Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aplikasi Android Menggunakan Power Point Dan I-Spring Pada Materi Garis Dan Sudut Untuk Siswa SMP Kelas VII
Abstract
This research aims to produce products in the form of learning media based on android applications using Powerpoint and I-Spring on line and angle materials for junior high school students in grade VII that are valid, practical and effective. The method used in this study is the Research and Development (R&D) method with the ADDIE development model consisting of 5 stages, namely analysis, design, development, implementation and evaluation. Data collection techniques and instruments used were interviews, questionnaires and tests. The data analysis technique used is quantitative and qualitative analysis techniques. The results showed that the learning media based on the android application that was developed met the valid, practical and effective eligibility criteria. The results of the media eligibility were obtained from the assessment of material experts with an average of 4.4 and media expert assessments of 4.4 so that they were categorized as "valid", the results of the student evaluation tests obtained a passing presentation of 78.6% which was included in the "Effective" category, while the average response to the use of subject teachers is 3.4, and the student response to this learning media is 3.48 so it is included in the "practical" category.
Downloads
References
Asyar, Rayanda. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada (GP) Press Jakarta.
Dewi, R. (2011). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Matematika ‘Math-Tainment’ Materi Pokok Garis dan Sudut Untuk SMP Kelas VII. (skripsi). Program Studi pendidikan Matematika, Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta.
Kumalasani. (2018). Kepraktisan Penggunaan Multimedia Interaktif pada Pembelajaran Tematik Kelas IV SD. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 2(1A).
Munadi. (2008). Media Pembelajaran, Jakarta: Gaung Persada Press
Rafiq, M. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Pendekatan Saintifik Dengan Powerpoint & Ispring Suite Pada Materi Perbandingan Di Kelas VIII Smp Negeri 1 Kota Jambi. (skripsi). Program Studi pendidikan Matematika, Universitas Negeri Jambi, Jambi.
Zakaria, M. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Adobe Flash Professional CS 6 Pada Materi Trigonometri Di SMAN 4 Kupang Kelas X. (Skripsi). Program Studi Pendidikan Matematika, Universitas Nusa Cendana, Kupang.
Copyright (c) 2021 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.