Analisis Kesulitan Siswa Berdasarkan Kemampuan Pemahaman Matematis dalam Menyelesaikan Soal Cerita Pada Materi FPB dan KPK
Abstract
This research aims to analyze the difficulties of students of 4th gradersin GMIT Oenesu Elementary School, Kupang, NTT based on their mathematical understanding ability in solving story problems in FPB and KPK materials. The research method used is qualitative descriptive by describing written answers and interviews to students' mathematical comprehension abilities. The subjects in this study were students of 4th gradersin GMIT Oenesu Elementary School, Kupang, NTT which numbered 10 people. Based on the test results, 3 students from low, moderate, and high-skilled subjects were taken. The instruments used are written tests and interviews. The results showed that 8 out of 10 students had difficulty in solving story problems in FPB and KPK materials based on their mathematical understanding skills. It was also found that the difficulties experienced by students were related to (1) Difficulty restating the concept, characterized by students not yet understanding the problems experienced by S1, (2) Difficulty classifying objects based on the fulfillment or absence of the requirements that make up the concept, characterized by students unable to write down what is known and asked from the questions experienced by S1, (3) Difficulty applying the concept of algorithms, characterized by student errors in completing FPB and KPK experienced by S1 and S2, and (4) Difficulty associating various concepts, characterized by students have not been able to determine what calculation operations can be used next to solve the problems experienced by S1, S2 and S3. In addition, difficulty in associating various concepts is the dominant difficulty carried out by students.
Downloads
References
Hardiyanti, A. (2016). ANALISIS KESULITAN SISWA KELAS IX SMP MENYELESAIKAN SOAL PADA MATERI BARISAN DAN DERET. Knpmp I, 78–88.
Hasibuan, A. M., Saragih, S., & Amry, Z. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Pendekatan Matematika Realistik untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemandirian Belajar. 88–96.
Kurniawan, A., Juliangkary, E., & Pratama, M. Y. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Fungsi. 7(1), 72–83.
Meilani, M., & Maspupah, A. (2019). ANALISIS KEMAMPUAN PEMECAHAN MASALAH SD PADA MATERI KPK DAN FPB. 02(01), 25–35.
Moreno, L. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN GROUP INVESTIGATION ( GI ) POKOK BAHASAN TRANSFORMASI GEOMETRIS UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS XII IPA-2 SMA NEGERI 1 KAMPAR TIMUR TAHUN AJARAN 2017/2018. Pendidikan Tambusai, 2(6), 1551–1562.
Mulyani, A., Indah, E. K. N., & Satria, A. P. (2018). A NALISIS K EMAMPUAN P EMAHAMAN M ATEMATIS S ISWA SMP PADA MATERI BENTK ALJABAR. Pendidikan Matematika, 7(2), 251–262.
Muna, D. N., & Afriansyah, E. A. (2016). Peningkatan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Pembelajaran Kooperatif Teknik Kancing Gemerencing dan Number Head Together. Pendidikan Matematika, 5(2), 169–176.
Nugroho, R. A., & Sutarni, S. (2017). ANALISIS KESULITAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN SOAL CERITA PADA MATERI PECAHAN DITINJAU DARI PEMECAHAN MASALAH POLYA.
Nursaadah, I., & Amelia, R. (2018). ANALISIS KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA SMP PADA MATERI SEGITIGA DAN SEGIEMPAT. 5(1), 1–9.
Pemungkas, Y., & Afriansyah, E. A. (2017). APTITUDE TREATMENT INTERACTION TERHADAP KEMAMPUAN PEMAHAMAN MATEMATIS SISWA. 122–130.
Rabudianto, F. (2015). Profil berpikir siswa smp dalam menyelesaikan soal cerita matematika ditinjau dari perbedaan kemampuan matematika. Tesis. Surabaya: Pasca Sarjana Unesa tidak dipublikasikan.
Rahmawati, A. (2019). Analisis kesulitan siswa dalam menyelesaikan soal cerita matematika berbasis pembelajaran pemecahan masalah kelas V sd negeri Gebangsari 03. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 1(2), 46–51.
Copyright (c) 2021 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.