Parenting Style for Children with Special Needs

  • Juliana Marlin Y Benu(1*)
  • Yolenta Chinora Chindi Nge(2)
    fakultas kesehatan masyarakat
  • Feronika Ratu(3)
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Children With Special Needs, Parenting Style

Abstract

Children with special needs are children who experience abnormalities (physical, mental-intellectual, social, and emotional) and need special attention. In carrying out their daily activities, children with special needs need assistance from their families, especially their parents. The parenting style of parents who have children with special needs is different from children in general. Parents need knowledge about proper parenting for children with special needs. The purpose of this study was to describe the parenting style of children with special needs at SLB Negeri Tenda Ruteng. This research is a type of qualitative research with descriptive methods. Sampling in this study was purposive sampling. The result of this study shows that parenting style is related to the following four things, namely parenting, aprreciation, communication between parents and children, and disciplining. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aprianti, D. N., Hairunnisa, H., & Arsyad, A. W. (2022). Peran Komunikasi Interpersonal Orang Tua Dalam Menumbuhkan Perilaku Positif Pada Anak Tunarungu. Journal of Communication Studies, 2(1), 1-15.
Bastian, I., Winardi, R.D., Fatmawati, D. Metode Pengumpulan dan Teknik Analisis Data, 53-99, 2018.
Fadhilah, H. A, Aisyah, D. S., & Karyawati, L. (2021). Dampak Pola Asuh Permisif Orang Tua Terhadap Perkembangan Sosial-Emosional Anak Usia Dini. Early Childhood: Jurnal Pendidikan, 5(2), 90-104.
Friza, R. (2020). Pola Asuh Orangtua di Kenagarian Koto Kaciak Kecamatan Tanjung Raya Kabupaten Agam. Institut Agam Islam Negeri Bukit Tinggi.
Haryana, H. C. (2022). Pengaruh Dukungan Keluarga dan Kendala Terhadap Prestasi Anak Berkebutuhan Khusus (ABK) di SD Taman Muda Ibu Pawiyatan Tamansiswa Yogyakarta (Doctoral dissertation, Universitas Atma Jaya Yogyakarta).
Kurniasari, A. (2015). Kekerasan versus disiplin dalam pengasuhan anak. Sosio Informa: Kajian Permasalahan Sosial dan Usaha Kesejahteraan Sosial, 1(2).
Maisarah, S., Saleh, J., & Husna, N. (2018). Anak Berkebutuhan Khusus dan Permasalahannya (Studi di Pemukiman Pagar Air Kecamatan Ingin Jaya Kabupaten Aceh Besar). Jurnal Al- Ijtimaiyyah, 4(1), 9-25.
Munaroh, D. H. (2020). Pola Asuh Demokratis Orang Tua Dalam Meningkatkan Kecerdasan Moral Anak Usia 5-6 Tahun di RA Al Ishlahiyyah Jakarta Pusat (Doctoral dissertation, Institut PTIQ Jakarta).
Nitya, I. (2018). Pola Asuh Orang Tua yang Memiliki Anak Autis di Kaizen Nirel Centre (Pendidikan Anak Berkebutuhan Khusus) Perumnas Simalingkar (Doctoral dissertation, Universitas Sumatera Utara).
Nugrahani, F., & Hum, M. (2014). Metode penelitian kualitatif. Solo: Cakra Books, 1(1).
Nurvitasari, S., Azizah, L. Z., & Sunarno, S. (2018). Konsep dan Praktik Pendidikan Inklusi di Sekolah. Alam Ramadhani Kediri. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(1), 15-22.
Pulungan, Z. S. A., Purnomo, E., & Baharuddin, N. A. (2019). Pola Asuh Orang Tua Mempengaruhi Prestasi Belajar Anak Tunagrahita. Jurnal Kesehatan Manarang, 5(1), 7-13.
Putra, P. H., Herningrum, I., & Alfian, M. (2021). Pendidikan Islam untuk Anak Berkebutuhan Khusus (Kajian tentang Konsep, Tanggung Jawab dan Strategi Implementasinya). Fitrah: Journal of Islamic Education, 2(1), 80-95.
Rahayu, W. P. M. (2018). Pengaruh Perhatian Orang Tua dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Kelas VII-A Di SMP PGRI XI Surabaya (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surabaya).
Rosmawati, M. (2019). Persepsi Sosial Masyarakat Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus Di Kota Pekanbaru (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Riau).
Ruliati, R. (2020). Dukungan Orang Tua terhadap Fungsi Sosial pada Anak Retardasi Mental. Jurnal Kesehatan Samodra Ilmu, 11(2), 200-208.
Santrock, J. (2010). Child Development (Thirteeth Editiona). New York: McGrawHill.
Sari, R, N., & Susilawati, N. (2020). Dukungan Keluarga dalam Menunjang Prestasi Anak Berkebutuhan Khusus di Kecamatan Lubuk Kilangan Padang. Jurnal Perspektif: Jurnal Sosiologi dan Pendidikan, 3(2), 340-347.
Siswati, E. (2020). Berhenti Bekerja Demi Keluarga. Translitera: Jurnal Kajian Komunikasi dan Studi Media, 9(1), 32-48.
Solikhah, M., & Satiningsih. (2021). Optimisme Orang Tua Terhadap Pola Pengasuhan Anak Berkebutuhan Khusus. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 8 (8), 57-71.
Widhiati, R. S. A., Malihah, E,. &Sardin, S. (2022). Dukungan Sosial dan Strategi Menghadapi Stigma Negatif Anak Berkebutuhan Khusus Dalam Pendidikan. Jurnal Paedagogy, 9(4), 867-857.
Zainar, W. Z. S. U. W. (2019). Peningkatan Kemandirian Anak Down Syndrome Melaluai Pola Asuh Orang Tua Di SLB Negeri Pembina Prov. NTB. Transformasi: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 5(1).

PlumX Metrics

Published
2023-12-17
How to Cite
Benu, J., Nge, Y., & Ratu, F. (2023). Parenting Style for Children with Special Needs. Journal of Health and Behavioral Science, 5(3), 355-367. https://doi.org/10.35508/jhbs.v5i3.10188