Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divission Berbantuan Video Animasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa
Abstract
This research was motivated by the low learning outcomes of class VIII students at SMP Negeri 2 Amabi Oefeto in mathematics subjects, especially in cartesian coordinates. The aim of this research is to improve the learning outcomes of class VIII students at SMPN 2 Amabi Oefeto through the application of the Student Team Achievement Division (STAD) type of cooperative learning model assited by animated videos on Cartesian coordinate material.The research method used in this research is Classroom Action Research with Kemmis and Mc Taggart model which is carried out in 2 cycles with each cycle having 4 stages, namely 1) planning; 2) implementation; 3) observation; and 4) reflection. Data collection techniques in research are observation, test, and documentation. The data analysis used is qualitative and quantitative descriptive. The results of this study showed that the percentage of classical student learning completeness in cycle I was 62.97%, increasing to 77.78% in cycle II. The value of implementing observations of teacher teaching activities in cycle I and cycle II was 100% and the value of implementing student activities in cycle I 88.46% increased to 100% in cycle II. Thus, it can be concluded that the application of the Student Team Achievement Division (STAD) type of cooperative learning model assisted by animated videos can improve the learning outcomes of class VIII students at SMP Negeri 2 Amabi Oefeto on Cartesian coordinate material.
Downloads
References
Asrori, A., & Rusman, R. (2020). Classroom Action Research: Pengembangan Kompetensi Guru. Purwokerto: CV Pena Persada.
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar.
Esminarto, E., Sukowati, S., Suryowati, N., & Anam, K. (2016). Implementasi Model STAD dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siwa. BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 1(1), 16-23.
Fitriana, I. A. (2023). Pembelajaran Matematika Materi Himpunan Menggunakan Aplikasi Powtoon untuk Siswa SMP. Jurnal Binagogik, 10(1), 118-124.
Haryanto, I. N., Marhaeni, D. A. I. N., & Suarni, D. N. K. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Berbantuan Media Video Animasi terhadap Hasil Belajar IPA dan Kreativitas Siswa SMPLB C Negeri Denpasar. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 5(1).
Hidayat, A., & Sudibyo, E. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Video Animasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP. Pensa: E-Jurnal Pendidikan Sains, 8(3), 330-333.
Khairani, M., Sukmawati, S., & Nasrun, N. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Penalaran dan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas V SDN 1 Lejang Kabupaten Pangkep. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 458-471.
Khasanah, F. (2016). Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Students Teams Achievement Division). Likhitaprajna, 18(2), 48-57.
Nenohai, J. M. H., Garak, S. S., Ekowati, C. K., Udil, P. A. (2021). Pelatihan dan Pendampingan Implementasi Aplikasi Wordwall dalam Pembelajaran Matematika Bagi Guru Kelas Rendah Sekolah Dasar Inpres Maulafa Kota Kupang. Jurnal Nasional Pengabdian Masyarakat, 2(2), 101-110.
Raharja, I. G. N. K. R., Gitakarma. S., M., & Ariawan, K. U. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbantuan Video Animasi Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Perakitan Komputer. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 6(3), 96-105.
Rahmawati, A. (2022). Kelebihan dan Kekurangan Powtoon Sebagai Media Pembelajaran. Lentera: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 17(1), 1-8.
Sari, S. P. (2022). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Ukuran Pemusatan Data dengan Menggunakan Video di Kelas XI SMA Negeri 1 Ujan Mas. Lentera Sriwijaya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4(1), 49-58.
Suparmini, M. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar. Journal of Education Action Research, 5(1), 67-73.
Tiwow, D., Wongkar, V., Mangelep, N. O., & Lomban, E. A. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Animasi Powtoon terhadap Hasil Belajar Ditinjau dari Minat Belajar Peserta Didik. Journal Focus Action of Research Mathematic (Factor M), 4(2), 107-122.
Udil, P. A., Kusmayadi, T. A., & Riyadi. (2017). Profile of mathematics anxiety of 7th graders. AIP Conference Proceedings, 1868, 050017.
Udil, P. A. & Sangur, L. F. (2020). Penggunaan Media Komik Matematika Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VII SMPN 8 Lamba Leda. ASIMTOT: JURNAL KEPENDIDIKAN MATEMATIKA, 2(1), 57-69.
Wangge, M. (2020). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis ICT Dalam Proses Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah. Fraktal: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 1(1), 31-38.
Copyright (c) 2024 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.