Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Program Linear Siswa Kelas XI Melalui Discovery Learning Berbantuan Powerpoint Interaktif

  • Febriani Lorita Lakindima(1*)
    Universitas Nusa Cendana
  • Aleksius Madu(2)
    Universitas Nusa Cendana
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Discovery learning, Interactive PowerPoint Presentation (PPT), Linear programme, Concept understanding

Abstract

The low concept understanding ability of students in class XI MIA 4 SMA Negeri 9 Kupang is the reason for researchers to conduct research. This study was conducted to describe the improvement of the ability to understand the concept of linear program in students of class XI MIA 4 SMA Negeri 9 Kupang by applying the discovery learning model assisted by interactive powerpoint media. The method used is Classroom Action Research (CAR) which refers to the Kemmis & Mc Taggart model with 4 steps, namely planning, action, observation and reflection. Data collection was done by observation and test. This research was conducted in class XI MIA 4 SMA Negeri 9 Kupang with 32 students. The results showed that the average result of concept understanding test at the end of cycle I was 67.5, then increased to 77.2 in cycle II. Classical concept understanding of each indicator also increased from cycle I to cycle II. The teacher activity score reached 100 in cycle I and cycle II. In addition, the student activity score also increased, namely 92.5 in cycle I and reached 100 in cycle II. Thus, it is concluded that the use of discovery learning model assisted by interactive powerpoint can improve students' concept understanding on linear program material

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Yogyakarta: Rineka Cipta.
Bangngu, S. G., Nenohai, J. M. H., & Samo, D. D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Pada Materi Transformasi Geometri Pada Siswa Kelas IX SMPN 15 Kota Kupang. FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 3(2), 52–64.
Blegur, W. (2018). Implementasi Pendekatan Kontekstual Dengan Bantuan Ubin Aljabar Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Operasi Aljabar Bagi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 19 Kupang. Skripsi. Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Nusa cendana, Kupang.
Damayanti, P.A., & Qohar, A. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Powerpoint Pada Materi Kerucut. Jurnal Matematika Kreatif-inovatif, 10(2), 119-124.
Depdiknas. (2006). Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas.
Duffin, J.M & Simpson, A.P. (2000). A Search for understanding. Journal of Mathematical Behavior, 18(4), 415-427.
Hamzah, M.A., & Muhglisraini. (2014). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Hosnan. (2014). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, Badan Pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Penjaminan Mutu. (2013). Pendidikan tentang Model Pembelajaran Penemuan (Discovery Learning). Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional
Kudsiyah & Harmanto. (2017). Pengembangan Multimedia Power Point Ineraktif Materi Tata Urutan Peraturan Perundang-Undangan Nasional Kelas VIIID SMPN 1 JABON. Jurnal kajian moral dan kewarganegaraan, 5(1), 1-15.
Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Raharjo, Firman, & Sulaiman. (2017). Mengembangkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematika Diskrit Dan Pembentukan Karakter Konstruktivis Mahasiswa Melalui Pengembangan Bahan Ajar Berbantuan Aplikasi Education Edmodo Bermodelkan Pogresif Pace. Jurnal Teori Dan Riset Matematika (TEOREMA), 2(1), 47–62.
Sari, J. (2017). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Basad Learning Di Kelas VII SMP IT AL-Hijrah Medan T.P. 2014/2015 (Skripsi). Jurusan Pendidikan Matematika, Institut Agama Islam Negeri, Medan.
Setiawan, B., & Supriyono. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Multimedia Dengan Powerpoint dan Wondershare Untuk Pengembangan SoftSkills Siswa Bagi Guru SMP. Jurnal Ilmiah SAINTIKOM, 15(2), 151–60.
Susanti, N. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Melalui Penerapan Model Inquiry Pada Kelas XI SMA Negeri 1 Samadua. Skripsi. Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh.
Wangge, M. (2020). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis ICT dalam Proses Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah. Fraktal: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(1), 34-37.

PlumX Metrics

Published
2024-05-31
How to Cite
Lakindima, F., & Madu, A. (2024). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Konsep Program Linear Siswa Kelas XI Melalui Discovery Learning Berbantuan Powerpoint Interaktif. FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 5(1), 52-63. https://doi.org/10.35508/fractal.v5i1.15471
Section
Articles