Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Menggunakan MIT App Inventor Pada Materi Statistika Siswa Kelas VIII SMP N 19 Kota Kupang
Abstract
Inventor In Statistick Materials For Class VIII Students Of SMP N 19 Kota Kupang aims to produce products in the form of Android application-based learning media using MITT App Inventor In Statistick Materials For Class VIII Students Of SMP N 19 Kota Kupang which includes valid, practical, and effective aspects.
The method used in this study is the Research and Development (R&D) method and the model used in the development of this android application-based learning media is the ADDIE development model which consists of 5 stages, namely analysis, design, development, implementation and evaluation. Data collection techniques and instruments used were interviews, questionnaires and tests. Data analysis techniques used are validity analysis techniques, practicality analysis techniques and effectiveness analysis techniques.
The results showed that the android based learning media that had been developed was feasible to be used in learning Statistick Materials For Class VIII Students Of SMP N 19 Kota Kupang. The results of the feasibility of the learning media were obtained from the material expert assessment with an average of 4.0 and the media expert assessment of 4.36 so it was categorized as "very valid", the subject teacher's response with an average response result of 4.43 so it was included in the "very practical" category ”, as well as the results of student tests and student responses using learning media, the percentage of student graduation obtained is 80.65% so that it is included in the "very effective" category, while the average student response for this learning media is 4.44 so that based on test results and student responses, the learning media developed is very effective.
Keywords: Development, Android-based Learning Media, Statistics
Downloads
References
Metode penelitian. (2016). dalam http://eprints.umm.ac.id, diakses tanggal 2 November 2020
Alessi, S. M., & Trollip, S. R. (2001). Multimedia for Learning Methods and Development. Massachusetts: A Pearson Education Company.
Asyar, Rayanda. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press Jakarta.
Gikas, J., & Grant, M. M. (2013). Mobile computing devices in higher education: Student perspectives on learning with cellphones, smartphones & social media. Internet and Higher Education, dalam https://doi.org/10.1016/jjheduc.2013.06.002
Khabibah, Siti. (2006). Pengembangan Model Pembelajaran Matematika dengan Soal Terbuka untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Sekolah Dasar. (Disertasi). Tidak dipublikasikan.
Mila, Liza Ainul. (2019). Pengembangan Media Berbasis Android Pada Pembelajaran Matematika Realistik, dalam http://www.iec.ch, diakses tanggal 2 Oktober 2020
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian & Pengembangan: Research and Development (3rd ed.). Bandung: Alfabeta
Susilana, R., & Riyana, C. (2009). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima.
Wulandari, Agustina. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Dasar-Dasar Algoritma Dan Pemrograman Untuk Siswa Kelas X SMK Nasional Berbah, dalam http://www.animaker.com/, diakses tanggal 2 Oktober 2020
Yuliana, R. (2017). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Dengan Pendekatan Pmri Pada Materi Bangun Ruang Sisi Lengkung Untuk SMP Kelas IX. Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 60-67)
Zakaria, M. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Adobe Flash Professional CS 6 Pada Materi Trigonometri Di SMAN 4 Kupang Kelas X. (Skripsi). Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Nusa Cendana, Kupang.
Copyright (c) 2021 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.