Pegaruh Pembelajaran Daring dan Kemandirian Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa SMA Negeri 2 Kefamenanu
Abstract
One of the schools that applies online learning is SMA Negeri 2 Kefamenanu. Problems obtained from the results of online learning interviews at schools are less than optimal due to mastery of Android processing, less than optimal network access, lack of responsibility for students in doing assignments, lack of discipline so that learning outcomes are minimal. The purpose of the study was to find out (1) how much influence online learning had on student learning outcomes (2) how much influence independent learning had on student learning outcomes (3) how much influence online learning and independent learning had on student learning outcomes at SMA Negeri 2 Kefamenanu. The type of research is quantitative research, ex-post facto method which consists of two independent variables and one dependent variable. The sample of this research is the students of class X MIPA, totaling 90 people. Techniques and instruments of data collection using questionnaires, documentation and student learning outcomes using report cards. Based on the results of the study, it was concluded that (1) there is no effect of online learning on student learning outcomes with an R² value of 0.003 (2) there is no influence of independent learning on student learning outcomes with an R² value of 0.031 (3) there is an influence of online learning and learning independence on student learning outcomes of SMA Negeri 2 Kefamenanu with an R² value of 0.080.
Downloads
References
ANDIRA, A., Fatimah, S., & Barlian, I. (2018). PENGARUH KEMANDIRIAN BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK PADA MATA PELAJARAN EKONOMI DI SMA NEGERI 3 TANJUNG RAJA (Doctoral dissertation, Sriwijaya University).
Ashadi, N. R., & Suhaeb, S. (2020). Hubungan Pemanfaatan Google Classroom dan Kemandirian terhadap Hasil Belajar Mahasiswa PTIK pada Masa Pandemi. Jurnal Media Elektrik, 17(2), 46-51.
DJUHARA, R. F. A. (2020). Analisis pembelajaran daring melalui google classroom pada pembelajaran ekonomi bisnis kelas X administrasi perkantoran SMK Prakarya Internasional Bandung (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).
Nurhasanah, A. (2016, May). MEMBANGUN KARAKTER MELALUI SISTEM PENILAIAN. In Prosiding Seminar Nasional" Optimalisasi Peran Pendidikan dalam Membangun Karakter Anak untuk Menyongsong Generasi Emas Indonesia" (pp. 613-618). Prodi BK dan PGSD FKIP UAD.
Hurlock, E. B., Istiwidayanti, Sijabat, R. M., & Soedjarwo. (1990). Psikologi perkembangan: Suatu pendekatan sepanjang rentang kehidupan. Erlangga, Jakarta
Salsinha, C. N., Binsasi, E., & Bano, E. N. (2019). Peningkatan kemampuan berhitung dengan metode jarimatika di sekolah dasar negeri (SDN) Neonbat Nusa Tenggara Timur. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 15(2), 73-84.
Sardiman, A. M. (2020). Interaksi & motivasi belajar mengajar.
Yuniarto, A. (2020). Sikap Konsumen Terhadap Karkas Broiler Segar Di Pasar Modern Dan Pasar Tradisional Kecamatan Kaliwates Kabupaten Jember (Doctoral dissertation, Politeknik Negeri Jember).
Yuliati, Y., & Saputra, D. S. (2020). Membangun kemandirian belajar mahasiswa
melalui Blended Learning di masa pandemi covid-19.
Zein, M. (2016). Peran guru dalam pengembangan pembelajaran. Jurnal Inspiratif Pendidikan, 5(2), 274-285.
Copyright (c) 2021 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.