PENGARUH SERTIFIKASI HALAL DAN BRAND IMAGE TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN PADA PRODUK MIXUE DI PALEMBANG
Abstract
This study aims to analyze the influence of halal certification and brand image on purchasing decisions on Mixue products. This study employs a quantitative methodology. A non-probability purposive sampling method was used to collect samples. This research was conducted by distributing questionnaires to 100 respondents who had purchased Mixue products at least once. The results of the research were carried out using classical assumption tests, which include normality tests, multicollinearity tests, heteroscedasticity tests, multiple linear regression analyses, determination coefficient analyses, t-tests, and F-tests. The results of the research show that, partially, there was a significant influence between halal certification and brand image on purchase decisions. And simultaneously, there is a significant influence between halal certification and brand image on purchasing decisions. The value of the R-squared determination coefficient indicated that the independent variable contributed as much as 66.1% of the dependent variable.
Keywords: Halal Certification; Brand Image; Purchase Decision
Downloads
References
Asnain, K., & Widiartanto, W. (2021). Pengaruh Brand Image, Brand Awareness Dan Product Quality Terhadap Keputusan Pembelian Laptop Merek Asus (Studi Pada Konsumen Laptop Asus Di Plasa Simpang Lima Semarang). Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 10, 813–821. https://doi.org/10.14710/jiab.2021.29819
Badan Pusat Statistik. (2023). Kota Palembang dalam Angka 2023. BPS Kota Palembang.
Badan Pusat Statistik. (2024a). Jumlah Penduduk Menurut Agama di Sumatera Selatan Tahun 2019-2022.
https://sumsel.bps.go.id/statictable/2023/04/30/184/jumlah-penduduk-menurut-agama-di-sumatera-selatan-tahun-2019-2022.html
Badan Pusat Statistik. (2024b). Jumlah Penduduk menurut Jenis Kelamin (Jiwa), 2022-2024. https://sumsel.bps.go.id/indicator/40/642/1/jumlah-penduduk-menurut-jenis-kelamin.html
Bessie, J. L. D., & Wie, W. E. (2024). Pengaruh Social Media Marketing Tiktok Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk Scarlett Whitening. Journal of Management : Small and Medium Enterprises (SMEs), 17(1), 211–225.
https://doi.org/10.35508/jom.v17i1.11547
Esfandiari, F., Al-Fatih, S., Nasera, F. A., Shaleh, T. R., Rahmawati, A. L., Elfauzi, F. K. A., & Zainsyah, L. A. (2021). Pendampingan Akad dan Sertifikasi Halal MUI serta Edukasi Jaminan Produk Halal pada Minuman Cangloh di Mergosono Kota Malang. Jurnal Dedikasi Hukum, 1(2), 87–99. https://doi.org/10.22219/jdh.v1i2.17607
Firmansyah, M. A. (2019). Pemasaran produk dan merek (planning & strategy). CV Qiara Media.
Garg, P., & Joshi, R. (2018). Purchase intention of “Halal” brands in India: the mediating effect of attitude. Journal of Islamic Marketing, 9(3), 683–694.
https://doi.org/10.1108/JIMA-11-2017-0125
Handriana, T., Yulianti, P., Kurniawati, M., Arina, N. A., Aisyah, R. A., Ayu Aryani, M. G., & Wandira, R. K. (2020). Purchase behavior of millennial female generation on Halal cosmetic products. Journal of Islamic Marketing, 12(7), 1295–1315. https://doi.org/10.1108/JIMA-11-2019-0235
Hartati, E. S. (2011). Kajian Formulasi (Bahan Baku, Bahan Pemantap) dan Metode Pembuatan Terhadap Kualitas Es Krim. Jurnal Gamma, 7, 1.
http://ejournal.umm.ac.id/index.php/gamma/article/view/1415
Hartini & Malahayatie. (2024). Implikasi Sertifikat Halal Dalam Manejemen Bisnis Industri Makanan Dan Minuman. GREAT, Jurnal Ekonomi Syariah, 1(02), 116–129. https://doi.org/https://doi.org/10.62108/great.v1i1.
Hasanah, U., & Ratna, S. M. (2023). Pengaruh Sertifikasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Scarlett Pada Mahasiswa Febi Uin Fatmawati Sukarno Bengkulu. Jurnal Ekonomi Dan Perbankan Syariah.
Jannah, S. R. (2014). Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu. Penambahan Natrium Benzoat Dan Kalium Sorbat (Antiinversi) Dan Kecepatan Pengadukan Sebagai Upaya Penghambatan Reaksi Inversi Pada Nira Tebu.
Kartika, S., Husni, H., & Millah, S. (2019). Pengaruh Kualitas Sarana dan Prasarana terhadap Minat Belajar Siswa dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(1), 113.
https://doi.org/10.36667/jppi.v7i1.360
Kementerian Koordinator. (2022). Tak Hanya Miliki Domestic Market yang Besar, Indonesia Juga Berpeluang Menjadi Produsen Halal Terkemuka Dunia. SIARAN PERS. https://ekon.go.id/publikasi/detail/4805/tak-hanya-miliki-domestic-market-yang-besar-indonesia-juga-berpeluang-menjadi-produsen-halal-terkemuka-dunia
Khotimah, K., & Astuti, P. B. (2022). Pengaruh Aksesibilitas dan Physical Evidence Terhadap Revisit Intention dengan Kepuasan Pengunjung sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi (JIMMBA), 4(4), 547–566. https://doi.org/10.32639/jimmba.v4i4.148
Kotler, P., Armstrong, G., & Opresnik, M. O. (2018). Principles of Marketing, Seventeenth Edition. In Pearson (17th ed.). Pearson Education.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2016). Marketing Management (12th ed.). PT.Indeks. https://books.google.co.id/books?id=UbfwtwEACAAJ
Lubis, R. H. (2017). Pengaruh Citra Merek dan Harga terhadap Keputusan Pembelian pada Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen Sukma Medan. Ilmu Manajemen, 5(1). https://doi.org/10.4135/9781412961288.n364
Moy, R. J., Nyoko, A. E., & Fanggidae, R. P. (2021). Pengaruh Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Samsung. GLORY Jurnal Ekonomi dan Ilmu Sosial, 2(2), 161-173.
Muhammad, R. (2015). Pengaruh Citra Merek (Brand Image) Terhadap Pengambilan Keputusan Pembelian Sepatu Nike Pada Mahasiswa FIK UNY. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
MUI. (2023). Tetapkan Kehalalan Mixue Ice Cream & Tea, MUI: Produknya Halal dan Suci. Mui Digital. https://mirror.mui.or.id/berita/49191/tetapkan-kehalalan-mixue-ice-cream-tea-mui-produknya-halal-dan-suci/
Nicky, O. (2019). Pengaruh Label Halal Dan Gaya Hidup Terhadap Keputusan Pembelian Produk Makanan Olahan Impor (Pada Masyarakat Muslim Kota Metro). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Nurdin, M. D. (2018). Pengaruh Label Halal, Harga Dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Roti Breadtalk (Studi Kasus Mahasiswa Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta). In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. (Vol. 3, Issue 1). https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf
Nyoko, A. E., Fanggidae, R. P., & Rani, L. R. (2020, December). Comparison Study of Wardah, Viva and Pixy Cosmetic Brand Image in Kupang City. In 5th International Conference on Tourism, Economics, Accounting, Management and Social Science (TEAMS 2020) (pp. 448-453). Atlantis Press.
Oswaldo, I. G. (2024). Ada di Setiap Belokan, Mixue Punya Gerai Terbanyak Ke-5 di Dunia. DetikFinance. https://finance.detik.com/berita-ekonomi-bisnis/d-6512119/ada-di-setiap-belokan-mixue-punya-gerai-terbanyak-ke-5-di-dunia
Purnasari, M. T. N. P. F. H. J. R. P. F. H. I. (2020). Serba-Serbi Mindset Halal (Kajian Mencapai Produk Halalan Thayyiban di Indonesia). GUEPEDIA.
https://books.google.co.id/books?id=2aFOEAAAQBAJ
Reza, O. (2019). Pengaruh Earning Per Share (EPS) dan Dividen Per Share (DPS) Terhadap Harga Saham PT Wijaya Karya (Persero) Tbk. Journal Sekuritas, 2, 156–171.
Rohmah, M.N. (2023). Pengaruh Sertifikasi Halal Dan Promosi Produk Mixue Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Sakti, M., Aryanti, D., & Yuli W, Y. (2015). Perlindungan konsumen terhadap beredarnya makanan yang tidak bersertifikat halal. Jurnal Yuridis, 2(1), 62–77.
Sangadji, E. M., & Sopiah. (2013). Perilaku Konsumen : Pendekatan Praktis Disertai Himpunan Jurnal Penelitian (1st ed.). Andi.
Siti, N. A. (2023). Kepastian Hukum Perlindungan Konsumen Labelisasi Kehalalan Produk (Studi Kasus Mixue Ice Cream And Tea). Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta.
Sugiyono. (2020). METODE PENELITIAN : Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif (3rd ed.). Alfabeta.
Syaifullah, M. F., & Aniar, M., & Swasono, H. (2024). Sifat Fisikokimia Kimia Es Krim Temu Mangga ( Curcuma Manggal Val ) dengan Penambahan CMC ( Carboxiaesil Methyl Cellulose ). 6(6), 2709–2719.
Triana, U. (2021). Pengaruh Sertifikasi Halal, Kesadaran Halal, Bahan Makanan, Dan Citra merek Produk Terhadap Minat Beli Produkmakanan Halal (Studi Kasus Mahasiswa Muslim Di Malang). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB, 9(2).
https://jimfeb.ub.ac.id/index.php/jimfeb/article/view/7711
Warto, W., & Samsuri, S. (2020). Sertifikasi Halal dan Implikasinya Bagi Bisnis Produk Halal di Indonesia. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 2(1), 98. https://doi.org/10.31000/almaal.v2i1.2803
Yufiansya, F. M. & Dora, Y. M. (2023). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Mixue Di Cimahi Utara. Jurnal Bisnis, Ekonomi, Dan Sains, 2(1), 260–273. https://doi.org/10.33197/bes.vol2.iss1.2022.1503
Yuhandari, M., Safari, E. A., & ... (2020). Perancangan Strategi Promosi Scoop And Skoop Di Kota Bandung.(2), 2600–2609.