Implementasi Media Susat Suling untuk Mendukung Pemahaman Konsep Hubungan Sudut Pusat dan Sudut Keliling Lingkaran

  • Ahmad Riyan Maulana(1*)
    Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • (*) Corresponding Author

Abstract

This study aims to describe the implementation of the Susat Suling media based on GeoGebra in supporting students’ understanding of the relationship between central angles and inscribed angles in circles. A descriptive quantitative method with a one-shot case study design was employed. The subjects of this study were 35 students from class XI IPS 1 at MAN 1 Lamongan. The instruments used included validation sheets and learning outcome tests. Expert validation results indicated that the Susat Suling media achieved a feasibility score of 87.7%, which falls into the 'Highly Feasible' category. Following its implementation in the classroom, data showed that 82.9% of students scored ≥70 on the post-test. These results suggest that the media effectively facilitated students’ understanding of the central and inscribed angle concepts in a more concrete and interactive manner. Thus, Susat Suling can serve as an innovative alternative for visual-based mathematics instruction

Downloads

Download data is not yet available.

References

Egita, D., Indriani, R., Keguruan, F., Ekonomi, F., & Bengkulu, U. M. (2024). Penerapan Aplikasi Geogebra Dalam Pembelajaran Geometri Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Pada Siswa SMA Abstrak. 4(5), 485–489.
Fatihah, A., & Yahfizham, Y. (2024). Penerapan Geogebra Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa dalam Pembelajaran Matematika. PENDEKAR: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 2(3), 117127. https://myjms.mohe.gov.my/index.php/jdpd/article/view/10334/4888
Guru Pendidikan. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif.
Isman, M. N. (2016). Pemanfaatan Program Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. Delta-Pi : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 10–19.
Jannah, K. A. M., Aiman, U., Hasda, S., Fadilla, Z., Ardiawan, T. M. K. N., & Sari, M. E. (2017). Metodologi Penelitian Kuantitatif Metodologi Penelitian Kuantitatif. In Metodologi Penelitian Kuantitatif (Issue May).
Konsep, P. (n.d.). | i.
Meilindawati, R., Zainuri, Z., & Hidayah, I. (2023). Penerapan Media Pembelajaran Augmented Reality (Ar) Dalam Pembelajaran Matematika. JURNAL E-DuMath, 9(1), 55–62. https://doi.org/10.52657/je.v9i1.1941
Nur, I. M. (2017). Pemanfaatan Program Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5(1), 1–10. https://doi.org/10.33387/dpi.v5i1.236
Permana, D. L. (2023). ANALISIS KESULITAN PEMBELAJARAN MATEMATIKA PADA POKOK BAHASAN LINGKARAN DI MTs DAARUL MUQIMIEN. IRWASITA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 29–34.
Radiusman, R. (2020). Studi Literasi: Pemahaman Konsep Anak Pada Pembelajaran Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 6(1), 1. https://doi.org/10.24853/fbc.6.1.1-8
Rahadyan, A., Hartuti, P. M., & Awaludin, A. A. R. (2018). Penggunaan Aplikasi Geogebra dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal PkM Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(01), 11. https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v1i01.2356
Saleh & Syahruddin, D. (2023). Media Pembelajaran. 1–77. https://repository.penerbiteureka.com/publications/563021/media-pembelajaran
Sengkey, D. J., Deniyanti Sampoerno, P., & Aziz, T. A. (2023). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis: Sebuah Kajian Literatur. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 3(1), 67–75. https://doi.org/10.29303/griya.v3i1.265
Sihombing, J. M., Syahrial, S., & Manurung, U. S. (2023). Kesulitan Peserta Didik dalam Pembelajaran Matematika Materi Perkalian dan Pembagian di Sekolah Dasar. Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(3), 1003–1016. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i3.1177
Sinaga, W., Parhusip, B. H., Tarigan, R., & Sitepu, S. (2021). Perkembangan Matematika Dalam Filsafat dan Aliran Formalisme Yang Terkandung Dalam Filsafat Matematika [The Development of Mathematics in Philosophy and the School of Formalism Contained in Mathematical Philosophy]. SEPREN: Journal of Mathematics Education and Applied, 02(02), 17–22.
Suryawan, I. P. P., & Permana, D. (2020). Geogebra dan pemahaman konsep. Prisma, 9(1), 108–117.
Wangge, M. (2020). Implementasi Media Pembelajaran Berbasis ICT dalam Proses Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah. Fraktal: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 1(1), 31–38. https://doi.org/10.35508/fractal.v1i1.2793
Yogyakarta, K. (2024). PENGEMBANGAN LKPD BERBASIS DISCOVERY LEARNING PESERTA DIDIK KELAS XI Dhea Ika Felisa * Pendidikan Matematika , Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan , UIN Sunan Nurul Arfinanti Pendidikan Matematika , Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan , UIN Sunan Pendidik. 16(2), 147–168.

PlumX Metrics

Published
2025-11-30
How to Cite
Maulana, A. (2025). Implementasi Media Susat Suling untuk Mendukung Pemahaman Konsep Hubungan Sudut Pusat dan Sudut Keliling Lingkaran. FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 6(2), 111-117. https://doi.org/10.35508/fractal.v6i2.22997
Section
Articles