Pengaruh Blended Learning Pada Pembelajaran Matematika (Tinjauan Meta-Analisis)
Abstract
This study aims to determine the effect of Blended Learning on student learning outcomes and to determine the difference in the effect of Blended Learning on student learning outcomes based on education level. This research is a systematic literature review using meta-analysis. The research sample was 6 experimental research articles using BL published in scientific journals between 2015-2022. The calculation of the effect size used eta-squared and Cohen's d formula. The findings of this study reveal that the Blended Learning has an influence on mathematics learning outcomes, where there are 3 articles with a very high effect size category, 1 article with a high effect size category, 1 article with a medium effect size category, and 1 article with a low effect size. Overall, it was found that the Blended Learning had a high influence on mathematics learning outcomes with an average EZ of 1.83. There is a difference in the effect of using the Blended Learning on mathematics learning outcomes based on the education level
Downloads
References
Fahrurrozi, M., & Majid, M. A. (2017). Pengembanggan Model Pembelajaran Blended Learning Berbasis Edmodo dalam Membentuk Kemandirian Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas Xi Ips Sman 1 Selong Tahun Pelajaran 2017/2018. JPEK (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 1(1). https://doi.org/https://doi.org/10.29408/jpek.v1i1.459
Heinze, A. (2008). Blended Learning: An Interpretive Action Reseach Study. University of Salford.
Husamah. (2017). Pembelajaran Bauran (Blended Learnng). Prestasi Pustaka.
Khoiroh. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 10(2).
Samo, D. D., Ekowati, C. K., Soko, I. P., & Ngawas, K. R. (2023). Pengaruh penggunaan media pembelajaran matematika berbasis website terhadap peningkatan hasil belajar siswa: Meta-analisis. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 10(1), 89–101. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.21831/jrpm.v10i1.49357.
Thalheimer, W., & Samantha, C. (2002). How to Calculate Effect Sizes From Published Research : A simlified Methodology. https://www.researchgate.net/publication/253642160_How_to_calculate_effect_sizes_from_published_research_A_simplified_methodology
Ulfi, M. S. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Model Pembelajaran Blended Learning Berbasis Schoology Di SMA Muhammadiyah 2 Surabaya. Universitas Muhammadiyah Surabaya.
Copyright (c) 2024 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.