Hubungan Penyesuaian Diri dengan Ketrampilan Problem Solving pada Siswa Kelas VII SMP
Abstract
This study aims to determine the relationship between self-adjustment and problem-solving skills of students in grade class VII at middle school (SMP Negeri 5 Kupang). This study uses a quantitative approach with a correlational study. This research involved a population of 323 students at SMP Negeri 5 Kupang City. The sampling technique used was proportional random sampling technique and the sample size was 63 students. Data collection techniques use instruments that measure self-adaptation and problem-solving skills with a 4-point Likert scale model. Data were analyzed using correlational analysis techniques with the help of the IBM SPSS version 25 program. The results of this research show that self-adjustment and problem-solving skills among students in grade class VII have a significant and positive relationship where the calculated r-value > r table (0.465 > 0.248). These findings inform that students' self-adjustment is an important part of students' problem-solving skills in carrying out academic activities in a new school environment.
Downloads
References
Agustiani, H. (2009). Psikologi Perkembangan "Pendekatan Ekologi Kaitannya Dengan Konsep Diri Dan Penyesuaian Diri Pada Remaja". Bandung: Refika Aditama.
Agustiani, H (2009). Psikologi Perkembangan, Bandung: Refika Aditama.
Ali, M., & M. A. (2015). Psikologi Remaja. Jakarta: PT.Bumi Aksara.
Anderson, L. (2000). A Taxonomy For Learning, Teaching, And Assesing (A Revision Of Bloom‟S Taxonomy Of Educational Objectives, Abridged Edition). Longman: Newyork
Agustiani, H (2009). psikologi perkembangan, Bandung: Refika Aditama.
Anzwar, B. (2013) Reliabilitas Dan Validitas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Andi, Setiawan. (2018). Model Konseling Kelompok Teknik Problem Solving. Yogyakarta: penerbit Deepublish CV Budi Utama.
Apriliana, I. P. A. (2018). The Role of School Counsellor to Handling Student Sexual Harassment Behavior in the School. International Journal of Research in Counseling and Education, 1(2), 6-12.
Arikunto, 2002. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Dan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta
Arikunto, (2006). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Ed Revisi VI. Jakarta: PT Rineka.
Aristya, D. N., & A. R. (2018). Hubungan Dukungan Sosial Dan Konsep Diri Dengan Penyesuaian Diri Remaja Kelas X SMA ANGKASA 1 Jakarta. IKRAITH-HUMANIORA, 2.
Barkman, S. J. & Machtmes, K. L. (2002). Designing Quantitative Instruments. West Lafayette: Purdue University. Cipta; P .92 Dan R%D.’’ Bandung: Alfabeta.
Corey. 2012. Theory and practice of grup counseling. United State: California State Universitas.
Chinaveh. M. 2013. The effectiveness of problem-solving on coping skills and psikhological adjustment. Elsevier Ltd. Doi: 10. 1016/j.sbspro. 2013.06. 499
Calhoun dan Acocella. 2004. Psikologi Tentang Penyesuaian Diri dan Hubungan Kemanusiaan, alih bahasa oleh R.S. Satmoko. IKIP Semarang Press : Semarang.
Davidson, J. & Sternberg, R. (2003) The Psychology Of Problem Solving. New York: Cambridge University Press.
Desmita. 2011. Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Bandung:Remaja Rosda Karya.
Effendy, A.A. (2019) “ Analisis Bauran Pemasaran Dalam Meningkatkan
Eggen, P & Kauchak, D. 1997. Educational Psychology. Windows On Classroom. Third Edition. New Jersey: Prentice-Hall, Inc
Gagne, R. M. & Briggs, L. J. (1979). Principles Of Instructinal Design Second Edition. New York: Holt, Rinehart And Winston.
Ghufron, M. N., Dan Risnawita, R (2010) Teori-Teori Psikologi. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Hurlock, E. B. (2016). Perkembangan Anak Jilid 2. Jakarta: Erlangga Ke13 Jilid 1". Jakarta: Penerbit Erlangga.
Hijayatun S, Widodo, AT. 2013. Penerapan metode problem solving untuk meningkatkan aktivitas dan hasil belajar kimia peserta didik. ISSN NO 2252-6609
Martiyastuti, L. (2008). Hubungan antara pola asuh orang tua demokratis dan adaptasi dengan kemampuan menyelesaikan masalah pada remaja. Skripsi (tidak diterbitkan). Surakarta: Universitas Muhamaddiyah Surakarta
Maloy, R. W., Edward, S. A. , Anderson, G. (2010). “Teaching Math Problem Solving
Matlin, W. M. 1989. Cognition. Second Edition. Singapura: Mcgraw-Hill Book Co
Mayer, R. E. (1990). Problem Solving, In W. M. Eysenck (Ed.), The Blackwell Dictionary Of Cognitive Psychology, Basil Blackwell, Oxford, 284-288 Meningkatkan Penyesuaian Diri Siswa Terisolir. Jurnal Fokus Konseling, Vol.2,
Ormrod, J. E. (2003). Educational Psychology: Developing Learners. New Jersey: Person Education Inc
Naluk, L. M. A., Lohmay, I., Nalle, A. P., & Saba, K. R. (2023). Penerapan Konseling Kelompok untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Kelas VIII SMP Negeri 12 Kota Kupang. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 1(1).
Purwanto, Edy. (2018). “Desain Teks untuk Belajar “Problem Solving”. Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial. No.2
Rufaida, H., & E. R. (2017). Hubungan antara Dukungan Sosial Teman Sebaya dengan Penyesuaian Diri pada Mahasiswa Rantau dari Sumatera di Universitas Diponegoro. Jurnal Empati.
Rakhmat. (2001). Psikologi Komunikasi. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Rosidah, Ainur.(2016).Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Problem Solving Untuk meningkatkan siswa terisolir. (jurnal): Lampung: jurnal pendidikan
Santrock, J. W. (2011). Life-Span Development "Perkembangan Masa-Hidup Edisi
Santrock, John W. (2003). Adolescence Perkembangan Remaja. Jakarta : Penerbit Erlangga
Shoimin. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013.
Singh, C. & Haileselassie, D. (2010).”Developing Problem-Solving Skills Of Students
Siswanto, (2007). Kesehatan Mental; Konsep Cakupan Dan Perkembangannya, Yogyakarta: CV Andi Offset STEM Education :.Vol. 11, Iss. 1/2; Pp. 82-89
Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D . Bandung: Alfabeta
Sugiyono.( 2012). ‘’Metode Penelitian Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif.
Sunarto & A. Hartono. 2013. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: Rineka Cipta.
Septiani, N. (2013) Hubungan Antara Problem Solving Apraisal Dengan Penyesuaian Diri Napi Anak: Studi Korelasi Pada Napi Anak Penghuni Lapas Di Bandung (Doctoral Dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia)
Sunarto Dan Agung Hartono. (2013). Perkembangan Peseta Didik. Jakarta: Rineka Cipta.
Sunaryo. (2004). Psikologi Untuk Keperawatan. Jakarta: Buku Kedokteran EGC.
Sundari, S. (20015). Kesehatan Mental dalam Kehidupan.Jakarta : Rineka Cipta
Suranata, K., Apriliana, I. P. A., & Ifdil, I. (2020). The Effect of Problem-Solving Training to Improve Students Critical Thinking and Decision-Making Skills: Racked Analysis. Acta Counseling and Humanities, 1(1), 1-9.
Syaiful Bahri Dan Ahmd Zain, (2006). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Taking Introductory Physics Viaweb-Based Tutorials”. Journal Of College Science Tanggal 22 April 2010 Teaching, March/April 2010 Using A Web-Based Tutoring System, Learning Games, And Students' Writing”. Journal OfVolume Penjualan Azka Toys Pamulang Tangeran Selatan” Jurnal Ilmiah
Suharman. (2005). Psikologi Kognitif. Surabaya : Srikandi.
Suherman, Heri. (2005). Perbedaan Sosial dan Konsep Diri Antara Siswa Terisolir Dengan Siswa Populer di Sekolah. Skripsi : PPB UPI.
Wartini, dkk. (2013). Karakteristik Belajar Siswa Terisolir. Jurnal Ilmiah Konseling UNP, Vol 2/No.1.Yogyakarta: Ar-Ruzz Media
Copyright (c) 2023 Maria Sariani Nahak
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.