Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Aplikasi Android Pada Materi Bentuk Aljabar Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa SMP
Abstract
Technology in education demands innovative and creative learning by utilizing android smartphones to improve student learning outcomes. Therefore, this study aims to develop and produce an android-based application on algebraic form material to improve student learning outcomes for grade VII students of SMP Negeri 8 Kupang that is valid, practical, and effective and to find out teacher and student responses to the application.The method used in this study is the Research and Development (R&D) research method and the model used for ADDIE development which consists of 5 stages, namely analysis, design, development, implementation andevaluation (evaluation). Data collection techniques used are interviews, questionnaires and learning outcomes tests. The data analysis technique used is qualitative data analysis and quantitative data analysis.The results showed that the Algebra Learning Application met the valid, practical and effective eligibility criteria and was able to improve student learning outcomes. The average total validity by material experts is 4.01, education practitioners are 4.23, and media experts are 4.66, with the "valid" category. The average total practicality of the teacher is 4.81 and that of the students in the small group is 4.2, while in the large group is 4.62 with the "practical" category. The percentage of mastery learning using learning media is 83.33% in the "effective" category. There was an increase in interest and completeness of student learning outcomes which initially increased from 40% to 83.33% so that the Algebra Learning application was very feasible to use.
Keywords: Algebraic Forms, Android, Students Learning Outcomes, Learning Media
Downloads
References
Arsyad, Azhar. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Arsyad, Azhar. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: Rajagrafindo Persada.
Cahya, A. Z. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Materi Operasi Bentuk Aljabar Untuk Siswa SMP Kelas VII Menggunakan Micromedia Flash 8. (Skripsi). Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Muhammadiyah, Purworejo.
Fitria, A. D & Mustami, M. K. (). Pengembangan Media Gambar Berbasis Potensi Lokal Pada Pembelajaran Materi Keanekaragaman Hayati Di Kelas X Di SMA 1 Pitu Riase Kabupaten Siadrap. Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Allamuddin Makssar.
Heriyanto, T. (2014). Indonesia Masuk 5 Besar Negara Pengguna Smartphone. DetikInet. Jakarta. (Online).
Ismayani, A. (2018). Cara Mudah Membuat Aplikasi Pembelajaran Berbasis Android dengan Thunkable. Jakarta: Elex Media Komputindo.
Kemp, J. E. dan Dayton, D. K. (1985). Planning and Producing Instructional Media. New York: Harper and Row Publisher.
Latuheru, John D. (1988). Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar Masa Kini. Jakarta: P2 LPTK
Mila, L. A. (2019). Pengembangan Media Berbasis Android Pada Pembelajaran Matematika Realistik. (Skripsi). Jurusan PMIPA, Prodi Pendidikan Matematika, Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan, Universitas Islam Negeri Sunan Ampel, Surabaya.
Muhtasya, A. (2018). Penggembangan Media Pembelajaran Matematika Berupa Game Edukasi Berbasisi Android Dengan Bantuan Sofware Construct 2 Pada Materi Aljabar. (Skripsi). Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatulla, Jakarta.
Ningtias, Ayu, Agung Haryono, dan Suratman. n.d. Media Augemented Reality Berbasis Android Dalam Matematika Bangun Ruang Sisi Datar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa 7. No 7.
Priyono, Edy (2012). Pengembangan Media Pembelajaran Edu-Game Adventure Pada Standar Kompetensi Menginstal Pc Di SMKN 1 Tuban. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro 1. No 2
Purbasari, R. J (2013). Pengembangan Aplikasi Android Sebagai Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Dimensi Tiga Untuk Siswa SMA Kelas X (Online). Diakses pada https://jurnal-online.um.ac.id/artikel629A7613BF0506BACDD417F2B66AEF50.pdf.
Putri, Riska Susila. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasisi Android Pada Materi Sistem Koloid Di SMA Negeri 2 Banda Aceh. Phd Thesis, UIN Ar- Raniry Banda Aceh.
Rohani, Achmad. (1997). Media Instruksional Interaktif. Cetakan Pertama. Jakarta: Rineka Cipta.
Sadiman, Arief S. dkk. (2008). Media Pendidikan: Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Setyadi, Danang. (2017). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Android sebagai Sarana Berlatih Mengerjakan Soal Matematika. Jurnal Satya Widya, Vol. 33, No. 2. Desember 2017: 87-92.
Sriyanti, Ida. (2009). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Konsep Interaktif. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. Pelembamg: Universitas Sriwijaya
Sudrajat, Akhmad. (2010). Media Pembelajaran Berbasis Komputer. https://akhmadsudrajat.wordpress.com/2010/07/16/media-pembelajaranberbasis-komputer/. 11 Januari (09:47).
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Wahono, Romi S. (2006). Aspek dan Kriteria Penilaian Media Pembelajaran.https://romisatriawahono.net. (19 Mei 2018).
Wisudawan, Wahyudin, Benny Hendriana, Ishaq Nuriadin, dan Harry Ramza. (2017). Pengembangan Aplikasi Math Mobile Learning Bentuk aljabar Berbasis Android Pada Materi Segitiga Dan Segiempat Pelajaran Matematika DiTingkat SMP. In Prosiding Seminar Nasional Teknoka, 2:18-13
Yamin, Martinis. (2007). Profesionalisasi Guru & Implementasi KTSP. Jakarta: Gaung Persada Press.
Zakaria, M. R. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Adobe Flash Professional Cs 6 Pada Materi Trigonometri Di SMAN 4 Kupang Kelas X. (Skripsi). Jurusan/Program Studi Pendidikan Matematika, Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Nusa Cendana, Kupang.
Copyright (c) 2022 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.