Peningkatan Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Koordinat Kartesius Melalui Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Powerpoint Interaktif
Abstract
The underlying issue addressed in this research is the low motivation and learning outcomes of students. This is attributed to the conventional teaching model, which is teacher-centered and the use of media that tends to make students passive and uninterested in the learning process. The aim of this study is to describe the improvement in motivation and learning outcomes of 8th-grade students at Catholic Junior High School Muder Teresa on cartesian coordinate material through discovery learning assisted by interactive powerpoint. The research method used is Classroom Action Research (CAR) using the Kemmis and McTaggart model, consisting og 4 stages, namely Planning, Impelemtation, Observation and reflection. Data collection techniques used include observation, interviews, questionnaires tests and documentation. Furthermore, the data were analyzed descriptively. The research result showed in the initial condition average motivation score of students at 53,86. Increasedto 70.5 in first cycle, and 79.64 in the second cycle. While the percentage of students who complated was 57.14% in the first cycle and second cyclewas 89.29%. Thus it can be concluded that the discovery learning model assisted by interactive powerpoint can improve the motivation and learning outcomes of 8th-grade students at Catholic Junior High School Muder Teresa on cartesian coordinate material.
Keywords: Discovery Learning, Interactive Powerpoint, Learning Outcomes and Motivation
Downloads
References
Blegur, I. K. S., Oktaviani, K. N., & Retnowati, E. (2017). Apakah Strategi Goal-Free Dapat Memfasilitasi Literasi Matematika Siswa. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY 2017, 359–364.
Istiana, G. A., Saputro, A. N. C., & ... (2015). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Aktivitas dan Prestasi belajar pokok bahasan larutan penyangga pada siswa kelas xi ipa …. Jurnal Pendidikan Kimia, 4(2), 67.
Nenohai, J. M. H., Udil, P. A., Blegur, I. K. S., Matematika, P., Cendana, U. N., & Matematika, P. (2022). Pelatihan Penggunaan Aplikasi Zoom Dalam. 05, 23–32.
Pramesti, P. D., Dibia, I. K., & Ujianti, P. R. (2021). Media Pembelajaran Daring Interaktif Berbasis Power Point dengan Fungsi Hyperlink. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 4(2), 258.
Saida, L. N., Wijoyo, S. H., & Wicaksono, S. A. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Powerpoint untuk Meningkatkan Motivasi Belajar , Kebiasaan Belajar , dan Hasil Belajar Siswa di SMK Negeri 3 Malang. Jurnal Pengembangan Teknologi IIformasi Dan Ilmu Komputer, 3(9), 8695–8705.
Udil, P. A. (2023). Pendampingan Pengembangan Media Pembelajaran Power Point Bagi Guru Sdn Bokong 2. 4(2), 3843–3849.
Copyright (c) 2024 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.