Etnomatematika dalam Aktivitas Berladang Masyarakat di Kecamatan Tobu
Abstract
This study aims to describe mathematics in community farming activities in the Tobu subdistrict and to develop learning tools according to the mathematical concepts found. This research was conducted in Tobu village, Tobu subdistrict with 4 informants. The type of research used is in the form of exploratory qualitive research with an ethnographic design. The results this study indicate that there is ethnomahematics in community farming activities in the Tobu subdistrict in the form of counting, measuring, locating, designing and explaining activities. Mathematical concepts related to community farming activities in the Tobu subdistrict include repeated addition or multiplication, geometry, coordinate systems, number patterns, geometric transformations, comparisons, arithmetic sequences and sets. Thus, various mathematical concepts contained in farming activities can be used as a reference in the development of mathematics learning tools in schools.
Downloads
References
Dominikus, W. S. (2018). Etnomatematika Adonara. Pendidikan Matematika Dan Sains.
Dominikus, W. S. (2019). Pembelajaran Matematika Etnomatematika (PMBE). Pendidikan Matematika Dan Sains.
Gunawan, I. F. (2019). Kajian Etnomatematika Serta Analisis Aktivitas Fundamental Matematika Menurut Bishop Pada Industri Kain Cual Bangka Belitung.
Hardani, Andriani, H., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Istiqomah, R. R., Fardani, R. A., Sukmana, D. J., & Auliya, N. H. (2020). Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif.
Kusumastuti, A., & Ahmad, M. K. (2019). Metode Penelitian Kualitatif.
Copyright (c) 2022 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.