Desain Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Materi Fungsi Linear Siswa Kelas VIII SMP Negeri 17 Kota Kupang
Abstract
Differentiated learning is a learning approach designed to address the diverse learning needs of students. The aim of this research is to develop a learning design that is suitable for the varying levels of understanding and competency among students, and is effective in meeting the specific learning needs of students at SMP Negeri 17 Kota Kupang, particularly in comprehending the topics related to linear functions, specifically the subchapter on gradients. The research methodology employed is design research, which involves three stages: the preliminary stage (initial design), the implementation stage (experimentation), and the retrospective analysis stage (retrospective analysis). Data collection techniques and instruments used include tests (diagnostic assessment and formative assessment), interviews, and observations. The data analysis techniques employed encompass qualitative and quantitative descriptive analysis. This research yields a learning design that caters to students' needs and provides ample learning opportunities. Each activity in LKPD aids students in grasping concepts such as determining the gradient of a straight line passing through a central point and another point, finding the gradient of a line passing through two points, determining the gradient of a line from its equation, and applying these skills to solve real-life problems involving gradients. The research findings indicate an improvement in students' understanding and abilities, thus confirming the effectiveness of the developed learning design in enhancing students' learning outcomes.
Keywords: Differentiated Learning, Linear Function
Downloads
References
Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Matematika Di Kurikulum Merdeka. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(3), 636–646. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3.180
Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2016). Permendikbud Nomor 22 Tahun 2016 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta.
Lupita, L., & Hidajat, F. A. (2022). Desain Differentiated Instruction pada Materi Statistika untuk Peserta Didik SMP: Alternatif Pembelajaran bagi Siswa Berbakat. Griya Journal of Mathematics Education and Application.
Purba, dkk. (2021) Prinsip Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi ((Differentiated Instruction) Pada Kurikulum Fleksibel Sebagai Wujud Merdeka Belajar. Jakarta: Pusat Kurikulum Dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, Dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, Dan Teknologi.
Syarifuddin, S., & Nurmi, N. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas IX Semester Genap SMP Negeri 1 Wera Tahun Pelajaran 2021/2022. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA.
Copyright (c) 2025 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.