Desain Pembelajaran Brediferensiasi Materi Peluang pad Siswa SMPN 18 Kota Kkupang
Abstract
This research is motivated by the implementation of differentiated learning as part of the implementation of the independent curriculum has not been implemented evenly at the educational level, one of which is at SMPN 18 Kota Kupang. In response to this, the researcher wanted to produce a differentiated learning design as part of the independent curriculum, especially on opportunity material. The method used by researchers is design research, which includes 3 stages, preparing for the experiments, the designs experiment and retrospective analysis. The data collection techniques used by researchers are tests (diagnostic and summative assessments), observations and interviews. Data analysis in this study used descriptive qualitative data obtained from observations and interviews, while quantitative data was obtained from the assessment results. This research produces differentiated learning design on chance material. The results showed that the learning design applied by the researcher was effective in helping students in improving student's understanding.
Downloads
References
Ali, N. N., Ratnaningsih, N., & Prabawati, M. N. (2024). Desain Hypothetical Learning Trajectory pada Persegipanjang untuk mengatasi Learning Obstacle Materi Persegi. 9, 1249–1254.
BSKAP. (2022). Kurikulum Untuk Pemulihan Pembelajaran.
Hendrik, A. I., Ekowati, C. K., & Samo, D. D. (2020). Kajian Hypothetical Learning Trajectories dalam Pembelajaran Matematika di Tingkat SMP. Fraktal: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 1–11. https://doi.org/10.35508/fractal.v1i1.2683
Irma, M. A., & Nada, Y. H. (2024). Desain Hypothetical Learning Trajectory ( HLT ) pada Materi Statistika Konteks Adiwiyata. 5(1), 64–76.
Khairunnisa, K., Buchori, A., & Astuti, D. (2023). Implementasi Pembelajaran Berdiferensiasi dengan Metode Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika pada Materi Peluang. Pendidikan Profesi Guru, 2538–2547. https://conference.upgris.ac.id/index.php/psnppg/article/view/3964
Marlina. (2019). Panduan Pelaksanaan Model Pembelajaran Berdiferensiasi di Sekolah Inklusif.
Nada, Y. H. (2023). Karakteristik Pemecahan Masalah Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Berpikir Aljabar ditinjau dari Jenjang Sekolah. Fraktal: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 4(1), 12–25. https://doi.org/10.35508/fractal.v4i1.10229
Prahmana, R. C. I. (2017). Design Research (Teori dan Implementasinya: Suatu Pengantar). In Jakarta: Rajawali Pers.
Refianti, R., & Adha, I. (2018). Learning Trajectory Pembelajaran Luas Permukaan Kubus Dan Balok. Journal of Mathematics Science and Education, 1(1), 24–37. https://doi.org/10.31540/jmse.v1i1.162
Salahudin, A. (2011). Filsafat Pendidikan.
Soedjadi. (2003). Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia.
Sukmadinata, N., & Syaodih, E. (2014). Kurikulum dan Pembelajaran Kompetensi.
Susana, K., Muhtarom, & Subandijah, S. (2023). Penerapan Pembelajaran Berdiferensiasi untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMK. Seminar Nasional PPG UPGRIS, 2022, 2517–2527.
Copyright (c) 2025 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.
Ansgarius Arnoldi Sudin(1*)








