SISTEM PENGONTROLAN SUHU DAN KELEMBABAN PADA INKUBATOR BAYI

  • Laura A. S. Lapono(1*)
    Universitas Nusa Cendana
  • (*) Corresponding Author
Keywords: baby incubator, temperature and humidity sensor, microcontroller ATmega8535

Abstract

Abstrak

 

Inkubator bayi sangat berperan penting untuk menjaga suhu tubuh bayi baru lahir khususnya bagi bayi prematur. Inkubator bayi yang dirancang ini memiliki panjang 60 cm, lebar 40 cm, dan tinggi 30 cm. Sistem dari inkubator bayi ini akan secara otomatis menyalakan atau mematikan kipas dan atau pemanas sesuai dengan batas normal dari suhu dan kelembaban udara di dalam inkubator bayi. Batas normal untuk suhu inkubator bayi yang digunakan adalah 33°C sampai 35°C. Sedangkan batas nomal untuk kelembaban udara di dalam inkubator bayi adalah sebesar 40% sampai 60%.  Sistem akuisisi data terdiri dari sensor kelembaban dan suhu, mikrokontroler ATmega8535, kipas, pemanas, dan LCD untuk menampilkan hasil pengukuran suhu dan kelembaban udara. Pemanas digunakan untuk mengatur suhu di dalam inkubator. Sedangkan kipas digunakan untuk mengatur kelembaban udara di dalam inkubator bayi. Hasil pengujian menunjukkan pemanas akan menyala jika suhu di bawah batas 33°C. Sedangkan kipas akan menyala jika kelembaban udara di atas 60%.

 

Kata kunci: inkubator bayi, sensor suhu dan kelembaban, mikrokontroler ATmega8535

 

Abstract

 

Baby incubator is very important to keep the newborn’s body temperature especially for prematuture babies. The incubator is designed to have a lenght of 60 cm, a width of 40 cm, and a height of 30 cm. System of baby incubatir will automatically turn on or turn off the fan and or heating in accordance with the normal range of temperature and humidity in the incubator. The normal limits of temperature used is 33°C to 35°C. While the normal limits of air humidity in the incubator used is 40% sampai 60%. Data acquisition system consists of temperature and humidity sensor, microcontroller ATmega8535, fan, heater, and LCD. LCD is used to display the results of measurements of temperature and humidity.Heater is used to regulate the temperature inseide the incubator. While fan is used to regulate the humidity in the incubator. Test results show that the heater will turn on if the temperature is below the limits of 33°C. While the fan will turn on if the humidity is above 60%.

 

Keywords: baby incubator, temperature and humidity sensor, microcontroller ATmega8535

Downloads

Download data is not yet available.

PlumX Metrics

Published
2016-04-12
How to Cite
Lapono, L. (2016). SISTEM PENGONTROLAN SUHU DAN KELEMBABAN PADA INKUBATOR BAYI. Jurnal Fisika : Fisika Sains Dan Aplikasinya, 1(1), 12-17. Retrieved from https://ejurnal.undana.ac.id/index.php/FISA/article/view/521