Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Aplikasi Android Menggunakan I-Spring Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Kelas VIII SMP Negeri 4 Rote Barat Laut

  • Lerianto Yacob Fanggi(1*)
    Universitas Nusa Cendana Kupang
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Android, I-Spring, Media, Development

Abstract

This research aims to develop mathematics learning media based on an Android application using I-Spring on two-variable linear equation systems material for class VIII students of SMP Negeri 4 Rote Barat Laut that is valid, practical and effective. The method used in this research is the Research and Development method using the ADDIE model. The data collection techniques and instruments used were interviews, questionnaires and tests. The data analysis techniques used are qualitative and quantitative data analysis techniques. The research results show that the learning media developed meets the eligibility criteria for learning media, namely valid, practical and effective. The average total validity by material and media experts was 4.41 in the "valid" category. The average total practicality of students in small classes is 4.615, the average total practicality of teachers in large classes is 4.67, and the average total practicality of students in large classes is 4.68 in the "practical" category. The percentage of student learning completeness in the small class trial was 100% with the "very effective" category and the large class trial was 75% with the "effective" category. Thus, the learning media developed is valid, practical and effective.                                  

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adu, J. P. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Menggunakan Smart Apps Creator pada Materi Pola Bilangan untuk Siswa Kelas VIII SMPK Kristen Tunas Gloria. (Skripsi). Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Nusa Cendana, Kupang.
Anggraeni, R. D., & Kustijono, R. (2013). Pengembangan Media Animasi Fisika pada Materi Cahaya dengan Aplikasi Flash Berbasis Android. Jurnal Penelitian Fisika Dan Aplikasinya (JPFA), 3(1), 11-18.
Bangngu, S. G., Nenohai, J. M., & Samo, D. D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android pada Materi Transformasi Geometri pada Siswa kelas IX SMPN 15 Kota Kupang. FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 3(2), 52-64.
Dwiranata, D., Pramita, D., & Syaharuddin, S. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Berbasis Android pada Materi Dimensi Tiga Kelas X SMA. Jurnal Varian, 3(1), 1-5.
Fatimah, S. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran IPA-Fisika Smartphone Berbasis Android sebagai Penguat Karakter Sains Siswa. Jurnal Kaunia, 10(1), 59–64.
Nufninu, Y., Dominikus, W. S., & Rimo, I. H. E. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Menggunakan Power Point Dan I-Spring pada Materi Garis dan Sudut untuk Siswa SMP Kelas VII. Fraktal: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2(2), 17-28.
Lestari, S. (2018). Peran Teknologi dalam Pendidikan Di Era Globalisasi. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94-100.
Putri, F. M. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Dasar Layanan Jurusan Non Eksak. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 2(1), 44-52.
Teikuar, Y. J., Nenohai, J. M., & Samo, D. D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Materi Sistem Persamaan Linier Dua Variabel Untuk Siswa Kelas VIII SPMN 2 Kupang. FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 3(1), 25-38.
Yuliana, R. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Pendekatan Pmri pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung untuk SMP Kelas IX. Jurnal Pedagogi Matematika, 6(1), 60-67.

PlumX Metrics

Published
2025-11-30
How to Cite
Fanggi, L. (2025). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Aplikasi Android Menggunakan I-Spring Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Kelas VIII SMP Negeri 4 Rote Barat Laut. FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 6(2), 75-84. https://doi.org/10.35508/fractal.v6i2.19654
Section
Articles