Efektivitas Model Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Perbandingan Matematika Siswa Sekolah Dasar

  • Fadila Husni(1*)
    Universitas Negeri Padang
  • Adrias Adrias(2)
    Universitas Negeri Padang
  • Salmaini Safitri Syam(3)
    Universitas Negeri Padang
  • (*) Corresponding Author
Keywords: PBL Model, Student understanding, Comparison, Story Problems

Abstract

This research is based on the obstacles in understanding mathematical comparison story problems. This study aimed to see the effectiveness of the Problem-Based Learning model in improving students' ability to understand the concept of comparison story problems at SD Negeri 55 Batang Piarau. This research is quantitative with a Pre-Experimental design using a One-Group Pretest-Posttest. The results of the analysis showed that the average score increased from 75 in the pretest to 84 in the posttest. The paired sample t-test results stated that the Problem-Based Learning model was effective in improving students' concept understanding in solving word problems

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ade Dian Silvia, Fenny Roshayanti, & Ngurah Ayu Nyoman M. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Ipas Siswa Kelas Iv Sd Negeri Gayamsari 02. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(2), 4362–4370. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i2.1106
Buyung, B., & Sumarli, S. (2021). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah. Variabel, 4(2), 61. https://doi.org/10.26737/var.v4i2.2722
Dahlia, D. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Berlajar Matematika Topik Bilangan Cacah. Pedagogia: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 14(2), 59–64. https://doi.org/10.55215/pedagogia.v14i2.6611
Kholifah, U. N., Mukti, L. I., & Ernawati, D. (2024). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan. 4(1), 27–36.
M, M. I. A., Ar, M., & Harpiani, S. (2024). Efektivitas Strategi Pembelajaran Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas IV MI Riyaadhul Faadhilin. 2(1), 31–41.
Mawaddah, S., & Anisah, H. (2015). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakag) di SMPn Model Pembelajaran Generatif (Generative Learning) di SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 166–175. https://doi.org/10.20527/edumat.v3i2.644
Netriwati, N. (2016). Analisis Kemampuan Mahasiswa dalam Pemecahkan Masalah Matematis menurut Teori Polya. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 181–190. https://doi.org/10.24042/ajpm.v7i2.32
Nurhamidah, S. (2022). Problem Based Learning Kiat Jitu Melatih Berpikir Kritis Siswa. Penerbit P4I.
Putri, H. E., Defriwanti, W., Adrias, A., & Alwi, N. (2024). Jurnal Inovasi Global PENERAPAN MODEL PROBLEM BASED LEARNING DALAM PEMBELAJARAN IPS UNTUK. 2(7), 767–777.
Saputro, H. B. (2023). Pengembangan modul matematika pada materi perbandingan dan skala untuk siswa kelas v sekolah dasar. Jurnal Fundadikdas (Fundamental Pendidikan Dasar), 6(1), 37–49. https://doi.org/10.12928/fundadikdas.v6i1.7826
Umam, K., Luthfiyah, A., Lalistya, S. A., & ... (2023). Analisis Pemahaman Konsep Soal Cerita Matematika Pada Siswa di MTS Nurul Huda. … Matematika, 439–444. https://proceeding.unindra.ac.id/index.php/DPNPMunindra/article/view/6542%0Ahttps://proceeding.unindra.ac.id/index.php/DPNPMunindra/article/viewFile/6542/1940
Widyasari, D., Miyono, N., & Saputro, S. A. (2024). Peningkatan Hasil Belajar melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(1), 61–67. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i1.368

PlumX Metrics

Published
2025-05-15
How to Cite
Husni, F., Adrias, A., & Syam, S. (2025). Efektivitas Model Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Perbandingan Matematika Siswa Sekolah Dasar. FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 6(1), 14-20. https://doi.org/10.35508/fractal.v6i1.21103
Section
Articles