Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IX SMP Angkasa Kupang Pada Materi Kesebangunan dan Kekongruenan Berbantuan E-book Interaktif

  • Yumitro Aretwin Bees(1*)
    Pendidikan matematika, FKIP Universitas Nusa Cendana, Kupang
  • Damianus D. Samo(2)
    Universitas Nusa Cendana
  • Ofirenty Elyada Nubatonis(3)
    Universitas Nusa Cendana
  • (*) Corresponding Author

Abstract

This research was motivated by the mathematics learning results of class IX students at Angkasa Kupang Middle School, especially in the material of congruence and congruence which were still low. The aim of this research is to improve the learning outcomes of class IX students at SMP Angkasa Kupang on congruency and congruence material.

The type of research used is Classroom Action Research (PTK) which refers to the Kemmis & Mc Taggart model, which is carried out in 2 cycles with each cycle consisting of 4 stages, namely: 1) Planning; 2) Implementation; 3) Observation; and 4) Reflection. The data collection techniques in this research are observation and tests, while the data analysis is descriptive qualitative and quantitative.

The results of this research show that the learning outcomes in cycle I were 55,55%, increasing to 81,48% in cycle II, the value of implementing observations of teacher teaching activities in cycle I was 93,17% increasing to 100% in cycle II and the value of implementing activities students in cycle I was 76,92%, increasing to 96,15% in cycle II. Thus, it can be concluded that the application of the problem based learning model assisted by interactive e-books can improve the learning outcomes of class IX students at SMP Angkasa Kupang on congruence and congruence material.

Keywords: interactive e-book, learning outcomes, problem based learning, similarity and congruence

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayu, I. D., Parimita, M., & Bayu, G. W. (2022). E-Book Berbasis Problem Based Learning Materi Bangun Ruang Muatan Matematika Kelas VI SD. Jurnal Edutech Undiksha,10(2), 353–363.
Baehaqi, I., & Widiatsih, A. (2021). Penerapan Problem Based Learning dengan Memanfaatkan CD Interaktif Pokok Bahasan Kesebangunan dan Kekongruenan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Education Jurnal, 5(1), 65-74.
Ciptaningtyas, W. (2022). Pengembangan E-Book Interaktif Berbasis Canva Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia Untuk Siswa Kelas V SD. (Skripsi). Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Universitas Nusantara Persatuan Guru Republik Indonesia, Kediri.
Dinnisa, K.., & Sulistyowati, F. (2022). Pengaruh e-modul interaktif berbasis canva pada materi kekongruenan dan kesebangunan terhadap siswa minat belajar rendah. ProSandika, 4(1).
Doko, J. (2019). Penerapan Pembelajaran Kontekstual Berbasis Budaya Sabu untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Persegi Panjang dan Belah Ketupat Kelas VIII SMP Negeri 2 Sabu Barat. (Skripsi). Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Nusa Cendana, Kupang.
Do Lalu, P. E. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Berbantuan Alat Peraga Blok Pecahan Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Pecahan di Kelas VII B SMP Negeri 1 Sabu Timur. (Skripsi). Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Nusa Cendana, Kupang.
Faiz, A., Nurhabibah, P., & Wardani, M. A. (2022). Penggunaan Media Interaktif Berbasis Ebook di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7352–7359.
Hakiim, S., & Hidayati, F. H. (2021). Problematika Pembelajaran Daring Materi Kesebangunan dan kekongruenan ditinjau dari siswa. Journal in Mathematics Education ,1(1), 44–52.
Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi Hasil PISA (The Programme For International Student Assesment): Upaya Perbaikan Bertumpu Pada Pendidikan Anak Usia Dini). Jurnal Golden Age, 4(1), 30–41.
Hiastuti, F. R. M. (2013). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis TIK Pada Pembelajaran Matematika Pokok Bahasan Kesebangunan Dan Kekongruenan di Kelas IX SMP Negeri 2 Jetis, Bantul. (Skripsi). Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta.
Idrus, R. (2021). Pengaruh Penggunaan E-Book Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ipa Di Kelas Vll SMP N 1 Sungguminasa Kabupaten Gowa. (Skripsi). Program Studi Teknologi Pendidikan, Universitas Muhhamadiyah Makassar, Gowa.
Jannah. (2022). E-Book Interaktif Berbasis Canva Sebagai Inovasi Sumber Belajar Materi Sistem Pencernaan Manusia Kelas V SD. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 10(2), 160–174.
Madin, M. S. D. (2022). Penerapan Model Discovery Learning Dengan Menggunakan Aplikasi Cabri 3D Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas Vlll C SMP Negeri 10 Kupang. (Skripsi). Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Nusa Cendana, Kupang.
Masrinah, E. N. dkk. (2019). Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Seminar Nasional Pendidikan, 1, 924–932.
Munthe, F. T. (2008). MENINGKATKAN KUALITAS PEMBELAJARAN MATEMATIKA TENTANG NILAI TEMPAT. Perspektif ilmu pendidikan, 17, 11–18.
Nubatonis, C. S. (2023). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa Kelas X IPA 3 SMA Negeri 4 Kupang Melalui Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Video Animasi Pada Materi Trigonometri. (Skripsi). Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Nusa Cendana, Kupang.
Nurhuda, H. (n.d.). Masalah-Masalah Pendidikan Nasional; Faktor- Faktor. Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar, 127–137.
Nuursya'baani, M. B. (2021). Inovasi Multimedia Pembelajaran Matematika Melalui E-Book interaktif dan LKPD Online. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika (SNPM) III, 165–176.
Puspitasari, I. A., Azainil, & Basir, A. (2022). Penggunaan Media Pembelajaran Dalam Model Pembelajaran Problem Based Learning Pada Mata Pelajaran Matematika. Prosiding, 2, 75–92.
Septiani Ari Pertiwi, N. L., & Dibia, I. K. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Interaktif Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa. Journal of Education Action Research, 2(4), 331.
Subchan, Winarni, Mufid, M. S., Fahim, K., & Syaifudin, W. H. (2018). Buku Siswa Matematika Kelas IX SMP Kurikulum 2013 Edisi Revisi 2018. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan.
Suprapto, E., Apriandi, D., & Pamungkas, I. P. (2019). Pengembangan E-Book Interaktif Berbasis Animasi Bagi Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Anargya: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 2(2).
Suprih, A. (2020). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Matematika Materi Kesebangunan Dan Kekongruenan Melalui Strategi Pembelajaran Problem Based Learning Pada Siswa Kelas Ix C Mts Negeri 5 Demak. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 111–118.
Wahyuningsih, A., & Nurdyansyah. (2023). Ebook Interaktif Materi Satuan Waktu untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis Siswa Kelas 2 Sekolah Dasar. Journal of Islamic and Muhammadiyah Studies, 4, 1–7.
Zainal, N. F. (2022). Problem Based Learning pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(3), 3584–3593.

PlumX Metrics

Published
2023-11-28
How to Cite
Bees, Y., Samo, D., & Nubatonis, O. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IX SMP Angkasa Kupang Pada Materi Kesebangunan dan Kekongruenan Berbantuan E-book Interaktif. FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA, 4(2), 27-39. https://doi.org/10.35508/fractal.v4i2.13490
Section
Articles