Dengan Teknik Client Centered Oleh Guru Kelas Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Tunarungu (Studi Di Sekolah Khusus Korpri Pandeglang). Banten: Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten.

PlumX Metrics

Published
2023-12-09
How to Cite
Pratiwi, V., Razzaq, A., & Ramadoni, M. (2023). Penerapan Konseling Individu dengan Pendekatan Humanistik dalam Mengatasi Insecure pada Korban Bullying. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 1(3). https://doi.org/10.35508/jbkf.v1i3.12879
Section
Articles