PENGARUH ORIENTASI PASAR, ORIENTASI KEWIRAUSAHAAN, TRAINING DAN KEMAMPUAN MANAJEMEN TERHADAP KEUNGGULAN BERSAING
Abstract
This study aims to determine the effect of Market Orientation, Entrepreneurial Orientation, Training, and Management Ability on Competitive Advantage in Bakti culinary businesses. This research is a quantitative study with a questionnaire data collection method. The number of samples was 17 respondents. The analysis technique uses Multiple Linear Regression Analysis with the assistance of SPSS. The results of this study indicate that Entrepreneurial Orientation, Training, Management Capability, and Market Orientation simultaneously have a positive effect on competitive advantage. The suggestion for the next research is to discuss deeper into the comparison of management capabilities in terms of soft skills obtained self-taught with training, so that it can contribute to competitive advantage.
Keywords: Competitive Advantage; Entrepreneurship Orientation; Training; Market Orientation; Management Capability
Downloads
References
Anfas, & Hidayanti, I. (2022). Keunggulan Bersaing UMKM Berbasis Sumber Daya di Tengah Pandemi Covid-19. Journal of Management and Business (JOMB), 4(1), 484–494.
Aufar, E., Adman, A., & Suwatno, S. (2016). Pengaruh Knowledge Management Terhadap Kompetensi Manajerial Para Pengusaha Industri Kecil Di Kabupaten Cirebon. Jurnal MANAJERIAL, 15(1), 58–69. https://doi.org/10.17509/manajerial.v15i1.9472
Cahyani, A. A., Mallongi, S., & Mahmud, A. (2021). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan, Inovasi Produk, Keunggulan Bersaing, Terhadap Kinerja Pemasaran Usaha Nasi Kuning di Kota Makassar. EMBA, 4(1), 219–232. https://doi.org/10.33096/paradoks.v4i1.768
Claudya, M., Suryani, W., & Parulian, T. (2020). Engaruh Sistem Pemasaran Kewirausahaan Terhadap Keunggulan Bersaing Dan Inovasi Pada Ukm Kuliner Kota Medan. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis (JIMBI), 1(2), 8–18. https://doi.org/10.31289/jimbi.v1i2.397
Handayani, M. M., & Wati, L. P. V. I. P. (2020). Analisis Pengaruh Orientasi Pasar Inovasi Produk Sebagai Strategi Bersaing Serta Pengaruhnya Terhadap Kinerja Usaha (study pada usaha kerajinan kayu di desa sebatu gianyar). Bisma: Jurnal Manajemen, 6(2), 57–66.
Hartanty, I. T., & Ratnawati, A. (2013). Peningkatan Kinerja Pemasaran Melalui Optimalisasi Keunggulan Bersaing. Ekobis, 14(2), 72–89.
Hidayati, I., Damayanti, R., & Arif, S. (2022). Peningkatan Keunggulan Bersaing Melalui Startegi Deerensiasi Produk , Inovasi Produk Terhadap Kinerja Pemasaran pada Produk. E-QIEN : Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 9(2), 429–439.
Kadarningsih, A. (2013). Keunggulan Bersaing; Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Dan Dampaknya pada Kinerja Selling-In. Media Ekonomi & Teknologi Informasi, 21(1), 01–18.
Khairil Hamdi. (2019). Pengembangan Usaha Kuliner Home Industri Sebagai Peluang Kaum Perempuan Menuju Industri Kreatif. Dinamisia : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3, 110–116. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v3i2.2867
Kusdiartini, V., Soekesi, A. E. M., Prapti, M. S., & Perstianto, B. (2020). Kontribusi Keputusan Operasi dalam Pencapaian Keunggulan Bersaing Biaya Rendah (Low Cost) pada Monica Collection Semarang. Jemap, 3(1), 14–35. https://doi.org/10.24167/jemap.v3i1.2669
Kusuma, F. S. D., & Devie. (2013). Analisis Pengaruh Knowledge Manajement Tehadap Keunggulan Bersaing dan Kinerja Perusahaan. 1–8.
Lasalewo, T. (2012). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keunggulan Bersaing Industri di Provinsi Gorontalo. Jurnal Teknik & Manajemen Industri, Vol. 7(2), 29–43.
Narto, N., & HM, G. B. (2020). Penguatan Strategi Pemasaran Pudak di Tengah Pandemi Covid-19 untuk Meningkatkan Keunggulan Bersaing Usaha Mikro Kecil Menengah Kota Gresik. Jurnal INTECH Teknik Industri Universitas Serang Raya, 6(1), 48–54. https://doi.org/10.30656/intech.v6i1.2195
Nasution, N. P., Zulfadil, Z., & Setiawan, D. (2021). Pengaruh Manajemen Pengetahuan Dan Pembelajaran Organisasi Terhadap Inovasi Serta Dampaknya Terhadap Keunggulan Bersaing PT. Bank Riau Kepri. Jurnal Akuntansi Dan Ekonomika, 11(1), 33–43. https://doi.org/10.37859/jae.v11i1.2529
Palwaguna, I. K. E. J., & Yasa, N. N. K. (2021). 肖沉 1, 2, 孙莉 1, 2∆, 曹杉杉 1, 2, 梁浩 1, 2, 程焱 1, 2. E-Jurnal Managemen Unud, 10(12), 1347.
Paulus, A. L., & Murdapa, P. S. (2016). Pemanfaatan Teori Resource-Based View Pada Ritel Minimarket : Implikasinya Terhadap Strategi Dan Keunggulan Bersaing. Jurnal Riset Ekonomi Dan Manajemen, 16(2), 215. https://doi.org/10.17970/jrem.16.160204.id
Permana, Y., & Novadjaja, L. H. (2012). Analisis Pengaruh Pelatihan Terhadap Kinerja Karyawan Di Kantor PT. Pembangkitan Jawa-Bali Unit Pembangkitan Brantas. 011, 1–14. https://www.semanticscholar.org/paper/7472d2485907fadc6b06369b1b14e696eb2c1d45
Rasyidi, M. F., & Sudjatno. (2016). Pengaruh Orientasi Kewirausahaan Terhadap Kinerja Pemasaran Melalui Keunggulan Bersaing Sebagai Variabel Mediasi (Studi Pada Umkm Keripik Buah di Wilayah Malang Raya). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1–14.
Setiawan, H. (2012). pengaruh orientasi pasar, orientasi teknologi dan inovasi produk terhadap keunggulan bersaing usaha songket skala kecil di kota Palembang. Jurnal Orasi Bisnis, 8(2), 12–19. https://jurnal.polsri.ac.id
Suendro, G. (2012). Analisis Pengaruh Inovasi Produk Melalui Kinerja Pemasaran untuk Mencapai Keunggulan Bersaing Berkelanjutan. Indonesian Journal of Marketing Science, 10(3), 317–326.
Suharto, R. (2018). Analisa Pengaruh Supply Chain Management terhadap Keunggulan Bersain Kinerja Perusahaan. Jurnal Akuntansi Bisnis, 1.
Sulistiani, D. (2013). MENCAPAI KEUNGGULAN BERSAING DENGAN STRATEGI DIFERENSIASI. Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, 4(2), 1–17.
Sulistyawati, A. I., Indarto, & Saifudi. (2018). Beberapa Faktor yang Mempengaruhi Keunggulan Bersaing pada UMKM Handycraft di Semarang. Prosiding Seminar Nasional Unimus, 1, 307–315.
Sulistyawati, A. I., & Indrayani, R. A. (2012). Pengaruh Kepuasan Karyawan, Training, Turnover, Dan Produktivitas Karyawan Terhadap Keunggulan Bersaing Melalui Kinerja Perusahaan. Jurnal Dinamika Akuntansi, 4(2), 83–93.
Supranoto, M. (2012). Strategi Menciptakan Keunggulan Bersaing Produk Melalui Orientasi Pasar Inovasi dan Orientasi Kewirausahaan Dalam Rangka Meningkatkan Kinerja Pemasaran. E-Journal Undip, 1–11. http://eprints.undip.ac.id/24205/
Wijaya, G. A. (2021). Peran Sektor Pariwisata Dalam Peningkatan Pajak Di Kabupaten Toraja Utara. Jurnal Litbang Sukowati : Media Penelitian Dan Pengembangan, 5(1), 108–124. https://doi.org/10.32630/sukowati.v5i1.261
Zanariah, M., & Ferdinansyah, A. (2021). Pengaruh Return on Equity (Roe) Dan Price Earning Ratio (Per) Terhadap Harga Saham Perusahaan Manufaktur Sub Sektor Farmasi Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Kompetitif, 10(2), 34. https://doi.org/10.52333/kompetitif.v10i2.817