FACTORS THAT INFLUENCE THE INTEREST OF GEN-Z MUSLIM CONSUMERS IN PURCHASING FOOD ON THE ONLINE FOOD SERVICE DELIVERY SYSTEM APPLICATION

(STUDY OF STUDENTS OF THE STATE ISLAMIC UNIVERSITY OF NORTH SUMATERA)

  • Marliyah Marliyah(1)
    Faculty of Islamic Economics and Business, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Nursantri Yanti(2)
    Faculty of Islamic Economics and Business, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Mhd Rafli(3*)
    Faculty of Islamic Economics and Business, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Product Quality, Price, Halal Awaraness, Purchase Intention

Abstract

This study aims to determine the factors that influence Gen-Z Muslim consumer interest in making food purchases on the online food service delivery system application which is divided into three variables, namely product quality, price, and halal awareness. This study uses quantitative methods, and data collection techniques by distributing questionnaires and sample number in this study was 100 students at the State Islamic University of North Sumatra using purposive sampling techniques. The data were analyzed using multiple linear regression methods. The results of the study indicate that product quality and price have a significant effect on purchase intention, and halal awareness has no significant effect on purchase intention, and the results of the simultaneous test hypothesis show that product quality, price, and halal awareness simultaneously affect purchase intention.

Keywords : Product Quality ; Price ; Halal Awaraness ; Purchase Intention

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifuddin, Y. M. R. dan S. (2012). Pengaruh Pencantuman Label Halal Pada Kemasan Mie Instan Terhadap Minat Pembelian Masyarakat Muslim (Studi Kasus Pada Mahasiswa Universitas Al-Washliyah, Medan) Y Jurnal Ekonomi Dan Keuangan, 1(427).

Amelia, R. (2019). Pengaruh Aplikasi Go Food Terhadap Peningkatan Penjualan Mocitalk Plaza Medan Fair. JURNAL MANAJEMEN AKUNTANSI (JUMSI), 6(2), 79–84.

Amron, I. A. H. &. (2022). Analisisi Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Makanan Menggunakan Layanan Shopee Food. Media Edukasi, 25(April 2020), 33–42.

Anjelina, D. (2022). Faktor Yang Mempengaruhi Gen Z Indonesia Untuk Melakukan Cashless Payment System Pada Era Digital 4A.

Azhari, M. T. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif (T. Rafida (ed.); 1st ed.). CV Widya Puspita.

Daga, R. (2019). Buku 1 , Citra , Kualitas Produk dan Kepuasan Pelanggan (Arfah (ed.); 1st ed., Issue November). Global Research and Accounting.

Distya R. H., Kusumaningrum, I.. Siti A, S. D. P. (2019). Studi Kasus Pengaruh Logo Halal dan Kesadaran Halal terhadap Keputusan Pembelian Bakso Sapi di Ciawi - Bogor. Jurnal Agroindustri Halal, 05(2), 196–203.

Diva, N., Rembulan, R., & Firmansyah, E. A. (2020). Perilaku Konsumen Muslim Generasi-Z Dalam Pengadopsian Dompet Digital. Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah, 17(2), 111–128.

Ena, M. Y., Nyoko, A. E. L., & Ndoen, W. M. (2019). Pengaruh persepsi harga, kualitas pelayanan, lokasi dan word of mouth terhadap keputusan pembelian di Chezz Cafenet. Journal of Management Small and Medium Enterprises (SMEs), 10(3), 299–310.

Faizah, F. N. (2022). GoFood Vs ShopeeFood : Manakah yang Menjadi Pilihan Generasi Z ? Jurnal Al-Tijary, 7(2), 157–168.

Hapsawati T. (2017). Buku-Perilaku-Konsumen-Dalam-Berbelanja (Zahir (ed.); 1st ed.). Zahir Publishing.

Herdiansyah, R. (2018). Tren Penggunaan Go Food Dalam Pemesanan Produk Ayam OLahan di Kecamatan Lowokwaru Kota Malang. Jurnal Akuntansi, Ekonomi Dan Manajemen Bisnis, 12(3).

Hermawan, D. J. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Beli Online ( Studi Pada Mahasiswa Pengguna Platform Shopee ). Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis, 9(2).

Iskandar A, E. W. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan, kualitas produk dan keputusan pembelian terhadap loyalitas pelanggan go food melalui variabel kepuasaan. Jurnal Intekna, 19(1), 40–45.

Izzati, F., Firamadhina, R., & Krisnani, H. (2016). Perilaku Generasi Z Terhadap Penggunaan Media Ssosial TIKTOK : TikTok Sebagai Media Edukasi dan Aktivisme. 0042, 199–208. https://doi.org/10.24198/share.v10i2.31443

Izzuddin, A. (2018). Pengaruh Label Halal, Kesadaran Halal Dan Bahan Makanan Terhadap Minat Beli Makanan Kuliner. Jurnal Penelitian Ipteks, 3(2), 100–114.

Muhammad, I. A. K. (2020). Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Pada Merchant Go Food Festival Duta Mall Banjarmasin. JIEB : JURNAL ILMIAH EKONOMI BISNIS, Vol 5 No 2, 227–237.

Muhammad, I. P. N. (2023). Pengaruh Kualitas Sistem Informasi , Harga Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Mahasiswa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Pada Jasa Gojek. JUEB: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 2(1).

Nurannisa. (2019). Generasi Milenial Dalam Penggunaan Aplikasi Go FoodE.

Nurbaiti. (2023). Perilaku Konsumtif Mahasiswa Dalam Membeli Produk Fashion Syariah: Studi Kasus Mahasiswi FEBI UINSU. El-Mujtama : Jurnal Pengabdian Masyarakat El-Mujtama : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1), 93–103. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v3i1.2265

Nurhidayah, A. A. P. & S. M. (2020). Analisis Faktor-Faktor Keputusan Pembelian Makanan Online Muslim Millenia. Journal of Multidisciplinary Studies, 4(December).

Rahman, A. A., & Handayani, T. (2022). Analisis Variabel yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Makanan Halal Melalui GoFood Saat Covid-19. BISNIS: Jurnal Bisnis Dan Manajemen Islam, 10(1), 149–174.

Rifai, K. (2019). Membangun Loyalitas Pelanggan (1st ed.). Zifarama Publish.

Septiani, D., & Ridlwan, A. A. (2022). The Effects of Halal Certification and Halal Awareness on Purchase Intention of Halal Food Products in Indonesia. Indonesian Journal of Halal Research, 2(2020), 55–60. https://doi.org/10.5575/ijhar.v2i2.6657

Setiawan, & Mauluddi, H.A.,. (2020). Determinan minat membeli produk halal. At-Tijaroh : Jurnal Ilmu Manajemen Dan Bisnis Islam, 5(2), 232–246.

Syaefurohim, A. (2022). Pengaruh Voucher Diskon, Pengalaman Konsumen, Dan Persepsi Nilai Terhadao Minat Beli Ulang Konsumen Pada Layanan Go Food Saat Pandemi Covid 19 (Studi Pada Masyarakat Kecamatan Binawidya Kota Pekanbaru (Vol. 19).

Syakib, M., Rifai, A., Nurhidayat, W., & Prianka, W. G. (2022). Pengaruh Halal Awarness , Sertifikasi Halal dan bahan makanan Halal terhadap keputusan pembelian produk makanan di Era Pandemic Covid-19. Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 5(4), 1563–1576.

Warisman, K. D. (2018). Analisis Faktor-Faktor yang Menentukan Keputusan Konsumen Menggunakan Ojek Online (Go-Jek) Berbasis Aplikasi di Kota Jember. In Repostory Universitas Jember.

Widian, A. A. (2021). Pengaruh Harga, Promosi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kualitas Menggunakan Jasa Go Food Dalam Perspektif Ekonomi Islam(Studi Pada Mahasiswa Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung).

Wijiastuti, R. D., & Cantika, N. (2021). Pengaruh persepsi harga, citra merek dan kualitas pelayanan terhadap minat beli ulang jasa gofood di kota sorong. Kalianda Halok Gagas, 4(1).

Wirananta, Z. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga PT GOJEK Terhadap Kepuasaan Konsumen GO-FOOD Di Padang. Jurnal Manajemen Dewantara, 1(2).

Yolanda, A. L., & Nuryati. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Go-Food Pada Go-Jek Di Kabupaten Sukoharjo. Aktual : Jurnal Akuntansi Dan Keuangan, 6(2), 75–83.

Yulian, E. A., Prahmadisti, M. S., Maharani, T. Y., & Arafah, W. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, dan Promosi Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada Pengguna Go Food Di Kota Jakarta. Jurnal Manajemen Dewantara, 6(1), 35–44.

Yulius, G., King, F. T., & Suhaidi, K. (2022). Faktor Keputusan Penggunaan Online Food Service Delivery System Pada Generasi Milenial Di Jakarta. Manajemen, 6(1), 58–75.

Zuchri, A. L. (2022). Pengaruh Promosi Dan Kesadaran Merek Terhadap Minat Beli Pada Kedai Kopi Kala Senja Kopi Galuh Mas Karawang. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 9(2).

PlumX Metrics

Published
2024-03-01
How to Cite
Marliyah, M., Yanti, N., & Rafli, M. (2024). FACTORS THAT INFLUENCE THE INTEREST OF GEN-Z MUSLIM CONSUMERS IN PURCHASING FOOD ON THE ONLINE FOOD SERVICE DELIVERY SYSTEM APPLICATION. Journal of Management : Small and Medium Enterprises (SMEs), 17(1), 55-66. https://doi.org/10.35508/jom.v17i1.13017

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.