Strategi Pembelajaran Heuristik dalam Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi Teorema Pythagoras Siswa Kelas VIII C SMP Unggulan Al-Yasini Pasuruan
Abstract
This study aims to describe the ability of students to solve story problems on the Pythagorean theorem material using structured and systematic stages, namely by doing heuristic learning strategies. The method used is Classroom Action Research (CAR) which is carried out in collaboration with teachers. The CAR design used is the Kemmis and Mc model. Taggart which consists of planning, action, observation and reflection activities. CAR was carried out on class VIII C SMP Superior Al-Yasini Pasuruan. The data analysis technique was carried out descriptively by looking at the percentage of student learning outcomes. In the first cycle, a description of the students' abilities was obtained, but this did not meet the predetermined classical completeness. So that the implementation of the action is carried out based on the reflection of cycle 1. In the second cycle there is a significant increase. Learning outcomes in cycle 1 obtained an average of 78.75, then increased in cycle 2 with an average of 85.67 so that the significant difference between the two cycles is 14.3%. Thus, it can be concluded that the action applied is declared successful and can improve students' ability to solve story problems.
Keywords: Heuristic Learning Strategy, Pythagorean Theorem Material, Story Problems
Downloads
References
Kurniawati, & Aminah. (2018). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Topik Pecahan Ditinjau dari Gender. Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 2(2).
Mulyanti, N. R., Yani, N., & Amelia, R. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematik Siswa Smp Pada Materi Teorema Phytagoras. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 415. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i3.p415-426
Sari, W. P., Purwasi, L. A., & Yanto, Y. (2020). Materi Teorema Pythagoras. 4(2), 387–401.
Sutirjo. (2008). Menulis PTK Senikmat Minum Teh (Sutirjo (ed.); 1st ed.). Penerbit Universitas Negeri Malang.
Trisilaningsih, B. W., Tambelangan, K., & Sampang, K. (2018). Penggunaan metode pembelajaran heuristik sebagai upaya peningkatan hasil belajar pkn siswa kelas v sdn samaran i semester i tahun ajaran 2017/2018. 80–88.
Copyright (c) 2022 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.