Problem-Focused Coping in Student Academic Stress
Abstract
Academic stress is one of the problems faced by Psychology students of the Faculty of Public Health, Nusa Cendana University, especially when facing various academic demands. This study aims to examine the effect of problem-focused coping, a coping strategy centered on problem-solving, on academic stress. The research employed a quantitative explanatory approach with a survey design. Data were collected through questionnaires from 180 students. The analysis revealed that increased use of problem-focused coping was significantly negatively correlated with academic stress (p = 0.001). These findings underscore the importance of implementing problem-focused coping strategies to reduce academic stress and support the improvement of students’ well-being.
Downloads
References
Armajayanthi, E., Victoriana, E., Kangga, D., & Ayu, L. (2017). Studi Deskriptif mengenai Coping Stress pada Ibu yang Memiliki Anak dengan Autism Sebuah Penelitian di Sekolah “X” Bandung.
Barseli, M., Ifdil, I., & Fitria, L. (2020). Stress Akademik Akibat Covid-19. JPGI (Jurnal Penelitian Guru Indonesia), 5(2), 95.
Dianita Maulinda, & Makmuroh Sri Rahayu. (2022). Pengaruh Mindfulness terhadap Stres Akademik pada Siswa SMAN X Cianjur di Masa Pandemi COVID-19. Jurnal Riset Psikologi, 1(2), 100–108.
El Roy, B. G., & Soetjiningsih, C. H. (2022). Problem Focused Coping Pada Mahasiswa Yang Sedang Mengerjakan Skripsi: Apakah Terkait dengan Efikasi Diri Akademik?. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(4), 644-652.
Harahap, A. C. P., Harahap, D. P., & Harahap, S. R. (2020). Analisis Tingkat Stres Akademik Pada Mahasiswa Selama Pembelajaran Jarak Jauh Dimasa Covid-19. Biblio Couns : Jurnal Kajian Konseling dan Pendidikan, 3(1), 10–14.
Indria, I., Siregar, J., Herawaty, Y., Psikologi, F., & Riau, U. I. (2019). Hubungan Antara Kesabaran Dan Stres Akademik Pada Mahasiswa Di Pekanbaru (Vol. 13, Nomor 1).
Harjuna, R. T. B., & Magistarina, E. (2021). Tingkat Stres Akademik Mahasiswa Selama Daring Dimasa Pandemi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 10791-10798.
Irawan, P. (2022). Pengaruh Problem Focused Coping Terhadap Stress Akademik Siswa Di SMA N 1 Sungai Apit Kabupaten Siak. Trauma Healing dan Pendekatan Konseling dalam Menghadapi Qadarullah, 71.
Khoiri Oktavia, W., Psikologi, M., Pascasarjana, P., & Ahmad Dahlan, U. (2019). Prosiding Seminar Nasional Magister Psikologi Universitas Ahmad Dahlan 08 Agustus. 142–149. Diakses pada tanggal 15 Januari 2024 Pukul 12.12 WITA
Kurniawan, D. E., & Setiowati, A. (2022). Pengaruh Metode Pembelajaran Online Terhadap Stres Akademik Mahasiswa. Jurnal Konseling Gusjigang, 8(1), 22–28. Diakses pada tanggal 13 Maret 2024 Pukul 21.18 WITA
Lestari, B. S., & Purnamasari, A. (2022). Dukungan Sosial Teman Sebaya Dan Problem Focused Coping Dengan Stres Akademik Pada Mahasiswa. Universitas Ahmad Dahlan. Diakses pada tanggal 12 Februari 2025, Pukul 23.30 WITA
Maini Sitepu, J., & Nasution Dosen Pendidikan Guru Raudhatul Athfal Fakultas Agama Islam, M. (2017). Pengaruh Konsep Diri Terhadap Coping Stress Pada Mahasiswa FAI UMSU.
Maryam, S. (2017). Strategi Coping: Teori Dan Sumberdayanya. Jurnal Konseling Andi Matappa, 1(2), 101-107.
Musabiq, S. A., & Karimah, I. (2018). Gambaran Stress Dan Dampaknya Pada Mahasiswa. Insight, 20(2).
Mustikawati, I. F., & Putri, P. M. (2018). Hubungan Antara Sikap Terhadap Beban Tugas Dengan Stres Akademik Mahasiswa Fakultas Kedokteran.
Nela Rosa, N., Eka Retnaningsih, L., Mifathul Jannah, (2021). Pengaruh Strategi Koping Stres Mahasiswa Terhadap Stres Akademik Di Era Pandemi Covid-19. Tanjak: Jounal Of Education And Teaching, 2(2), 2021.
Rukmana, I. (2019). Pengaruh Strategi Coping Dan Dukungan Sosial Terhadap Pengelolaan Stres Akademik Mahasiswa UIN Syarif Hidayatullah Jakarta. Fakultas Psikologi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Pascoe, M. C., Hetrick, S. E., & Parker, A. G. (2020). The Impact Of Stress On Students In Secondary School And Higher Education. International Journal Of Adolescence And Youth, 25(1), 104-112.
Putri, A., & Yuline, Y. (2021). Stress Akademik dan Coping Mahasiswa Menghadapi Pembelajaran Online di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Bimbingan Dan Konseling Ar-Rahman, 7(2), 55-61.
Ramadhani, K. H., & Mastuti, E. (2023). Perbedaan Tingkat Stres Akademik Berdasarkan Strategi Koping Pada Mahasiswa Baru Di Fakultas Psikologi. MULTIPLE: Journal of Global and Multidisciplinary, 1(4), 443-454.
Riyanto, S., & Hatmawan, A. A. (2020). Metode Riset Penelitian Kuantitatif Penelitian Di Bidang Manajemen, Teknik, Pendidikan Dan Eksperimen. Deepublish.
Rohmah, N. R., & Mahrus, M. (2024). Mengidentifikasi Faktor-faktor Penyebab Stres Akademik pada Mahasiswa dan Strategi Pengelolaannya. JIEM: Journal Of Islamic Education and Management, 5(1), 36-43.
Saputri, K. A. D., & Wulanyani, N. M. S. (2019). Hubungan Antara Problem Focused Coping Dengan Stres Dalam Menyusun Skripsi Pada Mahasiswa Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Udayana.
Sholihah, N. H. (2023). Hubungan Antara Problem Focused Coping Dengan Stres Akademik pada Mahasiswa. Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya.
Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Penerbit Alfabeta, Bandung.
Sujadi, E. (2015). Konseling Pancawaskita untuk Membentuk Problem Focused Coping. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 3(1), 7-15.
Sun, J., Dunne, M. P., Hou, X. Yu, & Xu, A. Qiang. (2011). Educational Stress Scale For Adolescents: Development, Validity, And Reliability With Chinese Students. Journal of Psychoeducational Assessment, 29(6), 534–546.
Copyright (c) 2025 Alridho Raihan Airlangga Putranto, Yeni Damayanti, Theodora Takalapeta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Journal of Health and Behavioral Science (JHBS) is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. You are free to copy, transform, or redistribute articles for any lawful purpose in any medium, provided you give appropriate credit to the original author(s) and JHBS, link to the license, indicate if changes were made, and redistribute any derivative work under the same license. Copyright on articles is held by the authors. By submitting to JHBS, authors grant any third party the right to use their article to the extent provided by the Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.