Desain Pembelajaran Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan Bulat Menggunakan Matematika Realistik Konteks Permainanan Tradisional Congklak di SD Inpres Nunbaun Delha
Abstract
This research aims to determine the learning design for adding and subtracting integers using realistic mathematics in the context of congklak (Indonesian Traditional Game ) at SD Inpres Nunbaun Delha. The method used in this research is design research, focused on developing learning designs in the form of hypothetical learning trajectories. This is a qualitative research involving 6 students in the pilot experiment cycle and 24 students in the teching experiment cycle. The data collection techniques used were tests, field notes, interviews and documentation. Meanwhile, data analysis techniques were carried out qualitatively. Thi sresearch produces a learning design using the PMRI approach. The resulting learning design consists of 7 activities where the PMRI approachis the main reference in each activity. The contextused in this researchis the traditional game congklak. Students were asked to play the traditional game congklak. After that, students observed the process of playing the traditional game congklak. Students were given congklak which had been modified to play. Then students solve the problems by playing congklak which has been modified in the way they play. Next, students draw circles to solve problems involving adding and subtracting integers. After that, students solve problems without using congklak or pictures of circles and end with students concluding the concept of adding and subtracting integers.
Downloads
References
Gravemeijer, K. & Cobb, P. 2006. “ Design Reasearch From A Learning Design Perspective”. In J. Van Den Akker, K. Gravemeijer, S. Mckenney & N. Nieveen (Eds) Education Design Research. New York: Routledge
Kusumawati, E. (2011). Pembelajaran kubus dan balok menurut standar pengajaran NCTM dengan setting kooperati. Edumatika, 01(01), 33–43.
Lacksana, I. (2017). Kearifan lokal permainan congklak sebagai penguatan karakter peserta didik melalui layanan bimbingan konseling di sekolah. In Satya Widya (Vol. 33, Issue 2).
Magdalena, T., & Surya, E. (2018). Pengaruh model pembelajaran Means-Ends Analysis terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa pada materi SPLDV pada kelas X SMA. Jurnal Sinaktesmapan, 1, 1165–1173.
Mulyani, N. S., Suarjana, I., & Renda, N. T. (2018). Analisis Kemampuan Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Hitung Penjumlahan dan Pengurangan Bilangan Bulat. Jurnal Lmiah Sekolah Dasar, 2(3), 266–274.
Muslimin, Putri, R. I. I., & Somakim. (2012). Desain Pembelajaran Pengurangan Bilangan Bulat Melalui Permainan Tradisional Congklak Berbasis Pendidikan Matematika Realistik Indonesia di Kelas IV Sekolah Dasar. Kreano, 3(2), 100–112.
Neno, F., Garak, S. S., & Samo, D. D. (2023). Desain Pembelajaran Matematika Realistik Konteks Permainan Anak Lego Pada Materi Volume Kubus dan Balok Untuk Siswa Kelas V SD GMIT. Haumeni Jurnal of Education, 3(1), 52–64.
Nurdin. (2011). Trajektori dalam pembelajaran matematika. Edumatika, 01(01), 1–7.
Putra, Y. Y., & Vebrian, R. (2019). Desain pembelajaran pmri materi operasi hitung bilangan menggunakan konteks keretak getas. MATHEMA JOURNAL, 1(1), 1–14.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wijaya, A. (2012). Pendidikan Matematika Realistik Suatu Alternatif Pendekataan Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Copyright (c) 2024 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.