Implementasi Media Pembelajaran Berbasis ICT dalam Proses Pembelajaran Matematika di Sekolah Menengah
Abstract
For the presentation of the teachers' material more effectively and efficiently; therefore, it needs media learning that can motivate and stimulate students to morale in learning. One of them is by making use of ICT-based learning or media that we often call it TIK. This research aims to describe how the implementation of ICT-based learning media in learning mathematics in high school. This research is a research library. This research's nature is descriptive-i.e. decomposition analysis regularly, then the whole concept of giving comprehension and explanation to taste the result description. The analysis of the data used in this study analyzes the content (content analysis). The results of the research study this library is; (1) the existence of the benefits of ICT-based learning media in education; (2) the presence of the benefits of ICT-based learning media in the process of learning mathematics in high school.
Downloads
References
Ariani, N., & Haryanto, D. (2010). Pembelajaran Multimedia di Sekolah. Jakarta: Prestasi Pustaka.
Arikunto, S. (1988). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2003). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada
Danim, S. (2011). Pengembangan Profesi Guru dari Pra-jabatan, Induksi, ke Professional Madani. Jakarta: Prenada Media.
Hasanah, M., & Surya, E. (2017). Differences in the Abilities of Creative Thinking and Problem Solving of Students in Mathematics by Using Cooperative Learning and Learning of Problem Solving. IJSBAR, 34 (1), 286-299.
Kintoko, Sujadi, I., & Sari, D. R. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbantuan Komputer Dengan Lectora Authoring Tools Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Kelas VIII SMP/MTS. Jurnal Elektronik Pembelajaran Matematika, 3 (2), 167-178.
Miedawati, Y. (2014). Pengaruh Pendekatan Pembelajaran Inkuiri Tebimbing Terhadap Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Keguruan, 1(2), 1-10.
Minarti, I. B., Hayat, M. S., & Sumarno. (2014). Penggunaan Media ICT Dengan Model Learning Cycle Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Dan Penguasaan Konsep Siswa. Prosiding Semnas Entrepreneurship, 356-366.
Nursamsu, & Kusnafizal, T. (2017). Pemanfaatan Media Pembelajaran ICT Sebagai Kegiatan Pembelajaran Siswa Di SMP Negeri Aceh Tamiang. Jurnal IPA dan Pembelajaran IPA (JIPI), 1(2), 165-170.
Rosdiana. (2016). Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis ICT Dan Pengaruhnya Terhadap Tingkat Kelulusan Ujian Nasional Siswa Pada Sekolah Menengah Di Kota Palopo (Studi Kasus Di 5 Sekolah Menengah Di Kota Palopo). Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 4 (1), 73-88.
Rusman. (2012). Pembelajaran Berbasis TIK. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Rusmana, I. M., & Isnaningrum, I. (2009). Efektivitas Penggunaan Media ICT Dalam Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika. Jurnal Formatif, 2(3), 198-205.
Setyorini, R. (2015). Pemanfaatan Internet Sebagai Implementasi ICT Dan Sarana Memotivasi Belajar Sastra Di Sekolah. Prosiding Workshop Nasional, 89-101.
Sukmadinata, S. N. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Suryabrata, S. (1983). Metodologi Penelitian. Jakarta: Rajawali Press.
Suryani, N. (2015). Pengembangan Meda Pembelajaran Berbasis IT. Prosiding Workshop Nasional, 1- 14.
Rizqi, N. R., & Surya, E. (2017). An Analysis Of Students’ Mathematical Reasoning Ability In VIII Grade Of Sabilina Tembung Junior High School. IJARIIE, 3 (2), 3527-3533.
Copyright (c) 2020 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.