Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Rasa Empati Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 16 Kupang

  • Yuventus M Atamau(1*)
    Universitas Nusa Cendana
  • Putu Agus Indrawan(2)
    Universitas Nusa Cendana
  • Lolang Maria Masi(3)
    Universitas Nusa Cendana
  • (*) Corresponding Author
Keywords: Group Guidance, Sociodrama Techniques, Empathy

Abstract

This research aims to determine the description of the group guidance process using sociodrama techniques, empathy and the extent of the effectiveness of group guidance using sociodrama techniques to increase the sense of empathy of class VIII students at SMP Negeri 16 Kupang. This research uses a quantitative approach with a pre-experimental research type with a one group pre test and post test research design. This research was carried out at SMP Negeri 16 Kupang. The sampling technique used is the purposive sampling method, namely the sample is taken according to the aims and objectives of the research, where a pre-test will be given to the entire population of 180 students, from the results of the pre-test students who show low empathy will be used as a sample, namely 10 students. The data collection technique uses an empathy and observation scale. The data analysis technique used is descriptive analysis, Mann Whitney hypothesis testing with the help of the SPSS For Windows 25Version program. The results of this research show that there is an increase in students' sense of empathy after being provided with group guidance services using sociodrama techniques. This is proven by the difference in the mean score before being given treatment, 5.50 and the mean score after being given treatment, 15.50. Apart from that, the Asymp value is obtained. Sig. (2-tailed) in the Mann Whitney hypothesis test is 0.000 < 0.05, which means Ha is accepted and H0 is rejected. Thus, it shows that group guidance services using sociodrama techniques can increase the sense of empathy of class VIII students at SMP Negeri 16 Kupang.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriati, N., Atika, A., & Yuditio, P. R. (2019). Meningkatkan Sikap Empati Siswa SMP Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama. Jurnal Pendidikan, 17(1), 68-79.

Anggraini, J., & Hutasuhut, D. H. (2022). Pengaruh Teknik Sosiodrama Terhadap Rasa Empati Pada Siswa SMP Negeri 1 Perbaungan. Jurnal Ilmu Komputer dan Teknik, 1(2), 13-26.

Apriliana, I. P. A., Suarni, N. K., & Dharsana, I. K. (2019). The Effectiveness of The Symbolic Modeling Technique for Intervening the Low Promiscuity of Students. Bisma The Journal of Counseling, 3(1), 1-6.

Haryati, A., Wibowo, M. E., & Mulawarman. (2017). Model Bimbingan Kelompok Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Empati Siswa SMP. Jurnal Bimbingan Konseling, 6(1), 28-33.

Indiasari, E. (2016). Meningkatkan Rasa Empati Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Pada Siswa Kelas XI IPS 3 SMA 2 Kudus. Jurnal Konseling GUSJIGANG, 2(2), 190-195. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i2.718.

Lina, S. M., & Purnomo, A. (2019). Membangun Empati Siswa Melalui Sosiodrama Pada Materi Konflik Sosial Kelas VIII C SMP LAB UM. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 4(1), 7-14. http://dx.doi.org/10.17977/um022v4i12019p007.

Nahak, M. S., Upa, M. D., & Apriliana, I. P. A. (2023). Hubungan Penyesuaian Diri dengan Keterampilan Problem Solving pada Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 1(3).

Nubatonis, N., Lohmay, I., Indrawan, P. A., & Apriliana, I. P. A. (2023). Pelaksanaan Kegiatan Kunjungan Rumah (Home Visit) di SMP Negeri Tumu Kabupaten Timor Tengah Selatan. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 1(2).

Nurdin, N., Yusmansyah, & Andriyanto, R. E. (2019). Upaya Meningkatkan Empati Dengan Menggunakan Bimbingan Kelompok Pada Siswa. Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 25-39. https://doi.org/10.24176/jkg.v8i2.700.

Prayitno, Afdal, Ifdil, & Ardi, Z. (2017). Layanan Bimbingan Kelompok Dan Konseling Kelompok. Bogor: Ghalia Indonesia.

Rachmawati, U. (2017). Pengaruh Permainan Sosiodrama Dalam Meningkatkan Kemampuan Empati Pada Peserta Didik. Jurnal Ilmu Pendidikan, 60-70.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suliyanto. (2014). Statistik Non Parametrik Dalam Aplikasi Penelitian. Yogyakarta: Rineka Cipta.

Virly, N., Ega, D. A., & Muhid, A. (2023). Efektivitas Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Rasa Empati Siswa. Jurnal Penelitian Psikologi, 1(1), 32-40.

PlumX Metrics

Published
2025-02-26
How to Cite
Atamau, Y., Indrawan, P., & Masi, L. (2025). Efektivitas Layanan Bimbingan Kelompok Dengan Teknik Sosiodrama Untuk Meningkatkan Rasa Empati Peserta Didik Kelas VIII SMP Negeri 16 Kupang. Jurnal Bimbingan Konseling Flobamora, 3(1). https://doi.org/10.35508/jbkf.v3i1.15041
Section
Articles