Pengaruh Problem Based Learning Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Siswa Kelas VIII Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel
Abstract
The aim of this research is to find out if there is an effect of problem based learning on the improvement of mathematical creative thinking ability of eighth grade students of SMPN 6 Kupang Tengah SATAP on the material of a two-variable linear equation system. This type of research is a pre-experimental research with one group pretest-posttest research design. This research was conducted at SMPN 6 Kupang Tengah SATAP on grade VIII students. The research instrument was in the form of test at the beginning of learning (pre-test) and test after the end of learning activities (post-test). Before using the instrument, validity and reliability tests. Furthermore, data analysis was carried out using normalized N-Gain calculations and through the stages of normality test and hypothesis test. The results showed that there was an increase in the average pre-test and post-test results after giving an experiment with the score 0.34 and the increase also occurred in every indicator of creative thinking ability which is detailed as follows: the score of originality 0.41, fluency 0.4, flexibility 0.21 and elaboration 0.38. Overall, the increase for each indicator of creative thinking is in the medium category, which is 0.35.
Downloads
References
Firdaus, dkk (2016). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMA Melalui Pembelajaran Open Ended Pada Materi SPLDV. Jurnal Pendidikan, 1(2007), 227–236.
Hodiyanto. (2018). pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Higher Order Thinking Skills ( HOTS ) Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Matematika dan Pendidikan Matematika, 8, 101–108.
Jusrry R, dkk (2019). Analisis Peran Algoritma Angka dan Kata Dalam Peningkatan Kemampuan Problem-Solving Matematika Pada Siswa SATAP SMPN 6 Kupang Tengah. J-ICON, 7(2), 102–109.
Kiswanto, W. (2017). Implementasi Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Berpikir Kreatif Matematik Siswa Sma. Jurnal PJME, 7(2), 137–154.
Pemerintah Republik Indonesia (2013). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2013 Tentang Perubahan Atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan. 8.
Purnomo, T., & Si, M. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning Pada Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Melatihkan Keterampilan Berpikir Kreatif. Universitas Negeri Surabaya, 06, 325–329.
Sefrinal. (2019). Pengaruh Pendekatan Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Kelas X SMA Negeri 1 Sutera. 4(2), 149–154..
Sujarwanto. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Konstruktivisme Pada Materi Ciri-Ciri Makhluk Hidup Di Kelas III A SD Negeri Keputran. Mimbar Sekolah Dasar, 3(1), 69–80.
Copyright (c) 2022 FRAKTAL: JURNAL MATEMATIKA DAN PENDIDIKAN MATEMATIKA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Hak publikasi atas semua materi naskah jurnal yang diterbitkan/dipublikasikan dalam situs E-Journal Fraktal ini dipegang oleh dewan redaksi dengan sepengetahuan penulis (hak moral tetap milik penulis naskah).
- Ketentuan legal formal untuk akses artikel digital jurnal elektronik ini tunduk pada ketentuan lisensi Creative Commons Attribution-ShareAlike (CC BY-SA), yang berarti Jurnal Fraktal berhak menyimpan, mengalih media/format-kan, mengelola dalam bentuk pangkalan data (database), merawat, dan mempublikasikan artikel tanpa meminta izin dari Penulis selama tetap mencantumkan nama Penulis sebagai pemilik Hak Cipta.
- Naskah yang diterbitkan/dipublikasikan secara cetak dan elektronik bersifat open access untuk tujuan pendidikan, penelitian, dan perpustakaan. Selain tujuan tersebut, dewan redaksi tidak bertanggung jawab atas pelanggaran terhadap hukum hak cipta.