Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Menggunakan Smart Apps Creator Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar di Kelas VIII SMP Negeri 2 Amabi Oefeto

  • Risky Arnis Septian Hello(1*)
    Universitas Nusa Cendana
  • (*) Corresponding Author
Keywords: ANDROID, SMART APPS CREATOR

Abstract

This study aims to develop android-based mathematics learning media using Smart Apps Creator on flat-sided space building material for class VIII students of SMP Negeri 2 Amabi Oefeto which is valid, practical, and effective. The method used in this research is the Research and Development method with the ADDIE model, namely: analysis, design, development, implementation, and evaluation. The data collection techniques and instruments used were interviews, questionnaires, and tests. The results showed that the average validity of the media was 4.5 including the "very valid" category. For the practicality aspect, the average teacher response result is 4.56, the response from small class students is 4.6 and the large class is 4.8 so that it is included in the "very practical" category. For the effectiveness criteria, the percentage of small class learning completeness is 100% and the large class obtained 71.8% completeness so that it is categorized as "effective". Thus, the learning media developed is valid, practical, and effective

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adu, J. P., Nenohai, J. M., & Rimo, I. H. E. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Menggunakan Smart Apps Creator pada Materi Pola Bilangan. FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 3(1), 75-87.
Bangngu, S.G., Nenohai, J. M., & Samo, D. D. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android pada Materi Transformasi Geometri pada Siswa kelas IX SMPN 15 Kota Kupang. FRAKRAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 3(2), 52-64.
Demon, H. S., Nubatonis, O. E., & Dominikus, W. S. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Dengan Menggunakan Software ISpring suite Suite 6 Pada Materi Perbandingan Untuk Peserta didik Kelas VII SMPN 1 Atambua. (Skripsi). Pendidikan Matematika. Universitas Nusa Cendana.
Dola, D. D., Dominikus, W. S., & Nubatonis, O. E. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android menggunakan Power Point dan Ispring Suite 9 pada materi Aritmatika Sosial untuk Siswa Kelas VII SMPN 1 Atambua. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SEMNASDIKA) 1, Program Studi Pendidikan MAtematika, Universitas Timor, Vol. 1, pp.62-67.
Fobia, S. S., Nenohai, J. M., & Nubatonis, O. E. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Menggunakan Smart Apps Creator Pada Materi Pecahan Untuk Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Amanuban Barat. Haumeni Journal Of Education, 3(1), 63-76.
Jebatu, M. O. E., Nenohai, J. M. & Samo, D. D.(2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Aplikasi Android pada Materi Bentuk Aljabar untuk Meningkatkan Hasil Belajar SIswa SMP. Fraktal: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 3(1), 53-63.
Putriani, D., & Waryanto, N. H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android dengan Program Construct 2 Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar untuk Siswa SMP Kelas 8. Jurnal Pedagogik Matematika, 6(4), 1-10.
Saputra, P. A., & Lumbantoruan, J. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Articulate Storyline pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII, Jurnal Pendidikan, Matematika, dan Sains, 1(1), 35-49.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : ALFABETA.
Trista, L. B., & Iffah, J. D. N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Geometri Ruang Berbasis Android Berbantuan Smart Apps Creator untuk Meningkatkan Kemampuan Pembuktian. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(3), 1716-1728.

PlumX Metrics

Published
2023-11-28
How to Cite
Hello, R. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Menggunakan Smart Apps Creator Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar di Kelas VIII SMP Negeri 2 Amabi Oefeto. FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 4(2), 8-20. https://doi.org/10.35508/fractal.v4i2.13466
Section
Articles