Efektivitas Layanan Konseling Kelompok dengan Teknik Self-Management untuk Menurunkan Perilaku Membolos pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 2 Kupang

  • Afrizal Rifky Rizaldy(1*)
    Universitas Nusa Cendana Kupang
  • Muhammad Dae Pua Upa(2)
    Universitas Nusa Cendana Kupang
  • Katharina E. P. Korohama(3)
    Universitas Nusa Cendana Kupang
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Group Counseling, Self-Management Techniques, Truancy Behavior

Abstract

This study aims to investigate the effectiveness of group counseling with self-management techniques to decrease truancy behavior in class XI IPS students at SMA Negeri 2 Kupang. This study used a quantitative approach with a pre-experimental research type with a one-group pre-test and post-test research design. This research was conducted at SMA Negeri 2 Kupang. The sampling technique used was the purposive sampling method, that is, the sample was taken according to the intent and purpose of the study where the pre-test would be given to all members of the population, totaling 132 students. The data collection technique uses a questionnaire with a Likert scale model. The data analysis technique used is descriptive analysis, paired sample t-test differential analysis with SPSS For Windows 21 Version program. The results of this study indicate that there is a decrease in students' truancy behavior after being given group counseling services using self-management techniques. This is evidenced by the difference in the mean score before being given treatment of 119.60 and the mean score after being given treatment of 75.70. In addition, the t count using the paired sample t-test is 46.886, this value is > t-table 1.833 with a sig value <0.05, which means that H0 is rejected. This finding shows that group counseling services with self-management techniques potentially that used to reduce truancy behavior in class XI IPS students at SMA Negeri 2 Kupang.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaliyah. 2018. Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Self Management Untuk Mengurangi Perilaku Siswa Membolos Di SMPN 29 Banjarmasin Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Mahasiswa BK. An-Nur. Vol.4 No.1

Anitiara. 2017. Pengurangan Perilaku Membolos di Sekolah Dengan Menggunakan Konseling Kelompok Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 2 Kota Bumi. Skripsi. Bandar Lampung: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lampung Bandar Lampung.

Annisa. 2017, Efeketivitas Konseling Behavioral Dengan Teknik Self-Management Untuk Meningkatkan Kecerdasan Emosional Peserta Didik Kelas VII di SMP Negeri 19 Bandar Lampung (Lampung. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Intan Lampung). Jurnal. Di akses pada tanggal 3 maret 2021.

Arianti Risky. 2017. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Membolos Peserta Didik Kelas VII SMP Negeri 13 Bandar Lampung Tahun Ajaran 2016/2017. Skripsi. Jurusan Bimbingan Konseling, Universitas Lampung

Azwar. 2016. Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Dewa Ketut Sukardi 2018. Pelaksanaan Bimbingan Konseling di sekolah. Jakarta: PT Rineka Cipta. 64 hlm

Dyah. 2017. Strategi Pengelolaan Diri (Self Management) Untuk Mengurangi Kenakalan Remaja. Jurnal BK Unesa.Vol.3.No.1

Gunarsa. 2012. Psikologi Untuk Membimbing. Jakarta: PT. Gunung Mulia

Joko Subagiyo. 2017. Metode Penelitian Dalam Teori dan Peraktik. Jakarta: Rineka Cipta. 2 hlm

Mahmudah. 2015. Mengurangi perilaku membolos dengan menggunakan teknik self management. layanan konseling behavior volume 1 No 1 tahun 2017

Nibayah. 2017. Pengolahan Data Penelitian Menggunakan Software SPSS 23. Bahan Ajar UIN Walisongo Semarang. Semarang

Purwanto. 2017, Metedologi Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian (Pendekatan Kuantitatif, kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabet.117 hlm

Sukmadinata. 2014. “Bimbingan dan Konseling Dalam Peraktek,” Yogyakarta: Pustaka Pelajar. .h.123

PlumX Metrics

Published
2023-12-05
How to Cite
Rizaldy, A., Upa, M., & Korohama, K. (2023). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok dengan Teknik Self-Management untuk Menurunkan Perilaku Membolos pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 2 Kupang. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 1(3). https://doi.org/10.35508/jbkf.v1i3.10782
Section
Articles