THE PRACTICE OF GROUP THERAPY FOR HIGH-RISK PRISONERS AS AN EFFORT TO BUILD SELF-ADJUSTMENT
(CASE STUDY AT BANJARMASIN CLASS IIA CORRECTIONAL INSTITUTION)
Abstract
This study aims to explore the practice of group therapy for high-risk prisoners in building self-adjustment at the Banjarmasin Class IIA Correctional Institution. The method used was a case study, where data was obtained through observation and interviews with prisoners and prison officers. The results showed that group therapy is effective in helping prisoners overcome internal conflicts, increase social support, and strengthen relationships between prisoners. The active participation of prisoners in therapy sessions is an important indicator in their adjustment process. In addition, a conducive prison environment and support from officers also contributed to the success of the therapy. In conclusion, the practice of group therapy not only supports prisoners' self-adjustment but also encourages the development of positive social relationships, making it important to be implemented sustainably in rehabilitation programs in correctional institutions.
Keywords: Therapeutic Practice; Prisoners; Self Adjusment
Downloads
References
Butar-Butar, E., Subroto, M., Ilmu, P., & Abstrak, P. (2021). Perlakuan Terhadap Narapidana Lanjut Usia High Risk. 8(6). Https://Doi.Org/10.31604/Justitia.V8i6
Deonisia A. (2023, December 11). Angka Percobaan Bunuh Diri Pada Laki-Laki Lebih Tinggi. Kompas.Id.
Ediati, A. (2016). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Resiliensi Pada Narapidana Di Lembaga Pemasyarakatan Kelas IIA Wanita Semarang (Vol. 5, Issue 3).
Equatora, M. A., & Rachmayanthy. (2023). Praktik Bimbingan Sosial Bagi Klien Pemasyarakatan Risiko Tinggi (H. Rachim, Ed.). Balitbangkumham.Pres.
Favril, L., Indig, D., Gear, C., & Wilhelm, K. (2020). Mental disorders and risk of suicide attempt in prisoners. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 55(9), 1145–1155. https://doi.org/10.1007/s00127-020-01851-7
Febrianto, B., Ambarini, T. K., Psikologi, F., & Surabaya, U. A. (2019). Efektivitas Konseling Kelompok Realita Untuk Menurunkan Kecemasan Pada Klien Pemasyarakatan (Vol. 07, Issue 01).
Fuady, A., I., Arief, M., Rahayu, P., & Artikel, S. (2019). Ide Dan Upaya Bunuh Diri Pada Mahasiswa Info Artikel Abstrak.
Http://Journal.Unnes.Ac.Id/Nju/Index.Php/Intuisi
Gandhi, B. S., Megawaty, D. A., & Alita, D. (2021). Aplikasi Monitoring Dan Penentuan Peringkat Kelas Menggunakan Naïve Bayes Classifier. Jurnal Informatika Dan Rekayasa Perangkat Lunak (JATIKA), 2(1), 54–63.
http://jim.teknokrat.ac.id/index.php/informatika
Harahap, D., Dakwah, F., Komunikasi, I., & Padangsidimpuan, I. (n.d.). Teori Carl Rogers dalam Membentuk Pribadi dan Sosial yang Sehat. http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/Irsyad
Imaduddin, H., Ali, M., Maki, Z. S., Tamyis, A. R., Muhammad, A. A., Aji, D. A. A., Yusuf, N A. T., & Sri, M. (2020). Psikologi Penjara : Penerapan Psikologi dalam Proses Pemasyarakatan.
Kasus, S., Psikologi, I., & Nindialoka, H. (n.d.). Group Reality Therapy untuk mereduksi kecemasan narapidana wanita dalam menghadapi respon sosial menjelang masa pembebasan bersyarat, PROCEDIA.
https://doi.org/10.22219/procedia.v9i3.16321
Mas, M., Salam, A., & Permasyarakatan Kelas Makassar, L. I. (2020). Penanganan Narapidana Risiko Tinggi Dalam Pemenuhan Hak-Haknya Untuk Mendapatkan Program Pembebasan Bersyarat Di Lapas Kelas I Makassar, Handling Of High Risk Prisoners in Fulfilling Their Rights to be Eligible for Parole Programs in Class I Penitentiary Makassar. In Journal of Law (Vol. 3, Issue 1).
https://postgraduate.universitasbosowa.ac.id/
Melati, A., & Wibowo, P. (2023). Pengaruh Penyesuaian Diri terhadap Tingkat Stres Narapidana Seumur Hidup di Lembaga Pemasyarakatan Kelas I Cipinang. Jurnal Intelektualita: Keislaman, Sosial, Dan Sains, 12, 2023.
https://doi.org/10.19109/intelektualita.v12i02.19825
Oktasari, E., & Suryadi, E. (n.d.). Penggunaan Media Audio Visual Terhadap Kemampuan Menyimak Teks Hasil Observasi The Use Of Audio Visual Media On The Ability Of Listening To Text Observations (Vol. 4, Issue 1).
Prabowo, Y., Subekti, W. I., & Cindy, N. A. A. (n.d.). Program Studi Keperawatan Program Sarjana Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Kusuma Husada Surakarta 2020 Analisis Faktor Yang Mempengaruhi Depresi Pada Narapidana Di Rumah Tahanan Klas I Kota Surakarta.
Prihatsanti, U., Suryanto, S., & Hendriani, W. (2018). Menggunakan Studi Kasus sebagai Metode Ilmiah dalam Psikologi. Buletin Psikologi, 26(2), 126. https://doi.org/10.22146/buletinpsikologi.38895
Putri, R. N., Hidayah, N., & Mujidin. (2021a). Penyesuaian Diri, Dukungan Sosial, dan Gaya Belajar Visual : Kontribusi terhadap Stres Akademik Siswa di Masa Pandemi. Psyche 165 Journal, 339–345. https://doi.org/10.35134/jpsy165.v14i4.136
Putri, R. N., Hidayah, N., & Mujidin. (2021b). Penyesuaian Diri, Dukungan Sosial, dan Gaya Belajar Visual : Kontribusi terhadap Stres Akademik Siswa di Masa Pandemi. Psyche 165 Journal, 339–345. https://doi.org/10.35134/jpsy165.v14i4.136
Rahardjo, H. M., & Si, M. (2017). Studi Kasus Dalam Penelitian Kualitatif: Konsep Dan Prosedurnya
Rusli, M. (n.d.). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar/Deskriptif dan Studi Kasus. http://repository.uin-
Saputra, D., & Satiadarma, M. P. (n.d.). Penerapan Art Therapy Untuk Mengurangi Perilaku Menyakiti Diri Sendiri (Self-Injurious Behavior) Pada Dewasa Muda Yang Mengalami Distress Psikologis.
Sari, M. (n.d.). Penelitian Kepustakaan (Library Research) dalam Penelitian Pendidikan IPA.
Sasmito, M. (2023, November 29). KPAI: 12 Anak Bunuh Diri Sepanjang 2023. KPAI.
Sukmanawati, C., & Prastiti, W. D. (2020). Religiusitas, kebermaknaan hidup, dukungan sosial dan penyesuaian diri narapidana. Jurnal Psikologi Terapan Dan Pendidikan, 2(2), 87. https://doi.org/10.26555/jptp.v2i2.18459
Sulistio, P., Anwar, U., & Pemasyarakatan, P. I. (2022). Faktor Yang Mempengaruhi Masalah Kesehatan Mental Pada Narapidana Blok Resiko Tinggi Di Lapas Kelas I Semarang Article History (Vol. 11, Issue 2).
https://ejournal.unibabwi.ac.id/index.php/sosioedukasi/index
Teori, L., & Asrama, A. S. (n.d.). BAB II. http://en.wikipedia.org/wiki/Borarding_school
Abdul, G. R., Wulan, S. S., dan Putri, S., Sipin, D., (n.d.). Pelaksanaan Pembinaan Terhadap Narapidana di Lembaga Pemasyarakatan Perempuan Klas IIB Jambi15(2), 273–284. https://doi.org/10.33087/legalitas.v15i2.512
Trinurmi, S., Bimbingan, J., Islam, P., Dakwah, F., Uin, K., & Makassar, A. (n.d.). Teknik Terapi Kelompok (Group Theraphy).
http://imron46.blogspot.com/2011/07/terapi-aktivitaskelompokorientasi.html.Diambil
Wijaya H. (2018). Analisis Data Kualitatif Ilmu Pendidikan Teologi. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Wijaya H. (2019). Analisis Data Kualitatif: Sebuah Tinjauan Teori & Praktik. Sekolah Tinggi Theologia Jaffray.
Wuryansari, R., & Subandi, S. (2019). Program Mindfulness for Prisoners (Mindfulners) untuk Menurunkan Depresi pada Narapidana. Gadjah Mada Journal of Professional Psychology (GamaJPP), 5(2), 196. https://doi.org/10.22146/gamajpp.50626