Comparison of Life Skills in Late Adolescents Majoring in Science and Social Studies

  • Lafelia Mertanzha Manoe(1*)
    Universitas Nusa Cendana
  • Dian Lestari Anakaka(2)
    Universitas Nusa Cendana
  • Mernon Yerlinda Carlista Mage(3)
    Universitas Nusa Cendana
  • Serlie K. A Littik(4)
    Universitas Nusa Cendana
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Adolescence, Late Adolescents, Life Skills

Abstract

Adolescence is a transitional period from children to adults. Adolescents must be able to make decisions, think critically, evaluate themselves, have self-identity, and be close to their creator. All of these things are included in life skills. Life skills are the ability of a person to survive and live. For this reason, life skills are essential for everyone who strives to have a better life. This study aims to determine whether there are differences in life skills in science and social studies majors, with a sample of 204 participants. The method used in this study is quantitative research with comparative analysis and using questionnaire distribution. The results showed that the hypothesis test found that the significance value was 0.67 > 0.05, which indicates no significant difference in the life skills of science and social studies majors. It was also found that the science department is superior in interpersonal communication, problem-solving, and identity development. Meanwhile, the social studies department excels in the interpersonal dimension of physical fitness. Science majors get the highest points for problem-solving, and social studies majors have the highest points for identity development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfarisi, S., & Saputra, A. (2020). Pengembangan Life Skill Untuk Kemandirian Anak Di Panti Asuhan Budi Utomo Muhammadiyah Metro. Jurnal Bina Ummat: Membina Dan Membentengi Ummat, 3(02), 1-23.
Azwar, S. (2021). Penyusunan skala psikologi edisi 3. Pustaka pelajar.
Darmawati, I., Dharmansyah, D., Lindayani, L., & Alfyani, R. (2021). Life skill remaja dalam pencegahan HIV/AIDS. Jurnal Keperawatan Komprehensif (Comprehensive Nursing Journal), 7(1), 66-73.
Dharma, A. D. S. (2015). Keberagaman pengaturan batas usia dewasa seseorang untuk melakukan perbuatan hukum dalam peraturan perundang-undangan di Indonesia (Doctoral dissertation, Sebelas Maret University).
Diantika, E. (2018). Hubungan antara kecerdasan emosional dan kualitas persahabatan pada remaja akhir. Jurnal psikologi, 10(2).
Feby, H. (2017). Perbedaan Life Skill Mahasiswa yang Mengikuti Organisasi dan yang Tidak Mengikuti Organisasi di Universitas Andalas (Doctoral dissertation, Universitas Andalas).
Firdaus, W., & Marsudi, M. S. (2021). Konseling remaja yang kecanduan gadget melalui terapi kognitif behavior. Studia: Jurnal Hasil Penelitian Mahasiswa, 6(1), 15-24.
Indriasih, A., Sumaji, S., Badjuri, B., & Santoso, S. (2020). Pengembangan E-Comic Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Kecakapan Hidup Anak Usia Dini. Refleksi Edukatika: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(2), 154-162.
Jahja, Y. (2011). Psikologi perkembangan, jakarta. Kencana Media Group.
Juhji, J., & Rachman, M. S. (2015). Implementasi Pendidikan Kecakapan Hidup (Life Skill) Bagi Remaja Kurang Mampu: Studi Deskriptif Di PKBM Hasanah Ilmu Legok, Kabupaten Tangerang. Lembaran Masyarakat: Jurnal Pengembangan Masyarakat Islam, 1(2), 169-180.
Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi. (2023/2024). Data Peserta Didik. Diakses pada 02 April 2023 , https://dapo.kemdikbud.go.id/pd/3/246003
Lestari, I. (2017). Meningkatkan kematangan karir remaja melalui bimbingan karir berbasis life skills. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 3(1).
Mulyati, S., Iskandar, I., & Setiawan, I. (2023). Implementasi Bimbingan Karier Berbasis Life Skill dalam Meningkatkan Motivasi Wirausaha pada Remaja. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(1), 626-633.
Nasution, A. A., Juanda, M., Harahap, R. F., & Dalimunthe, P. A. (2023). Fungsi Belahan Otak Kiri dan Kanan dalam Psikologi Pendidikan. Jurnal Edukasi Nonformal, 4(2), 818-828. Retrieved from https://ummaspul.e-journal.id/JENFOL/article/view/7443
Nasution, S. (2017). Variabel Penelitian. Jurnal Raudhah, 5(2).
Ningrum, A. R. (2016). Studi Perbandingan Kecakapan Hidup (life skill) Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Two Stay Two Stray dan Time Token dengan Memperhatikan Teknik Penugasan Proyek dan Portofolio pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 01 Bandar Lampung Semester Genap Tahun Pelajaran 2015/2016.
Noor, A. H. (2015). Pendidikan kecakapan hidup (life skill) di pondok pesantren dalam meningkatkan kemandirian santri. Empowerment: Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, 4(1), 1-31.
Octavia, S. A. (2020). Motivasi belajar dalam perkembangan remaja. Deepublish.
Putri, N. H., Pandia, W. S. S., & Chrisnatalia, D. (2020). Hubungan pola asuh ibu dengan regulasi diri remaja akhir. Manasa, 9(1), 36-44.
Putri, Y. G. (2022). Hubungan Life Skills Terhadap Quality Of Life (Kualitas Hidup) Pada Penderita Hiv/Aids (Doctoral dissertation, Universitas Islam Sultan Agung Semarang).
Ramadhany, P. A., Soeharto, T. N. E. D., & Verasari, M. (2016). Hubungan antara persepsi remaja terhadap keberfungsian keluarga dengan kematangan emosi pada remaja akhir. Jurnal Psikologi Perseptual, 1(1).
Ramdhan, M. (2021). Metode penelitian. Cipta Media Nusantara.
Retno Wati, D. W. I. (2017). Analisis Aspek-aspek Life Skill yang Muncul Pada Pembelajaran Biologi Peserta Didik Kelas XI IPA 1 di SMA Al-Azhar 3 Bandar Lampung (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Santrock, J. W. (2007). Remaja (Edisi 11 Jilid 1, Penerjemah: Widuasinta, B). Jakarta: Erlangga.
Santrock, J. W. (2012). Life-Span Development (Perkembangan Masa Hidup Edisi 13 JiIid 1, Penerjemah: Widyasinta, B). Jakarta: ErIangga.
Shawmi, A. N. (2017). Pendidikan Kecakapan Hidup (Life Skill) dalam Pembelajaran Sains di SD/MI. Terampil: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 2(2), 240-252.
Siaga, P. (20 Juni 2023). Pendaftaran Online PPDB di SMAN 3 Kota Kupang Hanya 17 Menit Langsung Tutup. Diakses pada 29 Agustus 2023, https://www.victorynews.id/humaniora/3319205809/pendaftaran-online-ppdb-di-sman-3-kota-kupang-hanya-17-menit-langsung-tutup
Siregar, S. (2013). Metode penelitian kuantitatif: dilengkapi dengan perhitungan manual & SPSS.
Siyoto, S., & Sodik, M. A. (2015). Dasar metodologi penelitian. literasi media publishing.
Sugiyono, D. (2019). Statistika untuk Penelitian (Cetakan ke-30). Bandung: Cv Alfabeta.
Tim Dapodikbud. (2023/2024-2). SMAN 3 Kupang. Diakses pada 02 April 2023, https://sekolah.data.kemdikbud.go.id/index.php/chome/profil/54633a09-e276-4f70-b313-c1d271fcb37f
Ul’fah Hernaeny, M. P. (2021). Populasi Dan Sampel. Pengantar Statistika, 1, 33.
Ulasan Mengenai Kondisi pendidikan di Indonesia saat ini (2022). https://kumparan.com/berita-terkini/ulasan-mengenai-kondisi-pendidikan-di-indonesia-saat-ini-1zTy1fr7oTy/full (Diakses pada, 02 April 2023)
Ulfa, R. (2021). Variabel Penelitian Dalam Penelitian Pendidikan. Al-Fathonah, 1(1), 342-351.
Wistiawati, A. T., Putro, S. C., & Irianto, W. S. G. (2020). Hubungan Sosial Kognitif dan Life Skills Education terhadap Kemampuan Adaptasi Calon Guru pada Era Revolusi Industri 4.0 Mahasiswa S1 PTE Jurusan Teknik Elektro Universitas Negeri Malang. Pembelajar: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 4(2), 88.
Yuliwulandana, N. (2017). Pengembangan Muatan Kecakapan Hidup (Life Skill) Pada Pembelajaran Di Sekolah. Tarbawiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 12(02), 191-206.

PlumX Metrics

Published
2024-06-01
How to Cite
Manoe, L., Anakaka, D., Mage, M., & Littik, S. (2024). Comparison of Life Skills in Late Adolescents Majoring in Science and Social Studies. Journal of Health and Behavioral Science, 6(1), 83-94. https://doi.org/10.35508/jhbs.v6i1.16231
Section
Articles