PENGARUH KUALITAS PRODUK, KEPERCAYAAN MEREK DAN SOCIAL MEDIA MARKETING TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN LIPSTIK WARDAH DI KOTA SURABAYA
Abstract
In the era of rapid technological advancement, companies need to devise the right strategies and enhance innovation to attract consumers and excel in the dynamic market competition. This study aims to investigate the influence of product quality on purchasing decisions, examine the impact of brand trust on purchasing decisions, and explore the effect of social media marketing on purchasing decisions. The study employs a quantitative approach. The population consists of Wardah lipstick consumers in Surabaya City, and a sample of 120 respondents is drawn. Purposive sampling is utilized as the sampling technique. Data collection is conducted using questionnaires, and a Likert scale is employed to measure the variables in the study. The analysis technique used is partial least squares (PLS) analysis with the aid of SmartPLS software. The findings of the study reveal that product quality and brand trust significantly influence purchasing decisions. However, social media marketing does not significantly impact purchasing decisions.
Keywords: Product Quality; Brand Trust; Social Media Marketing; Purchasing Decisions
Downloads
References
Anggraeni, H., & Rachmi, A. (2023). Pengaruh Brand Trust Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Hijab Pada Toko Trend Hijab Malang. Jurnal Aplikasi Bisnis, 9(1), 8–13. https://doi.org/10.33795/jab.v9i1.570.
Asari, A., Zulkarnaini, Hartati, Anam, A. C., & Suparto. (2023). Pengantar Statistika.
Binrany Y. A., et al. (2024). Analisis Media Sosial dalam Peningkatan Pemasarasn Global. Student Scientific Creativity Journal (SSCJ). 2(4), 109-117.
Darmawan, A. T., & Setiawan, M. B. (2024). Pengaruh Influencer Marketing, Electronic Word of Mouth dan Social Media Marketing Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Pada Pembelian Produk Erigo Di Kota Semarang). Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah, 7(1), 778–790.
Elliyana, E., Lidiana, Agustina, T. S., & Sedyoningsih, Y. (2022). Dasar-dasar Pemasaran.
Febrianty, E., Pudjoprastyono, H., & Ariescy, R. R. (2024). Pengaruh Kualitas Produk, Citra Merek dan Gaya Hidup terhadap Keputusan Pembelian Smartphone Iphone: Studi Pada Mahasiswa Angkatan 2019 Feb UPN ”Veteran” Jawa Timur. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6, 2870–2881.
https://doi.org/10.47467/alkharaj.v6i2.4227
Galang, A., Manggabarani, A. S., & Handayani, T. (2020). Analisis Keputusan Pembelian Konsumen Milenial Pada Provider Smartphone (Studi Pada Pengguna Provider Simpati). Prosiding Biema, 1(1), 714–726.
Hamid, R. S., & Anwar, S. M. (2019). Struktur Equation Modeling (SEM) Berbasis Varian : Konsep Dasar dan Aplikasi dengan Program SmartPLS 3.2.8 dalam Riset Bisnis. PT Inkubator Penulis Indonesia.
Hardani, Andriani, H., Ustiawaty, J., & Utami, E. F. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif.
Herviani, V., Hadi, P., & Nobelson. (2020). Analisis Pengaruh Brand Trust, E-WOM, dan Social Media Influencer Terhadap Keputusan Pembelian Lipstik Pixy. Prosiding Biema, 1, 1351–1363.
Husna & Juwitasari. (2024). Pengaruh Testimoni pada Keputusan Pembelian Produk, Seberapa Besar Dampaknya ?. Diakses pada 31 oktobeer 2024 dari https://ukmindonesia.id/baca-deskripsi-posts/pengaruh-testimoni-pada-keputusan-pembelian-produk-seberapa-besar-dampaknya.
Kementerian Ekonomi Republik Indonesia. (2024). Hasilkan Produk Berdaya Saing Global, Industri Kosmetik Nasional Mampu Tembus Pasar Ekspor dan Turut Mendukung Penguatan Blue Economy. Diakses pada 18 Maret 2024 dari https://tinyurl.com/nwv2mun2
Kwon, J. H., Jung, S. H., Choi, H. J., & Kim, J. (2020). Antecedent factors that affect restaurant brand trust and brand loyalty: focusing on US and Korean consumers. Journal of Product and Brand Management, 30(7), 990–1015.
https://doi.org/10.1108/JPBM-02-2020-2763
Marham, M., Arief, M. Y., & Soeliha, S. (2023). Pengaruh Kualitas Produk Dan Lokasi Terhadap Kepuasan Konsumen Melalui Minat Beli Sebagai Variabel Intervening Pada Toko Cantika Panji Situbondo. Jurnal Mahasiswa Entrepreneurship (JME), 2(3), 543. https://doi.org/10.36841/jme.v2i3.3269
Maulidah, H. R., & Andriana, A. N. (2023). Pengaruh Kepercayaan Merek , Kualitas Produk dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Produk Emina. Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (EKUITAS), 5(2), 416–424.
https://doi.org/10.47065/ekuitas.v5i2.4481
Nadiya, F. H., & Wahyuningsih, S. (2020). Pengaruh Kualitas Produk, Harga dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Fashion 3second Di Marketplace (Studi Pada Mahasiswa Pengguna Fashion 3second Di Kota Semarang). 3.
Nur, F. S., Lailly, D. W., & Wirdayanti, S. (2024). Analisis Pengaruh Social Media Marketing, Influencer Marketing dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus: Konsumen Durian di King Goval Farm, Gresik). Jurnal Agri Sains, Vol.8.
Nurlaily, A., Maduwinarti, A., & Mulyati, A. (2023). Pengaruh Social Media Marketing Terhadap Keputusan Pembelian Produk Camille Pada Generasi Z Di Surabaya. Sosialita, 1095–1106.
Nyoko, A. E. L. (2022). The role of social media marketing during the Covid-19 pandemic. Jurnal Manajemen Maranatha, 21(2), 113-120.
Pakan, E. D., & Purwanto, S. (2022). Pengaruh Beauty Influencer Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Facial Wash Garnier Di Surabaya. Scientific Journal of Reflection: Economic, Accounting, Management and Business, 5(3), 764–772.
Permatasari, D., & Pudjoprastyono, H. (2024). Pengaruh Kualitas Produk dan Brand Trust terhadap Keputusan Pembelian Air Minum Dalam Kemasan Merek Club. Al-Kharaj : Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 6(2), 1107–1117. https://doi.org/10.47467/alkharaj.v6i2.4119
Qalbi, B. N., Idris, A. A., & Haeruddin, M. I. W. (2024). Pengaruh Social Media Marketing terhadap Keputusan Pembelian pada Platform Tiktok Shop (Survei pada Mahasiswa Universitas Negeri Makassar Angkatan 2020-2023). Inisiatif: Jurnal Ekonomi, Akuntansi Dan Manajemen, 3(2), 406–417.
Selvia, D., & Deliana, Y. (2022). Pengaruh Social Media Marketing Melalui Instagram Terhadap Keputusan Pembelian Sayur Organik Di Warung 1000 Kebun Bandung. Mimbar Agribisnis: Jurnal Pemikiran Masyarakat Ilmiah Berwawasan Agribisnis, 8(2), 1476. https://doi.org/10.25157/ma.v8i2.8044
Setiyadi, I. N., Alamsyah, A. R., & Rachmawati, I. K. (2022). Pengaruh Kualitas Produk, Social Media Marketing, E-WOM dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Produk Skincare Alzena di Kabupaten Pati. 8(July), 122–136.
Shakti, N. W., Mahmud, Panjaitan, R., & Purusa, N. A. (2024). Pengaruh Kualitas , Presepsi Harga , Dan Citra Merek Terhadap Minat Beli Ulang Produk The Executive Di Kota Semarang Dengan Keputusan Pembelian Sebagai Variabel Intervening. 13(2), 470–483.
Sitorus, S. A., Romli, N. A., Tingga, C. P., Sukanteri, N. P., & Putri, S. E. (2022). Brand Marketing: The Art of Branding.
Sucita, I. K. O., & Yulianthini, N. N. (2023). Pengaruh Social Media Marketing, Word of Mouth dan Desain Produk terhadap Keputusan Pembelian Konsumen di Dana Iswara Dulang. Prospek: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 5(1), 29–37. https://doi.org/10.23887/pjmb.v5i1.49918
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.
Taan, H., Radji, D. L., Rasjid, H., & Indriyani. (2021). Social Media Marketing Untuk Meningkatkan Brand Image. Journal of Management & Business, 4(1), 315–330. https://doi.org/10.37531/sejaman.v4i1.1268.
Tami Adinda. (2019). 6 Alasan Mengapa Lipstik Wardah Jadi Favorit Masa Kini. Diakses pada 31 oktober 2024 dari https://www.beautynesia.id/beauty/6-alasan-kenapa-lipstik-wardah-jadi-favorit-wanita-masa-kini/b-97516.
Wardah. (2024). Inspiring Movement. Diakses pada 31 oktober 2024 dari https://inspiringmovement.wardahbeauty.com/about#:~:text=Wardah%20merupakan%20brand%20kosmetik%20halal,perempuan%20tampil%20cantik%20sesuai%20karakternya.
Yulistria, R., Handayani, E. P., Susilowati, I. H., & Aulia, S. (2023). Pengaruh Kualitas Produk Terhadap Kepuasaan Pelanggan Pada PT Mitra Bangun Perwira. Jurnal Swabumi, 11(1), 13–22.