Self-Esteem and Narcissism Tendency among Instagram User Students
Abstract
Instagram is a popular social media platform among teenagers and students. Its interesting features make users able to exist and show their abilities, beauty, or other unique things. However, if excessive, this can become a form of narcissism, one of which is influenced by self-esteem. This study examines the relationship between self-esteem and narcissistic tendencies in 221 Instagram user students from the Psychology Study Program at Nusa Cendana University, Kupang. Data were collected using the self-esteem scale and the narcissism tendency scale, based on Coopersmith's theory and Raskin and Terry. The purposive sampling method was used for sampling from a population of 521 students. Spearman correlation analysis showed a significant positive relationship (r = 0.246, p = 0.000), which means that the higher the self-esteem, the higher the narcissistic tendencies in college students who use Instagram. This finding confirms that self-esteem plays a role in influencing narcissistic behavior on social media.
Downloads
References
Ambar Wati, D. (2023). Hubungan antara Harga Diri dengan Perilaku Narsisme pada Mahasiswi Psikologi Universitas Tama Jagakarsa. Sultra Educational Journal, 3(2), 49–53. http://jurnal-unsultra.ac.id/index.php/sedujhttp://jurnal-unsultra.ac.id/index.php/seduj
Asiah, N. (2018). Jurnal Neo Konseling Volume 00 Number00 20XX Hubungan Self Control dengan Kecenderungan Narsistik Siswa Pengguna Jejaring Sosial Instagram di SMP Negeri 2 Padang. Hubungan Self Control Dengan Kecenderungan Narsistik Siswa Pengguna Jejaring Sosial Instagram Di SMP Negeri 2 Padang, 00(November), 1–7. https://doi.org/10.24036/XXXXXXXXXX-X-XX
Clarke, I. E., Karlov, L., & Neale, N. J. (2015). The many faces of narcissism: Narcissism factors and their predictive utility. Personality and Individual Differences, 81(August), 90–95. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.11.021
Elliya, R., & Rahma, A. (2020). Hubungan Harga Diri Dengan Gejala Narsistik (Narcisstic Personality Disorder) Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Dokter Universitas Malahayati Abstract: the Correlation of Self-Esteem To Narcistic Symptom (Narcistic Personality Disorder) in Students . Menuju : Malahayat Nursing Journal, 2(No 2), 305–316.
Engkus, E., Hikmat, H., & Saminnurahmat, K. (2017). Perilaku Narsis pada Media Sosial di Kalangan Remaja dan Upaya Penanggulangannya. Jurnal Penelitian Komunikasi, 20(2), 121–134. https://doi.org/10.20422/jpk.v20i2.220
Gustira, F., Aiyub, & Ardhia, D. (2021). Hubungan Self-Esteem Dengan Kecenderungan Perilaku Narsisme Pengguna Instagram Pada Mahasiswa Keperawatan. JIM Fkep, 5(3), 68–75. http://www.jim.unsyiah.ac.id/FKep/article/view/18956
Hulukati, W., & Djibran, M. R. (2018). Analisis Tugas Perkembangan Mahasiswa Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Gorontalo. Bikotetik (Bimbingan Dan Konseling Teori Dan Praktik), 2(1), 73. https://doi.org/10.26740/bikotetik.v2n1.p73-80
Kusumawati, N. H., & Rachmah, E. N. (2021). Perbedaan narsistik mahasiswa laki-laki dan perempuan pada pengguna sosial media instagram di fakultas psikologi universitas 45 surabaya. Humanistik'45, 8(2).
Laeli, A. N., Sartika, E., Rahman, F. N., & Fatchurrahmi, R. (2018). Hubungan Kontrol Diri dan Harga Diri Terhadap Kecendrungan Narsistik pada Mahasiswa Semester Awal Pengguna Instagram. Psikologika: Jurnal; Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 23(1), 27–40. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol23.iss1.art3
Malasari, Fitri Annum. (2020). Hubungan antara Body Image dengan Self Esteem pada Mahasiswa (Studi pada Mahasiswa UIN Suska Riau). Skripsi Sarjana. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau.
Maulidania, H. (2017). Pengaruh harga diri terhadap kecenderungan narsistik pada remaja pengguna Instagram. https://eprints.umm.ac.id/43580/%0Ahttps://eprints.umm.ac.id/43580/1/jiptummpp-gdl-hastiemaul-48798-1-skripsi-e.pdf
Muslimin, K., & Yusuf, M. D. (2020). Pengaruh Penggunaan Instagram Terhadap Perilaku Narsisme Di Kalangan Mahasiswa. Jurnal An-Nida, 12(2), 140–146.
Najib, M. A., Sugiarto, A & Erawati, E. (2018).Swafoto Narsistik dan Harga Diri Remaja. INSAN Jurnal Psikologi dan Kesehatan Mental, 2(2), 103-110
Putri, L. H., & Isrofins, B. (2021). Perilaku narsisme dan harga diri terhadap penggunaan media sosial TikTok pada siswa SMA. Empati-Jurnal Bimbingan dan Konseling, 8(1), 49-73.
Ramadhana, E. (2018). Hubungan antara Harga Diri dan Kecenderungan narsisme Perempuan Pengguna Media Sosial Instagram. Skripsi Sarjana, Universitas Brawijaya Malang.
Sembiring, K. D. R. (2017). Hubungan Antara Kesepian Dan Kecenderungan Narsisistik Pada Pengguna Jejaring Sosial Media Instagram. Jurnal Psikologi, 16(2), 147-154.
Suhron, M. (2021). Konsep Diri Self Esteem (Issue December 2021).
Wahyuni, F. R., & Nurdin, M. N. H. (2022). Hubungan antara harga diri dan kecenderungan perilaku narsistik pengguna instagram pada dewasa awal. PESHUM: Jurnal Pendidikan, Sosial dan Humaniora, 1(6), 639-653.
Widiyanti, W., Solehuddin, M., & Saomah, A. (2017). Profil Perilaku Narsisme Remaja serta Implikasinya Bagi Bimbingan dan Konseling. Indonesian Journal of Educational Counseling, 1(1), 15–26. https://doi.org/10.30653/001.201711.3
Wulandari, P. (2022). Hubungan self-esteem dengan kecenderungan narsistik pada mahasiswa pengguna media sosial tiktok Di Fakultas Psikologi UIN Malang. http://etheses.uin malang.ac.id/id/eprint/40394%0Ahttp://etheses.uin malang.ac.id/40394/3/18410064.pdf
Copyright (c) 2025 Wihelmina Regha Deo, Yeni Damayanti, Marleny Purnamasari Panis, Mariana Dinah Ch. Lerik

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal of Health and Behavioral Science (JHBS) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. You are free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided you give appropriate credit to the original author(s) and JHBS, link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license. Copyright on articles is held by the authors. By submitting to JHBS, authors grant any third party the right to use their article to the extent provided by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.