Penerapan Model Pembelajaran Inquiry Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa
Abstract
This study aims to improve students' mathematical problem-solving abilities through the implementation of the inquiry-based learning model assisted by Geogebra on the topic of polyhedral geometry at MTsN 2 Aceh Utara. This research employs a quasi-experimental approach with a Nonequivalent Control Group Design. The research sample consists of two classes: Class VIIIA as the experimental group, which received the inquiry-based learning model assisted by Geogebra, and Class VIIIG as the control group, which used conventional learning methods. Data were collected through pretests and posttests consisting of five questions measuring students' mathematical problem-solving abilities. The results show that the experimental class experienced a significant improvement compared to the control class, as reflected in the higher N-Gain score in the experimental class (0.59) compared to the control class (0.26). Statistical tests also indicate a significant difference in the improvement of mathematical problem-solving abilities between the two groups (Sig. = 0.000). Thus, the implementation of the inquiry-based learning model assisted by Geogebra enhances students' mathematical problem-solving abilities better than conventional learning methods on the topic of polyhedral geometry
Downloads
References
Amelia, Z., Fonna, M., & Isfayani, E. (2022). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Inquiri pada Siswa Kelas VII MTsS Jabal Nur. Ar-Riyadhiyyat: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 1–9. https://doi.org/10.47766/arriyadhiyyat.v3i1.491
Fatmala, R. R., Sariningsih, R., & Zanthy, L. S. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Kelas VII Pada Materi Aritmetika Sosial. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 227–236. https://doi.org/10.31004/cendekia.v4i1.192
Febriansyah, M., Listiana, Y., Isfayani, E., Aklimawati, A., & Hdiayat, A. T. (2024). Penerapan Model Pembelajaran DIscovery Learning Berbantuan Geogebra untuk Meningkatkan Kemampuan Penalaran Matematika. Asimetris: Jurnal Matematika Dan Sains, 5(2), 112–119.
Hidayatsyah, Elisyah, N., Hidayat, A. T., & Ayunda, D. S. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah Berbantuan Geogebra Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 14(2), 510–520. https://doi.org/10.37304/jikt.v14i2.277
Khusna, R. W., Muliana, & Hidayat, A. T. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Read, Answer, Discuss, Explain and Create (Radec) Terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Peserta …. J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 1369–1378. https://doi.org/https://doi.org/10.31932/j-pimat.v6i2.3673
Maizar, M., Junaidi, J., & Fatimah, F. (2023). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Matematika Berbasis Penemuan Terbimbing Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Peserta Didik Kelas VI SDN 02 Sitiung. JEMS (Jurnal Edukasi Matematika Dan Sains), 11(2), 381–389. https://doi.org/10.25273/jems.v11i2.15901
Ria, A., Muliana, & Hidayat, A. T. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Kuala. JPMM : Jurnal Pendidikan Matematika Malikussaleh, 4, 145–155. https://doi.org/https://doi.org/10.29103/jpmm.v4i2.19628
Rukminingsih, R., Adnan, G., & Latief, M. A. (2020). Metode Penelitian Pendidikan Penelitian Kuantitatif, Penelitian Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas (1st ed.). Erhaka Utama.
Silalahi, N. A., & Panjaitan, M. (2022). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Geogebra Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMP Negeri 7 Medan. Jurnal Of Comprehensive Science, 1(4), 919–1205. https://doi.org/10.59188/jcs.v1i4.340
Sriwahyuni, K., & Maryati, I. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa pada Materi Statistika. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 335–344. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i2.1830
Supriadi, G. (2021). Statistik Penelitian pendidikan (1st ed.). UNY Press.
Sutama, S., Sofia, S., & Novitasari, M. (2019). Analisis Kemampuan Penyelesaian Soal Matematika Berorientasi Pisa Dalam Konten Perubahan Dan Hubungan Pada Siswa Smp. Jurnal VARIDIKA, 31(2), 29–36. https://doi.org/10.23917/varidika.v31i2.10216
Copyright (c) 2025 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.