Pengaruh Penggunaan Internet dan Minat Belajar terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa Pendidikan Matematika Universitas Nusa Cendana Kupang
Abstract
The purpose of this study was to determine the effect of internet use and interest in learning on student achievement in mathematics education at the University of Nusa CendanaKupang simultaneously.
The type of research is correlational research and is carried out at the Mathematics Education Study Program of UNDANA Kupang. The population in this study were active students of mathematics education at UNDANA Kupang. The sampling technique used was cluster sampling so that the sample in this study were active students of mathematics education in semester V as many as 82 students. Data collection techniques using online questionnaires and documentation. The data analysis technique used is simple linear regression analysis and multiple linear regression. Hypothesis test using t test and significant level.
The results obtained that tvalue > ttable = 2.787 > 1.99006 so that there is a significant influence between internet use on student achievement. The result of the test is that tvalue > ttable = 6.537 > 1.99006 so that there is a significant effect of interest in learning on student achievement. From the multiple linear regression analysis test, Fvalue is 21.251 while the Ftable value is 3.110766 with sig. 0.000. < 0.05 so there is a significant effect between internet use and interest in learning on student achievement.
Downloads
References
Fanggidae, J. J. R. (2021). Klasifikasi Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Akademik Mahasiswa Pendidikan Matematika FKIP UNDANA dengan Metode CHAID. Fraktal: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(1), 23-33.
Hadi, S.&Farida, F.S. (2012). Pengaruh Minat, Kemandirian, dan Sumber Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kelas VII SMP Negeri 5 Ungaran. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan,7(1), 8 – 13
Janie, D. N. A. (2012). Statistik Deskriptif Regresi Linier Berganda Dengan SPSS. Semarang: Semarang University Press.
Sugiyono, S. (2013). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Copyright (c) 2022 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.