Analisis Kecakapan Komunikasi Matematis Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Materi Relasi Dan Fungsi
Abstract
The aim of this research is to analyze and describe the mathematical communication skills of junior high school students in relation and function material. The research subjects were 22 students of SMP Muhammadiyah 4 Pekanbaru class. The type of research is descriptive qualitative with data collection in the form of written tests and interviews. The written test was in the form of a description of 3 questions. Data analysis was done through data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results showed that students' overall mathematical communication skills were still low with an average of 23.48%. Students achieved indicator 1 (written text) by 28.41%, indicator 2 (drawing) by 35.23%, and indicator 3 (mathematical expressions) by 7.95%. Students' difficulties occurred when converting problem information into mathematical models, explaining the solution steps coherently, and using correct mathematical language. This was caused by limited prerequisite skills, low concept understanding, and poor writing skills.
Downloads
References
Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarno, U. (2021). Hard Skills & Soft Skills Matematik Siswa. PT Refika Aditama.
Hidayatuloh, A., & Sumartini, T. S. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMO pada Materi Segiempat. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(2), 213–220.
Hikmah, A., Roza, Y., & Maimunah, M. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP pada Soal SPLDV. Media Pendidikan Matematika, 7(1), 29–35.
Ikhtiar, M. A., Sudirman, S., & Hidayanto, E. (2021). Komunikasi Matematis Tulis Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 10(1), 14–25.
Kemendikdasmen. (2025). Salinan Keputusan Kepala BSKAP Kemendikbudristek Nomor 046/H/KR/2025. Kementerian Pendidikan Dasar dan Menengah.
Khairunisa, R. W. (2021). Perbandingan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa antara Model Pembelajaran Kooperatif Tipe TPS dan CIRC. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 113–124.
Lastari, D. W. (2021). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Berbasis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa ditinjau dari Kepercayaan Diri (Self Confidence) Siswa Kelas VIII SMP/MTs pada Materi Relasi dan Fungsi [PhD Thesis]. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Maryati, I., Suzana, Y., Harefa, D., & Maulana, I. T. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis dalam Materi Aljabar Linier. Prisma, 11(1), 210–220.
Monariska, E., Jusniani, N., & Sapitri, N. H. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP melalui Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Match Mine. Prisma, 10(1), 130–140.
Peranginangin, A. M. B., & Tambunan, L. R. (2024). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Masalah Geometri Berbasis Budaya Lokal. JUMLAHKU: Jurnal Matematika Ilmiah Universitas Muhammadiyah Kuningan, 10(1), 111–141.
Putri, F. F., Turmuzi, M., Junaidi, J., & Hikmah, N. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa ditinjau dari Hasil Belajar pada Materi Persamaan Linear Satu Variabel. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(4), 921–930.
Ramadayanti, A., & Supiat, S. (2024). Kemampuan Komunikasi Matematis Tulis dalam Menyelesaikan Soal HOTS. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 12(2), 179–197.
Ridhaningtyas, L. P., Auliya, A. F. S., Safitri, H. I., & Fashlah, A. G. (2024). Penerapan Model Kooperatif Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa: Studi Literatur. JEID: Journal of Educational Integration and Development, 4(4), 216–233.
Sarumaha, K. S., Sarumaha, R., & Gee, E. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi SPLDV di Kelas VIII SMPN 3 Maniamolo Tahun Pembelajaran 2020/2021. AFORE: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 1–14.
Sulastri, E., & Sofyan, D. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis ditinjau dari Self Rgulated Learning pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(2), 289–302.
Witri, W. M., & Imami, A. I. (2022). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Kelas VIII pada Materi Relasi dan Fungsi. Didactical Mathematics, 4(1), 11–22.
Yuliana, V., Zulkardi, Z., & Susanti, E. (2025). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa melalui Pendekatan PMRI pada Konteks Alat Musik Angklung. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 9(1), 72–82.
Zaditania, A. P., & Ruli, R. M. (2022). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Himpunan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 8(1), 328–336.
Zafa, P. S., & Hasanuddin, H. (2025). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi Merasionalkan Bentuk Akar. Al-Aqlu: Jurnal Matematika, Teknik Dan Sains, 3(2), 137–143.
Copyright (c) 2025 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.
Essy Puspita Rahim(1*)








