Peningkatan Hasil Belajar Materi Transformasi Pada Siswa Kelas IX Menggunakan Problem Based Learning Berbantuan Media Animasi
Abstract
This research was motivated by the mathematics learning results of class IXA UPTD students at SMP N 1 Landu Leko, Rote, especially in transformation material which was still low. The aim of this research is to improve the mathematics learning outcomes of class IXA UPTD SMP N 1 Landu Leko, Rote on transformation material especially reflection and translation. The type of research used is classroom action research (PTK) which refers to the Kemmis & Mc Taggart which consists of 4 stages, namely: 1) planning; 2) implementation; 3) observation; and 4) reflection. The data collection techniques used are observation and tests, while the data analysis is descriptive qualitative and quantitative. The results of this research show that the percentage of implementation of teacher teaching activities in cycle I was 97.5%, increasing to 100% in cycle II, the percentage of implementation of student activities in cycle I was 92.85%, increasing to 100% in cycle II, and the percentage of completion of results Classical student learning in cycle I was 60.86% and increased to 82.60% in cycle II. Thus, it can be concluded that the application of the problem based learning model assisted by animation media can improve the learning outcomes of class IXA UPTD students at SMP N 1 Landu Leko, Rote on transformation material (reflection and translation).
Downloads
References
Astrai, F. (2018). Efektifitas Penggunaan Model Discovery Learning dan Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas 3 SD. Jurnal Basicedu, 2(1), 1-10.
Astuti, P. H., Bayu, G. W., & Aspini, N. A. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika siswa. Jurnal Mimbar Ilmu Universitas Pendidikan Ganesha, 26 (2), 243-250.
Hamdani. (2011). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: CV Pustaka Setia
Munadi, B. A. (2018). Implementasi Problem Based Learning dalam Meningkatkan Aktivitas dan Kognitif Siswa SMK. Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin, 3 (1), 7-11.
Nubatonis, C. S. (2023). Peningkatan Kemampuan Pemecahan masalah Matematika SIswa Kelas X IPA 3 SMA Negeri 4 Kupang Melalui Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Video Animasi Pada Materi Trigonometri. (Skripsi). Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Nusa Cendana, Kupang.
Shoimin. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Sudianto, Rif'at, & Yani. (2013). Penggunaan Media Animasi dalam Meningkatkan Aktivitas Belajar Matematika SIswa Kelas VIII SMP Negeri 3 Galing. JPPK: Jurnal Pendidikan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(11), 1-10.
Sudjana, & Rivai. (2011). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Wahyuni, N. P., & Masriyah. (2021). Profil Kemampuan Pemecahan Masalah PISA pada Konten Change and Relationship Berdasarkan Taksonomi Solo. Jurnal Cendekia:Jurnal Pendidika Matematika, 5 (3), 2064-2618.
Copyright (c) 2024 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.